André Wierper en Ronald Willemsen kennen elkaar al ruim veertig jaar; sinds hun schooltijd en het voetbal in hun jeugd bij WFC Rapiditas. Ze maken deel uit van een hechte vriendengroep en vrijwel iedereen uit dat clubje is in meer of mindere mate betrokken bij Weesp Marketing. Het is een solide basis, maar André en Ronald steken er verreweg het meeste tijd in. Het is hun kindje, zeg maar.

Twee-eenheid

André en Ronald vormen een krachtige twee-eenheid. Beiden weten dat ze blind op elkaar kunnen vertrouwen en, niet onbelangrijk, dat ze elkaar niet achter de vodden hoeven te zitten. "We checken niet van elkaar of iets gedaan is, want dat is gedaan, 100 procent zeker. Afspraak is afspraak en die wordt nagekomen, punt.", zegt André. Het heeft nog een ander voordeel, zegt Ronald: "Omdat we exact weten wat we aan elkaar hebben, kunnen we ook snel schakelen. We hebben elke dag wel even contact via de mail of WhatsApp. Die snelheid van handelen maakt onze samenwerking heel bijzonder. We koesteren dat echt."

Mogelijkheden

Toen André in 2014 door Hans Luijer werd benaderd om de voorzittershamer van de vereniging VVW over te nemen, praatte hij daarover dan ook direct met Ronald en die bood meteen aan om hem bij te staan. Ze zagen namelijk mogelijkheden. "Het voormalige bestuur van VVW zat er al jaren en niks ten nadele, maar er was wel behoefte aan vers bloed en wij vinden het nu eenmaal leuk om dingen te organiseren", zegt Ronald. "Wij hadden namelijk wel ideeën over hoe Weesp aantrekkelijker zou kunnen worden voor bewoners en bezoekers en dit was eigenlijk een pracht mogelijkheid om daadwerkelijk aan de slag te gaan." Het moment was ook goed. "Weesp zat in een diepe crisis -je zag de leegstand toenemen- en was ook wat ingekakt. Volgens ons was het tijd om onze schouders eronder te zetten om van Weesp een bruisende stad te maken, want in zo'n stad willen wij wonen."

'Het idee voor de Vuurlinie is geïnspireerd op de letters I Amsterdam'

Vuurlinie

André werd voorzitter en Ronald secretaris van de VVW en de eerste klus was om eens goed te kijken naar het kantoor. De VVW huurde destijds een ruimte bij Van Amsterdam aan de Hoogstraat, maar daar moest elk jaar geld bij en dat was niet lang vol te houden. Bovendien had het geen allure. "Wij bedachten toen dat het mooi zou zijn om een drijvend kantoor te hebben dat ook voor andere doeleinden zou kunnen worden ingezet en dat paste ook mooi bij ons streven om meer te doen voor bewoners.. Dat wordt citymarketing genoemd en daaruit is in 2015 Weesp Marketing ontstaan", legt Ronald uit.
Het drijvend kantoor staat inmiddels bekend als de Vuurlinie alsook als de Welkom-in-Weesp boot en is in korte tijd zo ongeveer Weesper cultureel erfgoed geworden. André: "Het idee voor de Vuurlinie is geïnspireerd op de letters I Amsterdam. Wij wilden een eyecatcher en die moest liefst iets te maken hebben met de historie van Weesp en het water. Zo zijn we erop gekomen."

Enthousiast

Ronald: "Wij hebben vervolgens mensen die we kennen benaderd om te helpen met de bouw en iedereen was meteen enthousiast. Dat gaf zo'n boost, niet normaal. De één maakte de schetsontwerpen, een ander rekende alles door en had een pracht plek aan de Vecht waar we de Vuurlinie konden bouwen, we hadden de financiering zo rond en we kenden heel jongens die goed met een hamer en zaag overweg kunnen en zo is de Vuurlinie in vier maanden bedacht en gebouwd. Echt geweldig zoals dat is gegaan." André: "de Vuurlinie is ook echt dat uithangbord geworden dat we voor ogen hadden. Hoe vaak de Vuurlinie bijvoorbeeld is gefotografeerd, niet normaal." Ronald weer: "Het is ook belangrijk dat de Vuurlinie voor iedereen is en bij evenementen gratis kan worden ingezet. De Vuurlinie is daarmee het clubhuis van Weesp. Dit jaar hebben we ruim 1.400 Weespers en toeristen met de Vuurlinie naar Fort Uitermeer gebracht. Dat is zelfs na de brand gewoon doorgegaan, ongekend."

'Je moet niet elke week iets willen organiseren'

Doorpakken

Op het moment dat er alleen maar enthousiaste reacties kwamen over de Vuurlinie, hadden de twee het goede gevoel dat er nu moest worden doorgepakt. Weesp Marketing werd in het jargon van marketeer André daarmee een 'totaalconcept met een hoog gehalte gastvrijheid', het woord 'verbindend' valt, er zijn heldere doelen en als basis dient een beproefd citymarketingmodel met de drie B's van bewoners, bedrijven en bezoekers. André: "Het is de kunst ervoor te zorgen dat niemand binnen deze groepen geïrriteerd raakt of zich overvleugeld voelt. Dat zie je nu in Amsterdam gebeuren, want de bewoners vinden dat er te veel bezoekers zijn en het gaat ook schuren met het bedrijfsleven. Dat willen wij koste wat het koste voorkomen. Het moet vooral leuk blijven, voor iedereen. Om die reden moet je bijvoorbeeld ook niet elke week een evenement willen organiseren. Dat is teveel van het goede."'Wij zijn als bestuur slechts faciliterend en inspirerend

Warme citymarketing

André omschrijft Weesp Marketing als een 'warme citymarketingorganisatie.' Hij licht toe: "Normaal gesproken krijgt een organisatie als deze een forse subsidie van de gemeente en wordt alles professioneel georganiseerd. In bijvoorbeeld Hilversum wordt voor citymarketing 9 euro per inwoner subsidie verleend, dus dan heb je een fors budget. Dat hebben wij niet, We krijgen wel subsidie en daar zijn we tevreden mee, maar onze organisatie bestaat uit vrijwilligers, of ambassadeurs zoals wij ze noemen. Zij zijn het belangrijkst want zij organiseren alle activiteiten. Wij zijn als bestuur slechts faciliterend en inspirerend. We hebben momenteel ruim 150 ambassadeurs en die hebben allemaal dezelfde grote gemeenschappelijke deler: passie voor dit geweldige stadje."


Als een huis

Weesp Gastvrij was na de Vuurlinie het tweede project waar Weesp Marketing de tanden inzette. Dit is, zo lezen we in het uitvoeringsprogramma 2018, 'een marketingdag waar detaillisten, horecabedrijven en culturele instanties gezamenlijk hun beste beetje voorzetten.' André vertelt: "De eerste Weesp Gastvrij vond drie jaar geleden plaats onder stralende weersomstandigheden en was zo'n succes dat dat event meteen stond als een huis. En dan wil je vanzelf meer."'Op 5 mei is er nog niets en we denken er aan om ook op die dag iets te organiseren'

Kalender

Dat meer bestaat uit 'Weesp bevrijd', dat nu nog vooral een optocht is van historische oorlogsvoertuigen door het centrum met een klein randprogramma. "Maar op 5 mei is er nog niets in Weesp en we denken er nu aan om ook op die dag iets te organiseren." Ook de Weesp Sport & Cultuurdag staat inmiddels op de kalender, net als medewerking aan de Weesper Open Monumentendag, het Weesp Sloepennetwerk, de Weesp Doet Goed-actie op Burendag en het Korenfestival. Dit laatste zou volgens de plannen onderdeel moeten zijn van Weesp X-mas, met naast de koren ook een kerstmarkt, maar vanwege te weinig capaciteit om dit te organiseren, gaat deze er in elk geval dit jaar niet komen. Het programma voor dit jaar is vooralsnog ongeveer gelijk aan dat van volgend jaar, maar er wordt wel nagedacht over een wat frivolere aanpak van de ontvangst van nieuwe bewoners in maart volgend jaar.

'Je moet niet alles willen organiseren'

Drie A4-tjes met ideeën

André: "Maar je moet niet alles willen organiseren. We hebben nog drie A4-tjes met allerlei ideeën, maar we trappen ook bewust op de rem. We gaan eerder dieper dan breder en een belangrijk uitgangspunt is dat de drie doelgroepen er iets aan hebben. Dus niet alleen de horeca. En er zijn ook evenementen waar we niks aan doen omdat die het prima zelf kunnen. Zoals Weespers aan de Wand, het Sluis-en-Bruggenfeest en alle activiteiten die Pieter Kors organiseert. Daar hebben wij geen hand in. Maar als we gevraagd worden om daarmee te helpen, dan gaan we daar zeker over nadenken. In elk geval komen alle activiteiten op de kalender op de website welkominweesp.nl."

'Onze sponsors bepalen voor een belangrijk deel welke richting wij opgaan'

De kwaliteitsbezoeker

Bij dit alles heeft Weesp Marketing een heldere doelgroep voor ogen: de, wat André noemt, kwaliteitsbezoeker. Deze gedachte wordt niet in de laatste plaats aangegeven door de sponsors, waaronder de gemeente Weesp, de WDO, VVW en de Rabobank. "We richten ons primair op Weespers en bezoekers die kwaliteit willen en die bijvoorbeeld houden van kleinschalig winkelen en verblijven en daar iets voor willen betalen. Een hardrockfestival is dan niet het eerste waar we aan denken, maar een jazzfestival zou bijvoorbeeld wel weer goed passen." Ronald: "In dit verband past het ook dat we in de zomer op de Vuurlinie diverse bands hebben laten optreden en daarmee zijn we de terrassen langsgegaan. Dat is ook bijzonder goed ontvangen."
"De sponsors bepalen voor een belangrijk deel de richting die we opgaan", zegt André. "Om die reden beperken we ons ook niet alleen tot grootschalige evenementen, maar op verzoek van de gemeente hebben we ook meegewerkt aan de vrijwilligersactie 'Weesp Doet Goed' van welzijnsstichting Versa. Dat staat mijlenver af van Weesp Gastvrij, klopt, maar het is belangrijk dat ook dat wordt georganiseerd en dus werken we graag aan mee."

Muziektent

Er zijn ook ideeën die nog niet concreet zijn, maar die wel blijven hangen. Ronald zou bijvoorbeeld graag zien dat ergens een muziektent komt waar iedereen gebruik van kan maken. "Ik vind die piano in het Centraal Station geweldig en ik zou graag zoiets, maar dan in een prieeltje of zoiets, in Weesp gerealiseerd zien. Dat zou mooi passen op het pleintje bij Blokker of op de punt bij de Heksenketel, dat zijn twee plekken die spontaan bij me opkomen. Die staat hoog op mijn eigen verlanglijstje."'We bekijken met de wethouder hoe we met Amsterdam kunnen samenwerken'

Uit de kluiten gegroeid

Inmiddels is Weesp Marketing behoorlijk uit de kluiten gegroeid en André, Ronald en ook penningmeester Michel van Gemert steken er veel tijd in. Dat is op de lange termijn niet vol te houden hetgeen reden is dat er nu een manier wordt gezocht om de continuïteit te borgen en verder te professionaliseren. Ronald lacht: "Toen André mij vroeg hoeveel tijd dit zou gaan kosten, zei hij ongeveer een uurtje per week. Dat is iets uit de hand gelopen. Maar het klopt wat je zegt: dit is op lange termijn niet te doen. De toekomst is dat er vaste betaalde krachten komen, professionals. " André: "Om die reden bekijken we ook met wethouder Astrid Heijstee hoe wij met Amsterdam kunnen samenwerken, want daar wordt Weesp toch onderdeel van."

Tevreden

Alles bij elkaar zijn André en Ronald te spreken over zoals alles marcheert. "Er is niets wat we hebben bedacht dat niet is doorgegaan en daar zijn we best tevreden over. Dat wil niet zeggen dat we nu rustig achterover kunnen leunen. Maar we wilden een bijdrage leveren aan een leukere en aantrekkelijkere stad en daarmee liggen we op koers."