Er is weer een nieuwe stip aan de horizon voor een oplossing van het parkeerprobleem: 1 januari 2020. Verkeerswethouder Leon de Lange noemde dat deze week een mooie streefdatum voor het invoeren van een nieuw parkeerbeleid. Eerder mag natuurlijk ook.
Het is een mooi rond getal, niks mis mee, maar er moet dan wel plankgas worden gegeven. Momenteel ligt er een discussiestuk op tafel met plannen voor betaald parkeren in het centrum, het Herensingelkwartier, het Stationsgebied en Leeuwenveld in combinatie met vergunningen plus een idee voor zogenoemde 'satellietparkeerplaatsen' voor in totaal 222 plekken in de wijk Zuid II en de Prinses Irenelaan.

'De belangen van de bewoners worden uit het oog verloren' 

De mens centraal

De gemeente stelt hierbij de locaties nadrukkelijk centraal, maar de Stichting Bewonersbelangen Weesp (SBW), vliegt het anders aan in een door haar gepresenteerd alternatief parkeerplan, waarvoor ze volgens eigen zeggen het oor te luisteren heeft gelegd bij onder anderen centrumbewoners.De stichting vindt dat veel meer naar de mensen moet worden gekeken. Natuurlijk, een parkeerfaciliteit naast Albert Heijn aan de Achtergracht zou ideaal zijn (en als Weesp dat niet kan betalen, dan kan Amsterdam misschien alvast een handje helpen, suggereert de SBW). Maar ook daarmee ben je er niet en daarom beveelt de SBW aan om de soort automobilist centraal te stellen. Want, zo licht voorzitter Rokus Gunnink toe, "De belangen van de bewoners, en in dit geval met name de bewoners van het centrum, worden uit het oog verloren. Maar voor hen is dit allemaal voor bedoeld."

Voorrang

De centrumbewoners krijgen in het alternatieve plan voorrang boven iedereen. Iedereen kan een vergunning krijgen (tenzij er geen vergunning nodig is), per huishouden worden maximaal twee vergunningen afgegeven, het complete centrum wordt één zone (en niet twee zoals in het praatstuk van de gemeente wordt gesuggereerd) en de vergunningen gelden voor de complete zone. Ook apart: de Herengracht wordt niet tot het centrum gerekend.

Voor bezoekers en klanten verandert er niets

Bezoekers en klanten

Prioriteit 2 is voor bezoekers en klanten van de winkels. Voor hen hoeft er niet veel te veranderen, want de suggestie altijd betaald parkeren in het 'gereguleerde gebied' tijdens de tijden dat de winkels open zijn, is nu ook al aan de orde.
De derde groep zijn wat 'de werkers' wordt genoemd: iedereen die hier overdag zijn brood moet verdienen. Voor hen komen er vergunningen op basis van kentekens in plaats van aan bedrijven. En werk je in het gebied met de hoogste parkeerdruk, dan krijg je in principe geen vergunning. Bovendien krijgt iedere werker alleen een vergunning als  kan worden aangetoond dat de eigenaar kan bewijzen dat hij de plek echt nodig heeft.

De werkers

De vierde en laagste prioriteit is voor de rest, of zoals de stichting het noemt 'de doorreizende passanten.' Simpel: deze worden geweerd uit het centrum. En ervan uitgaande dat ook in de omgeving van het station betaald parkeren wordt ingevoerd (dat staat in het plan van de gemeente) ' is het wenselijk dat ook achter het station betaald parkeren wordt doorgevoerd om de stationsbuurt te ontlasten', heeft de stichting bedacht. 'We hebben van niemand  iets gehoord'

Participatie

Het alternatieve parkeerplan staat op de site van de stichting en ligt ook bij alle politieke partijen. Of er iemand enthousiast over is, weet de stichting niet. "We hebben het aangeboden en van niemand verder iets gehoord", zegt Gunnink. "We hopen dat het niet zo gaat zoals in veel andere gevallen in Weesp, waar wel inspraak is maar waar met de meningen van de bewoners niets wordt gedaan. De gemeente heeft de mond vol over participatie, maar als puntje bij paaltje komt, gebeurt daar niets mee."