Het Weesper NS-station ligt ingeklemd tussen de oude en de nieuwe stad. Een goede interwijkverbinding is nodig.
Het Weesper NS-station ligt ingeklemd tussen de oude en de nieuwe stad. Een goede interwijkverbinding is nodig.

Voorkeur: station laten waar het is, maar dan met mooie tunnel

Algemeen

WEESP - Het NS-station van Weesp uitbreiden met twee inhaalsporen en voorzien van een mooie en veilige onderdoorgang voor voetgangers en fietsers. Die variant heeft de voorkeur na overleg tussen het ministerie van Infrastructuur, ProRail, NS, Metropoolregio Amsterdam en de gemeenten Weesp en Almere. Toch is het nog niet zeker dat deze variant uitgevoerd wordt.

Om hoogfrequent spoor mogelijk te maken, moeten er bij Weesp twee inhaalsporen worden aangebracht, zo werd vorig jaar bekend. Er vlogen allerlei varianten in de rondte, tot en met het verplaatsen van het station aan toe.

Overleg tussen de betrokken partijen heeft het aantal varianten teruggebracht tot twee plus een subvariant. Weesp heeft zich uitgesproken voor de variant waarbij het station op de huidige plek blijft, maar een nieuwe perronentree krijgt ter hoogte van de kloktoren. Daarvoor is een nieuwe tunnel onder de sporen nodig, die meteen uitgebreid kan worden voor voetgangers en fietsers.

Veilige interwijkverbinding
Daarmee ontstaat een sociaal veilige en OV-poortjes-vrije verbinding tussen het centrum en de nieuwbouw van Leeuwenveld en Weespersluis. "Een tunnel waar ook daglicht kan toetreden", zegt wethouder Astrid Heijstee. De gemeenteraad heeft om zo'n veilige 'interwijkverbinding' gevraagd.

44 seconden
Probleem is dat de eisen van het hoogfrequent spoor niet gehaald kunnen worden. De passerende trein moet in Weesp eventjes terug van 130 naar 80 kilometer per uur en dat scheelt op de hele rit Almere-Schiphol 44 seconden. Er wordt daarom gestudeerd op een aanpassing bij de spoorbrug (de subvariant) waarmee de sneltreinvaart behouden kan blijven. Dan is er nog variant 2, waarbij het station 150 meter wordt verplaatst richting Parlando. Daar kan echter geen mooie interwijkverbinding komen. Deze variant is voor Weesp dan ook onbespreekbaar, zegt Heijstee.

Het ministerie trekt nog veel tijd uit voor nadere studies. Het is niet duidelijk of de oorspronkelijke planning om in 2023 een vernieuwd station te hebben, kan worden gehaald.


Afbeelding

Mis niks, lees alles!

Wil je ons steunen en al onze artikelen lezen?
Kies hier je abonnement.

Uit de krant