De nu al maandenlang aanhoudende droogte begint namelijk steeds meer te knellen bij de aanlevering van de grondstoffen zand en grind voor beton. "Volgende week beginnen we met de aanvoer per as en we hopen dat dat voldoende soelaas biedt. Maar als dit nog veel langer gaat duren, dan voorzie ik een tekort aan beton in Nederland", zegt bedrijfsleider Jimme Akkerman van het Weesper bedrijf.

Elke dag lossen aan de Rijnkade vrachtschepen zand en grind voor de betonmortel die Hagen Beton, een onderdeel van de Hagen Groep, maakt. Die komen nog steeds, maar het grote probleem is dat deze als gevolg van de lage waterstand halfvol zijn. "De grondstoffen voor beton komen uit het rivierengebied en vanwege de extreem lage waterstand in de Rijn kunnen schepen nog maar halfvol worden geladen", legt Akkerman uit.

Schepen raken op

Een oplossing lijkt om meer schepen te laten aanrukken, maar dat is niet zo makkelijk. Dat bedenkt namelijk iedereen en daardoor is er volgens Akkerman langzaamaan een groot tekort aan binnenvaartschepen.

Vanaf volgende week gaat Hagen Beton daarom over op een andere noodmaatregel. "Dan laten we een deel per as aanvoeren", zegt Akkerman. Dat is vaktaal voor vervoer met de vrachtwagen. "Een deel van de grondstoffen halen we dan uit de haven van Amsterdam, via zeeschepen."

Het ziet er redelijk dramatisch uit

Waterpeilen.nl

Hagen Beton heeft daarom net als alle collega-bedrijven de hoop gevestigd op het liefst zo veel mogelijk regen in de Alpen en het zuiden van Duitsland. Maar of dat ervan gaat komen, is de vraag. Hij raadpleegt elke dag de website waterpeilen.nl. Daarop valt nu te lezen dat de stroomgebieden van Rijn en Maas de komende tien dagen 'volledig buiten schot' vallen voor wat betreft regenval, op een paar druppels na.

Akkerman: "Als dit nog veel langer gaat duren dan wordt beton schaars, daar is geen ontkomen aan. En het ziet er nu al redelijk dramatisch uit."