Afbeelding

Zandtransport 'valt niet tegen'

B2b

WEESP - "Op een enkel incident na, valt het ons niet tegen", zegt Theo van Kan, woordvoerder namens de bedrijven die eerder ageerden tegen intensieve zandtransporten door hun straat. Toch blijft er ontevredenheid en blijft Van Kan pleiten voor een alternatief. 

Hier de stand van zaken.

De situatie

Het zand is nodig voor de woningbouw in de Bloemendalerpolder en wordt met schepen afgeleverd op een tijdelijke loswal langs het kanaal. Daarna gaat het in zandauto's een stukje over het bedrijventerrein Noord naar de polder.

Het probleem

Bedrijven op Noord vrezen een verkeerschaos en andere overlast en schakelden zonder succes de rechter in om de transporten te voorkomen. Nu de transporten twee weken bezig zijn, is er door bedrijven, ontwikkelaars en andere betrokkenen geëvalueerd

De bevindingen

Van Kan erkent dat de vrees van de bedrijven niet helemaal is uitgekomen, maar houdt nog altijd zijn hart vast. "Er rijden nu aanzienlijk minder zandauto's dan aanvankelijk was aangekondigd. Dat aantal zal moeten worden opgevoerd om al het zand op tijd in de polder te krijgen - en dan wordt het alsnog een puinhoop." De bedrijven gaan daarom in hoger beroep tegen de uitspraak van de rechter. 

De projectontwikkelaars hebben in het evaluatiegesprek toegezegd dat er maximaal zes zandauto's tegelijk worden ingezet voor het transport, waarmee de vermeende overlast beperkt blijft. 

In de praktijk

WeesperNieuws ging kijken bij het voornaamste knelpunt, de Zuiderzeelaan. Daar zijn de bedrijven Denso, Fontijn en B2C Europe gevestigd die zelf veel (vracht)verkeer aantrekken en veroorzaken. Juist daar moeten de zandauto's naar de loswal rijden. Op de dinsdagochtend dat we deze foto's maakten (momentopname), was er geen enkel probleem. De zandauto's reden langzaam en werden op de kruispunten door verkeersregelaars begeleid. Langs het fietspad op de Hogeweijselaan is een veilige afrastering gemaakt. Ook hier staan verkeersregelaars.

Het is krap, maar verder geen problemen.

Het zijn de grote vrachtwagens (trailers) die bij het laad-en-losstation van Denso moeten zijn, die de meeste ruimte nodig hebben. Ze moeten 'steken' en achteruit naar het laad-en-losperron. De chauffeurs van de zandauto's wachten daar rustig op.  

Dit soort trailers hebben de meeste ruimte nodig

Even wachten op 'Koops'

Fontijn heeft filmpjes gemaakt tijdens drukkere momenten. Te zien is hoe het helemaal vol kan lopen met trailers, busjes en zandauto's. Het is duidelijk geen ideale situatie. Ook hier zijn het de 'Denso-trailers' die de meeste ruimte vragen. 
 

Beelden van Fontijn

"Dat is precies ons punt", zegt Van Kan. "Juist omdat er al veel vrachtverkeer is, is dit de slechtst denkbare plek om dat vele zand langs te sturen." Hij blijft er namens de bedrijven voor pleiten om de zandaanvoer via de noordkant van de polder te regelen (bij Maxis). "Dat kun je doen op de plek waar later de ontsluitingsweg gaat komen", zo herhaalt hij zijn alternatief.

Afbeelding

Mis niks, lees alles!

Wil je ons steunen en al onze artikelen lezen?
Kies hier je abonnement.

Uit de krant