Het eerste filmpje is van Boumedia van Boudewijn van Schaik. Met zijn timelapse-camera's volgt hij elke dag van het bouwproces, zowel buiten bij de toren als binnen in de kerk. 

Van al die beelden maakte hij een fraaie compilatie, waardoor we in sneltreinvaart zien hoe de opbouw van de toren vordert. Maar ook krijgen we een prachtig kijkje ín de kerk, waar nieuwe etagevloeren worden aangebracht. Tot slot zien we hoe het kruis op het topje van de spits wordt getakeld. Dat gebeurde op 15 oktober, om te kijken of alles zou passen (en het paste). 

Nog een keer omhoog

Waar de eerste video eindigt, gaat het verder in de volgende video die we hier alvast exclusief mogen tonen. Op zijn karakteristieke wijze volgt Gert-Jan Jansen van Sound and Music de transformatie van de kerk op de voet. Speciaal vanwege het ophijsen van de toren, maakte hij deze compilatie van het passen van het kruis op 15 oktober. Maar laat hij ook alvast een glimp zien van ander werk in, aan, op en naast de kerk.

Preview

Beide video's staan volgende week op onze nieuwssite, maar als abonnee van WeesperNieuws Extra kun je ze nu alvast bekijken. 

Hoe nu verder? 

Het geheel herstelde kruis staat inmiddels definitief op de torenspits naast de Laurentiuskerk. Nu moet de spits nog bovenop de kerktoren te worden gehesen. Dat gebeurt donderdag 8 november. Twee grote kranen zetten het 25 meter hoge en 42 ton zware gevaarte bovenop de 40 meter hoge (nu nog stompe) kerktoren. 

De spits wordt op 8 november op de toren gehesen

Livestream

Dat staat gepland tussen 11.00 en 14.00 uur. Op WeesperNieuws.nl bieden we een livestream aan.

Afsluiting

Veel hangt af van het weer. Is de verwachting dat het op 8 november harder gaat waaien dan windkracht 3, dan wordt alles uitgesteld. Dat besluit wordt enkele dagen eerder genomen.

Gaat het door, dan wordt de Herengracht afgesloten van woensdag 7 november 's ochtends tot vrijdag 9 november 's avonds. Er geldt gedurende deze dagen ook een wegsleepregeling. De afsluiting heeft alles te maken met de omvang van de klus en is nodig vanwege de veiligheid.

Aan de overkant van de sluis worden plekken ingericht voor toeschouwers.