2018 wordt bijgezet als een goed 'kerstpakkettenjaar'. Arjan de Knegt van branchevereniging Platform Promotional Products zei tegen de NOS dat zowel het aantal als de gemiddelde waarde van het kerstpakket stijgt en daar kan Stef Pronk , die behoort tot de grote spelers in deze markt, zich helemaal in vinden.

'Er wordt inderdaad meer besteed'

"Er wordt inderdaad meer besteed. Er zijn meer pakketten verkocht en de pakketten zijn groter", zegt familieman pur sang Stef Pronk, die er trots op is dat zijn dochter Loraine (general manager), haar man Maarten Duineveld (hoofd ICT) en Stefs andere schoonzoon Mathieu Oude Luttikhuis (hoofd Marketing & New Business) ook in het bedrijf werken.

Financieele Dagblad

Stef Pronk heeft eigenlijk geen tijd om journalisten te woord te staan, want druk, druk, druk. Maar door het bericht over het succes van de kerstpakketten bij de NOS weet het vaderlandse journaille hem te vinden. En ach, de amicale en aimabele Weesper vindt het ook wel weer prima. "Net nog waren hier mensen van het Financieele Dagblad en die sta ik uiteraard keurig te woord, want van positieve berichten worden we natuurlijk alleen maar gelukkig", vertelt hij in een van de grote hallen op het Van Houten Industriepark waar de afgelopen dagen duizenden kerstpakketten verzendklaar zijn gemaakt.


Traditionele kerstpakket

Volgens Stef doet vooral het traditionele kerstpakket het dit jaar goed en volgens de Pronk filosofie is dat een pakket met een fles goede wijn, noten, kaas en bonbons van Leonidas, want dat is de handtekening van Pronk. "Er wordt weer bewust gekozen voor kwaliteit en daar zijn wij blij mee", licht hij toe.

Kerstpakket wiegt mee op de golven van maatschappelijke trends

Het kerstpakket wiegt uiteraard mee op de golven van maatschappelijke trends, maar verandert elk jaar hooguit een fractie. Aan de andere kant: als je een kerstpakket van nu naast een pakket van pakweg tien jaar geleden zet, zie je wel degelijk verschil. Stef Pronk kent de trends: "Fair trade producten en halal worden bijvoorbeeld steeds belangrijker en er zijn ook steeds meer bedrijven die geen alcohol in het pakket willen, maar daarvoor in de plaats liever een goede vruchtensap of iets eetbaars wensen. Werkgevers laten op die manier zien dat ze oog hebben voor de wensen van hun werknemers."

Cadeaubon

Destijds kwam ook de cadeaubon op, maar die is goeddeels vergane glorie. "Daarmee konden mensen zelf iets uitzoeken. Dat is natuurlijk wel handig, maar door het faillissement  van V&D kwam daar de klad in, want toen zaten veel mensen opeens met een bon die niets meer waard was. Het faillissement van V&D heeft ons in die zin geholpen."

'Het faillissement van V&D heeft ons geholpen'Bij elk pakket is het uitgangspunt, zo vertelt Stef, dat de non-food goed moet zijn. "Non-food moet voor iedereen leuk of bruikbaar zijn. Maar het draait natuurlijk uiteindelijk om de juiste prijs, kwaliteit en service. Daarmee onderscheiden wij ons en om die reden zijn sommige bedrijven al meer dan 20 jaar relatie van ons."

Bereikbaarheid

Een steeds grotere uitdaging wordt intussen de bereikbaarheid van steeds meer binnensteden; met name die van Amsterdam. "Op een bepaald tijdstip wordt de binnenstad van Amsterdam afgesloten en kun je nergens meer terecht om pakketten af te leveren. In andere steden valt dat nog mee, maar wordt het ook wel lastiger. Net als met de milieuzones. Als je met een bestelwagen komt die niet aan de normen voldoet, heb je zo een bekeuring", zegt Pronk.