'Weesp Gastvrij' betekende een dag vol straattheater, concerten, proeverijen, kunst, aanbiedingen en leuke kinderactiviteiten in de binnenstad van Weesp. 49 winkels, 18 restaurants en 37 cultuurprogramma's gaven een aantrekkelijk beeld van wat de stad te bieden heeft. Bedoeld voor bezoekers en toekomstige inwoners, maar ook een eyeopener voor menig Weesper zelf.

Afgelopen zaterdag: het is druk in de binnenstad. Maar niet zo druk dat je niet meer op het terras een plekje kunt bemachtigen. Wachtend op een hapje en een drankje zie je de stad aan je voorbij trekken. Je zwaait en roept wat naar bekenden en - ken je dat - je glimlacht wat naar de mensen waarvan je denk: goh, wie is dat ook alweer?

Weesp Gastvrij is bedoeld om te laten zien wat Weesp allemaal in huis heeft. Het idee komt vanuit Weesp Marketing, dat sinds de zomer van 2015 actief is en als eerste wapenfeit de allereerste editie van dit 'culinaire en culturele shoppingfestival' neerzette. Weesp Gastvrij beantwoordt precies aan het beeld dat André Wierper van Weesp Marketing en alle vrijwilligers van Weesp Gastvrij voor ogen hebben: de leefbaarheid en de attractiviteit in Weesp verhogen door zich te richten op een aantal activiteiten waarmee de stad als geheel wordt gepromoot.

Ambassadeurs

Cruciaal daarbij is dat de Weespers trots zijn op hun stadje en dat uitdragen. "We zijn allemaal Weesp-ambassadeurs", zegt Wierper dan. En: "Kijk eens wat we hier allemaal hebben, dat is toch fantastisch!" Die trots voelt iedereen wel. En tegelijk is het dan ook wel weer typisch Weesp om dat een beetje af te zeiken.

Verstokte Weespers

Dat moeten we niet doen. We hebben nu vier keer een 'Weesp Gastvrij' meegemaakt en telkens was het een zeer aangename en verfrissende kennismaking met winkels, restaurants en cultuuraanbieders. Voor bezoekers uit de regio, die best eens wat vaker in Weesp langs mogen komen, en voor toekomstige inwoners, die zo in de reclamefolder van Weespersluis stappen. Maar zelfs voor de meest verstokte Weespers, die op zo'n dag ook nog leuke, nieuwe dingen tegen kunnen komen.

Dit soort reuring is voor veel ondernemers in de binnenstad van levensbelang

Weesp Gastvrij is meer dan een leuke dag. Omdat we maar al te graag online winkelen, is dit soort reuring voor veel ondernemers in de binnenstad van levensbelang om het hoofd boven water te houden. In dat opzicht toonde Weesp Gastvrij zaterdag de waarde van onze binnenstad aan. Eén ding moeten we als Weesp-ambassadeurs goed in de gaten houden: namelijk dat we de binnenstad wel in die waarde laten. Weesp Gastvrij slaagt daar tot dusver in. Want zaterdag was het druk, maar niet zo druk dat je op het terras geen plekje kon bemachtigen.

Foto: André Verheul
Foto: Foto: André Verheul
De dag begint met een culturele parade achter het blauwe paard van Het Domijn.
Foto: Ingrid Voet
Foto: Foto: Ingrid Voet
Cultuur op het terras: wat wil je nog meer.
Foto: André Verheul
Foto: Foto: André Verheul
De Weesper winkeliers laten zien wat ze in huis hebben.
Foto: Ingrid Voet
Foto: Foto: Ingrid Voet
Suppen op de Vecht, past prima in een moderne en actieve stad.