Zo af en toe komt er best wat chagrijn over de winkeliers onderling naar buiten. De onderlinge verstandhouding is niet overal even goed zullen we maar zeggen. Voorbeelden genoeg. Waar de één zich altijd uitslooft om er wat van te maken, vindt een ander het snel te veel moeite. En terwijl de één het een gemiste kans vindt dat er dit jaar geen kerstmarkt is, vindt zijn buurman het juist wel prima dat hij 15 december de tent op een normaal tijdstip kan sluiten, en de meningen over de dit jaar ingevoerde reclamebelasting lopen ook al behoorlijk uiteen. Het is los zand. Dé Weesper winkelier bestaat niet en de lijntjes lopen kriskras door de winkelstraten.

Niet overal

Maar niet overal.
Niet zo lang geleden was het begin van de Slijkstraat –of, zo wordt het ook genoemd, de Kop van de Slijkstraat- niet bepaald het meest uitzinnige deel van deze winkelstraat, maar dat is de laatste jaren drastisch veranderd. Nu gebeurt hier juist het meest. De eigenaren van patisserie en chocolaterie Boom, restaurant De Gelagkamer van Weesp, Inter Snacks, pizzeria Selene, woninginrichting en linnenshop Wagenaar, kook- en cadeauwinkel Hel's kitchen, cadeauwinkel Stylelien, Enorm Van Driel en Vabrik Streetwear kunnen het uitstekend met elkaar vinden én organiseren regelmatig iets gezelligs. Zo was er vorige week nog de Slijkstraat in wintersfeer, waarbij iedereen een kraampje voor de deur had.

'Een afwachtende houding is een slechte houding'

Ingekakt

Aanjager van het clubje is Martin Boer, die samen met Erik Ritsma eigenaar is van De Gelagkamer van Weesp. Jaren geleden waren de twee eigenaar van La Ruelle, maar in 2011 besloten ze om hun heil te zoeken in het oosten van het land. Dat werd geen succes. De twee konden er niet aarden en wisten niet hoe snel ze weer naar Weesp moesten. Twee jaar later openden ze De Gelagkamer van Weesp.
Het viel hen bij hun terugkomst direct op dat de winkeliers, ook die in de Slijkstraat, waren 'ingekakt.' "Wij hadden een grote horecazaak in Twente waar van alles en nog wat te doen was en waar we regelmatig iets organiseerden. Er was dynamiek. Toen we hier terugkwamen, zagen we dat helaas niet terug, Er was een afwachtende houding en voor een winkelier geldt: een afwachtende houding is een slechte houding."

Herfstmarkt

Boer bedacht dat het leuk zou zijn om een herfstmarkt te houden, want die was er nog niet in Weesp. "De herfst is een seizoen waar je veel omheen kunt verzinnen en als iedereen een kraam voor de winkel zou zetten, was het al gauw gezellig." Het idee werd enthousiast ontvangen, althans, bij de ondernemers direct om hem heen. De herfstmarkt bleef daardoor bescheiden van opzet, maar werd een succes en dat smaakte naar meer, maar ook weer niet naar meteen heel veel meer. Boer: "Af en toe wat organiseren en we gaan ook niet hoog van de toren blazen. En je moet het doseren. In het voorjaar en zomer zijn er in Weesp al genoeg activiteiten, zoals Weesp Gastvrij en het Sluis- en Bruggenfeest. Wij organiseerden daarom in september het Slijkstraat Mosselfeest en in oktober de herfstmarkt. Maar die timing bleek achteraf niet gelukkig gekozen en daarom hebben we de herfstmarkt verschoven naar november. Dan kun je namelijk ook Sinterklaas meepakken en de feestverlichting brandt dan ook en geeft extra sfeer. de herfstmarkt werd daarom 'Slijkstraat in wintersfeer'"

'We hebben geen gezamenlijk potje geld'

Expertise

Strak georganiseerd gaat het er allemaal niet aan toe, maar dat is juist de charme. Binnen het clubje heeft  bijvoorbeeld iedereen zijn eigen expertise. De één is handig met tekst en weet snel een flyer in elkaar te zetten, een ander is handig met zijn handen, weer een ander weet goed de weg op het stadhuis (makkelijk met vergunningen) en zo heeft iedereen zijn bijdrage. Boer: "We hebben ook niet een gezamenlijk potje geld. Iedereen neemt een kraam voor zijn winkel, de kosten voor de flyers worden gedeeld en als er advertentie bij moet dan worden die kosten ook verdeeld, en dat is wat het is. Moeilijker wordt het niet. Het moet  gezellig blijven en we willen iedereen binnenboord houden. En aan vergaderen doen we ook niet. We hebben een groepsapp waarin we communiceren. Meer overleg is niet nodig. Als iemand iets verzint, wordt dat in die app gemeld en dan kan iedereen reageren. Als er zeven meedoen, gaan we ervoor, maar zijn er minder dan vijf, dan doen we het niet."   

Nieuwe ondernemers

Nieuwe ondernemers zijn er ook. Willem Boom opende hier onlangs patisserie en chocolaterie Boom en haakte meteen aan bij het clubje, terwijl Tinus van de tattooshop nog zo vers is dat hij de kat uit de boom kijkt. "Bovendien is dat natuurlijk best lastig, een tattooshop, want wat kun je daar nou mee op een kraampje? Ik zou dat niet zo snel weten, maar misschien bedenkt hij iets. Hij is in elk geval welkom én heel enthousiast", zegt Boer.''Des te meer zielen, des te meer vreugd'

Gemiste kans

Maar het clubje hoeft dus niet deze omvang te houden. Sterker, wat Boer betreft, geldt 'Des te meer zielen, des te meer vreugd.' "Vorig jaar hadden we Bloem & Bloem erbij, maar die deed door omstandigheden nu niet niet mee. En Selene doet de ene keer wel en de andere keer niet mee, dat is allemaal best. Het zou natuurlijk het mooiste zijn als er een kettingreactie komt van winkeliers, maar niet iedereen is enthousiast. Ikzelf vind dat een gemiste kans, want wat kost nou een kraampje? Maar iedereen moet dat zelf weten. Vrijheid blijheid. We gaan ook niet zeuren. Wil iemand meedoen, graag, wil iemand niet meedoen, ook prima."

Klein Jordaan

De ondernemers hebben inmiddels een goede onderlinge band, maar het moet geen kleffe boel worden, vindt Boer. "Bij Lieke en Frank Wagenaar wordt zowat elke vrijdag gezellig de week afgesloten. Daar komt dan de hele buurt langs. Ik zeg weleens dat het net Klein Jordaan is, in de positieve zin van het woord. Mooi hoor, maar ikzelf heb daar niet zo veel mee. We komen ook niet thuis bij elkaar over de vloer. Als iemand iets nodig heeft wat één iemand verkoopt, dan vragen we natuurlijk eerst of zij of hij dat kan leveren, maar als dat niet het geval is, de prijs is niet goed of wat dan ook, dan niet. We gaan niet kopen om het kopen omdat het verplicht voelt om daar te kopen."

'Op iets vragen staat geen gevangenisstraf'Reclamebelasting

De winkeliers betalen sinds dit jaar reclamebelasting dat bestemd is voor leuke dingen in het centrum. En leuk zijn de activiteiten die ze organiseren zeker, dus liggen daar nog mogelijkheden? Boer: "Ik heb begrepen dat dat alleen bestemd is voor activiteiten die voor de hele binnenstad gelden. Dat is waar, wat wij doen is bestemd voor iedereen in Weesp, maar ik denk niet dat dat zo bekeken wordt. De kosten die wij hebben, vallen natuurlijk ook mee. Maar ik ga het zeker vragen. Op iets vragen staat geen gevangenisstraf."