Stelletjes met rugzakken, iemand die met een kaart in de hand naar een gevel staat te kijken. Het aantal toeristische bezoekers aan Weesp neemt toe. Tenminste, dat zegt ons gevoel als we om ons heen kijken, want exacte cijfers zijn er nog niet.

Het stadsbestuur wil meer toeristen naar Weesp lokken, maar ook weer niet te veel. Stimuleren en beteugelen tegelijk, gaat dat lukken? Een 'toeristisch actieplan' moet de weg wijzen. Wethouder Astrid Heijstee (WSP) wil er komend jaar ver mee komen en heeft voor donderdag 10 januari 2019 al een avond belegd waarop inwoners kunnen meepraten over twee vragen: wat willen we wél en wat willen we niet? Snel daarna volgt er zo'n zelfde bijeenkomst voor ondernemers.

Lekker naar Weesp

"We geloven heel erg in het vertellen van 'het verhaal van Weesp': de historische stad van het bier, de jenever en de chocolade", zegt Heijstee. Drie geneugten van het leven, als je daar geen toeristen mee trekt. Ter suggestie: misschien is Lekker naar Weesp wel een prima thema voor een slogan.

De actiebereidheid moet vooral liggen bij ondernemers Heijstee wil van inwoners en ondernemers weten hoe Weesp daarop moeten inspelen. Ze waarschuwt dat we daarna niet allemaal naar de gemeente moeten kijken hoe de dat allemaal gaat regelen. De actiebereidheid moet vooral liggen bij ondernemers, maar wellicht ook bij groepen bewoners. Uiteraard wil de gemeente wel dolgraag "faciliteren", zegt Heijstee.

Meer doen

Met faciliteren wordt vaak niet veel meer dan het verlenen van vergunningen bedoeld. Maar als de gemeente toerisme zo belangrijk vindt, dat zou ze toch wel wat meer mogen doen dan het uitvoeren van een kerntaak als vergunningverlening?

"Ik begrijp de vraag", zegt Heijstee in ons wekelijks B en W-gesprek. "We doen ook al meer. Zo zijn we bijvoorbeeld bezig een hardlooprondje in Weespersluis op te zetten." Heijstee kan zich voorstellen dat er scenario's ontstaan waarin commerciële projecten pas gestart worden als de gemeente er ook geld en/of moeite in steekt. Mocht dat aan de hand zijn, wil ze dat "oppakken". Maar ze wijst erop dat het de gemeenteraad is die het belangrijk moet vinden, want het is de raad die de sleutel van de gemeentekluis in handen heeft.

'Graag zien we bezoekers die iets bijdragen aan de stad' Wat zou de wethouder zelf wel en niet willen - als het om toerisme gaat?
"Geen massatoerisme. En ook liever niet de bezoekers die hier alleen slapen. Graag zien we bezoekers die iets bijdragen aan de stad, aan de lokale economie. Daarnaast zou ik graag willen bereiken dat ook de Weespers zelf lekker kunnen recreëren in hun eigen stad."

Hier nog twee interessante uitspraken over dit onderwerp

Tal van plaatsen profiteren van de toegenomen toeristische drukte in onze hoofdstad, maar Weesp laat het liggen. Waarom? "Weesp heeft zo op het oog niets speciaals te bieden. Als een toerist moet kiezen tussen de Zaanse Schans of Weesp, dan is die keuze snel gemaakt. Ik ken Weesp, een mooi stadje, maar het ontbreekt aan een uithangbord", zo vertelt Machteld Ligtvoet van Amsterdam Marketing.

Lees hier het hele artikel: Weesp profiteert amper van overvol Amsterdam
Gaby Lovers van Zaandam Windmill Cruises: "De internationale bezoeker is goed geïnformeerd voordat ze hierheen komen. Die verblijft één of twee dagen in Amsterdam, maar gaat de derde dag hoe dan ook de stad uit. Daar liggen voor Weesp grote kansen. 'Weesp is een waterstadje. Dát moet het verhaal zijn. Een waterstadje. Mensen houden van water'.

Lees hier het interview: 'Met een goed verhaal trek je jaarlijks zo 50.000 bezoekers naar Weesp'

Gesprek

Beluister het B en W-gesprek van deze week met wethouder Astrid Heijstee.