1. Waarom Stef ook Keu wordt genoemd (sterker: de meeste Weespers kennen hem als Keu en niets anders).

"Wij zijn van boerenafkomst en woonden in een klein huisje. Ik kroop als klein jochie altijd over de grond: als een klein varkentje, zeiden mijn broers. Een jong varkentje heet een keu, en daar komt die naam vandaan. En die naam heb ik altijd gehouden. Zelfs de leraren op de mulo noemden me zo."

2. Waarom Stef Pronk niet meer op klompen loopt.

"Hier (het bedrijfspand van Pronk Juweel aan het Van Houten Industriepark) zit een rare trap tussen de begane grond en de eerste verdieping waar wij zijn gevestigd. De treden zijn net even te smal voor klompen. Op een gegeven moment maakte ik bijna een doodsmak en toen besloot ik geen klompen meer te dragen."

De markt was het mooiste. Die sfeer, geweldig

3. Waarom Stef zijn klompen nog meer koestert dan alleen omdat ze lekker zitten. 

"Dat weet vrijwel niemand, maar ik schreef op die klompen altijd kattebelletjes. Dan had iemand gebeld voor een bestelling en schreef ik op een klomp 'Nog even honderd extra daarbij'."

4. Waarom Stef de markt het leukst vindt.

De jongste telg uit een katholiek gezin aan de 's-Gravelandseweg, geboren in 1947, ging samen met zijn broers Joop ('Joop is naar boven') en Dirk elke week trouw naar de markt in Hilversum. Daarnaast deed Stef, in het begin nog samen met zijn moeder, de winkel aan de Achteromstraat, maar de markt, dat was het leukst, met afstand. "De markt in Hilversum stond in de top 3 van grootste markten in Nederland. Ik denk dat er wel 250 kramen waren, als het er nog niet meer waren. Joop en Dirk stonden er altijd woensdag, vrijdag en zaterdag en ik stond er alleen op woensdag en deed daarnaast de winkel. Maar de markt was het mooist. Die sfeer, geweldig."

5. Waarom het voor Stef en zijn broers best sappelen was.

De winkel zat destijds - we hebben het over de jaren zestig – alleen aan de Achteromstraat (later werd het pand ernaast aangekocht en weer later werd de winkel doorgetrokken naar de Slijkstraat). "We bestonden uit een gezin met elf kinderen, van wie er nog tien thuis woonden en voordat je al die monden had gevoed, was je een stuk verder. En zonder vader, want die is overleden toen ik 12 was. We hadden niets. Ja, rode cijfers."


6. Waarom Stef ging vernieuwen.

In de tijd dat Stef na het behalen van zijn mulodiploma zijn moeder ging helpen in de winkel, was het meer een kruidenierswinkel dan een delicatessenzaak zoals nu. "Toen ik in de winkel kwam, zag ik kansen om te vernieuwen. We stopten met allerlei erwten die we verkochten en naast Hollandse kaas ben ik begonnen met Franse kaas. Later nam ik noten erbij. Waarom noten? Op de Heiligeweg in Amsterdam had je een heel mooie notenzaak en dat vond ik wel wat voor ons, moeilijker is het niet. Inmiddels hadden we twee pandjes aan de Achteromstraat die we hadden doorgetrokken. In het ene deel verkochten we kaas en in het andere de noten."

Mijn moeder was als de dood dat we met al die wijn bleven zitten

7. Waarom Stef toenmalig en inmiddels overleden wethouder Van Etten hoog heeft zitten..

"Toenmalig wethouder Van Etten had een installatiebedrijf en zag dat wij keihard werkten. Uit een soort van medelijden, denk ik, vroeg hij op een gegeven moment of wij voor zijn dertig personeelsleden een kerstpakket konden samenstellen. Nooit gedaan, maar natuurlijk konden we dat. Mijn moeder vond het maar niks, want we moesten dozen wijn kopen en ze was als de dood dat ze daarmee bleef zitten. Maar ik ben nogal eigenwijs en heb doorgezet. Gelukkig."

8. Waarom Stef Tuschinski eeuwig dankbaar zal zijn.

De grote doorbraak met de kerstpakketten kwam via Ron Gerschtanowitz, de vader van Winston, die directeur was van het Tuschinski-theater en nog meer bioscopen in Nederland, en die in Weesp woonde. "Die man werkte keihard, maar altijd 's middags en 's avonds. Daardoor had hij in de ochtend tijd en vrijwel elke ochtend kwam hij bij ons koffiedrinken. Op een gegeven moment, dat zal ergens halverwege de jaren zeventig zijn geweest, bestelde hij achthonderd kerstpakketten. Man, dat was wat."
"Ik stond op de markt toen hij via de centrale telefoon van de markt contact met me zocht. 'Keu, ik kom nu naar je toe om voor alle personeelsleden een kerstpakket uit te zoeken.' Ik als een speer met de trein naar Weesp, de deal rondgemaakt en daarna weer terug naar de markt waar ik tegen mijn broers zei: Jullie geloven het niet, maar ik heb net voor veertigduizend gulden kerstpakketten verkocht. Dat ging een stuk sneller dan op de markt en dat zette ons aan het denken: hier zat goede handel in."

Meneer, wat is er nou moeilijk aan meer kerstpakketten

9.Waarom Stef geen nee zei tegen een enorme order uit de bankenwereld.

Het aantal kerstpakketten groeide snel: van een paar honderd naar een paar duizend, en meer. "Je had toen nog de Nederlandse Middenstandsbank. Die bestelde 12.000 pakketten. De NMB werd echter overgenomen en toen werden het er 30.000 en later werd dat weer overgenomen en werden het er 60.000. Ik weet nog goed dat de directeur vroeg of wij dat wel aankonden. Hij kon ook de helft bestellen bij Albert Heijn. Hij vond onze service beter en onze pakketten mooier, maar had wel twijfels of het allemaal zou lukken. Zei ik: meneer, wat is daar nou moeilijk aan? Ik bel de leveranciers en zeg dat het in plaats van dertigduizend zestigduizend flessen wijn moeten worden en in plaats van 12 ton 25 ton bonbons."

10. Waarom je Stef niets hoeft te vertellen over cijfers.

"Je kunt elke maand een euro verdienen, maar ook in één maand twaalf euro. Dat is net zoveel, maar het voordeel is dat je in het laatste geval nog elf maanden hebt om van die twaalf euro meer te maken. In fulfillment en logistiek zit de groei de komende jaren, want steeds meer bedrijven stoten hun magazijnen en alles wat daarbij hoort af."

11. Waarom Pronk Geschenken en kerstpakketten (een onderdeel van Pronk Juweel BV) een echt familiebedrijf is.

Inmiddels werkt de volgende generatie in het bedrijf, onder wie Stefs dochter Loraine (general manager), haar man Maarten Duineveld (hoofd ICT) en Stefs andere schoonzoon Mathieu Oude Luttikhuis (hoofd Marketing & New Business). Gaandeweg zijn de bakens ook verzet. Nog steeds zijn kerstpakketten en relatiegeschenken de basis, maar tegenwoordig doet Pronk ook veel in het zogenoemde fulfillment. Voor een van de grootste energieleveranciers in Nederland doet Pronk bijvoorbeeld de afhandeling van alle geschenken voor bestaande en nieuwe relaties, maar ook de afhandeling van de oplaadpalen voor de elektrische auto die particulieren bestellen.

Het non-food moet goed zijn in een kerstpakket

12. Waarom Stef de non-food de basis van een goed kerstpakket vindt.

 "Het non-food moet goed zijn. Als je daarmee de plank misslaat, heb je een probleem. Non-food moet voor iedereen leuk of bruikbaar zijn. Verder zijn tegenwoordig biologische en fairtradeproducten belangrijk, net zoals dat duurzaamheid in de bedrijfsvoering belangrijk is. We houden de trends goed in de gaten en we proberen altijd nieuwe en verrassende producten in ons assortiment op te nemen. Maar het draait natuurlijk om de juiste prijs, kwaliteit en service. En vooral dat laatste is waar we ons mee onderscheiden en waarom sommige klanten al meer dan 20 jaar bij ons hun geschenken uitzoeken."