Het fenomeen Black Friday lijkt definitief overgewaaid vanuit de Verenigde Staten. Aldaar gaat het om de vrije vrijdag na Thanksgiving, in Weesp zijn we ook op een gewone werkdag gek op korting.

In het WeesperNieuws van deze week stonden acht Black Friday-advertenties. Onder meer van Van der Linden Tweewielers en Hand-Made. Maar ook een gezamenlijke advertentie van 23 Weesper ondernemers die er zelfs een heel Black Weekend van maken.

Dranghekken

Nee, wachtende mensenmassa's vlak voor openingstijd en vechtende koopjesjagers (zoals we die op een Amerikaans filmpje onderaan dit bericht zien) die hoeven we in Weesp niet te verwachten. Dranghekken zijn er nog niet besteld. Sterker nog: Weesper winkeliers hebben wel even genoeg dranghekken gezien, met de afsluiting van de Groeneweg en de demonstraties rond Zwarte Piet.

'Mensen vragen al nieuwsgierig welke collecties zo'n label gaan krijgen.' Maar Black Friday leeft wel degelijk bij de mensen in Weesp, zegt Karin Wesselman. Zij nam het initiatief voor de gezamenlijke aanpak in Weesp. "Vorig jaar was het ieder voor zich, volgens mij is het beter om samen naar buiten te treden. Dat is voor de mensen die komen winkelen ook veel leuker." Zelf voorziet ze een deel van haar damesmodecollecte van een zwart label dat goed is voor 25% korting. "Mensen vragen nu al nieuwsgierig welke collecties zo'n label gaan krijgen."

Duurdere artikelen

Wouter van der Linden haakte met zijn beide fietszaken vorig jaar al in op Black Friday. "Vlak voor openingstijd stonden er al wat mensen voor de deur te wachten." Dit jaar pakt hij het nog groter aan. Kortingen tot 50% op e-bikes en stadsfietsen, zelfs tot 70% op racefietsen. Deze kortingen gelden alleen op vrijdag. "Voor mij begint nu het naseizoen, dus de timing van Black Friday is voor mij ideaal. Ik vind Black Friday ook passen bij grote en duurdere artikelen, dan tikt de korting ook goed aan."

Zwarte cijfers

De naam Black Friday komt voort uit de boekhouding van de Amerikaanse warenhuizen die met deze uitverkoop zijn begonnen. De omzet tot aan eind november is nodig om alle kosten terug te verdienen, vanaf Black Friday wordt er winst gemaakt. Oftewel: zwarte cijfers geschreven. Van der Linden en Wesselman laten weten dat hun zwarte cijfers niet afhankelijk zijn van Black Friday, maar vinden het wel een welkome aanvulling. Wouter van der Linden zegt dat een nieuwe actiedag wel fijn is, omdat de belangstelling voor andere winkeliersfeestjes wat afneemt, zoals in zijn geval moederdag en vaderdag. "En ik wil gewoon lekker inhaken op de hype."

Karin Wesselman noemt een andere reden om met veel plezier het Black Friday Weekend in te gaan. "De winkeliers zijn met alle werkzaamheden en afzettingen in het centrum van de laatste weken wel toe aan een beetje reuring."