Marianne Bloemink van de Piron Groep en Berry Janmaat van Maatschap Hogeweij stonden zaterdag zelf in de grote pan chocolademelk te roeren. Kinderen werden richting springkussen en suikerspinnenkraam gedirigeerd en de kerstman kreeg het verzoek een toepasselijk liedje op zijn accordeon te spelen. Met deze activiteiten willen zij benadrukken dat winkelcentrum Hogeweij niet alleen functioneel is, maar ook een sociale functie heeft binnen de wijk. 

Volgende stap

Het winkelcentrum is twee jaar geleden ingrijpend verbouwd. Die grootschalige werkzaamheden hadden destijds grote impact op de winkeliers, maar het is het waard geweest. Zowel de ondernemers als de bezoekers zijn nog steeds blij met het resultaat. En anders Berry Janmaat wel. Zijn vader bouwde het winkelcentrum in de jaren zestig. Janmaat moest vanwege steeds wijzigende plannen voor de wijk een lange adem hebben. Nu het winkelcentrum er piekfijn bij ligt, acht hij het tijd voor een volgende stap.


Berry Janmaat bij de heropening van het winkelcentrum in 2016. 

De ingenieur nam hiervoor onlangs de Piron Groep in de arm. Directeur Marianne Bloemink: "Wij verzorgen niet alleen het beheer en onderhoud van winkelcentrum Hogeweij, maar richten ons ook op de promotie. Op dat gebied gebeurde hier vrij weinig. Onlangs hebben we met de winkeliers bij elkaar gezeten. Dat was een hele plezierige en constructieve startbijeenkomst. We hebben afgesproken dat we samen de schouders eronder gaan zetten om dit winkelcentrum nog beter en leuker te maken."
'Dit winkelcentrum voor de dagelijkse boodschappen heeft ook een sociale functie'


Dat moeten we wel binnen een bepaalde context zien, stelt Janmaat. "Dit is vooral een winkelcentrum voor de dagelijkse boodschappen, funshoppen zullen mensen hier niet snel doen. Maar dat hoeft niet te betekenen dat winkelen in de Hogeweij niet gezellig kan zijn. Dit winkelcentrum heeft ook een sociale functie in de wijk. Door zo nu en dan voor extra sfeer te zorgen - met bijvoorbeeld activiteiten en aankleding - willen we dat benadrukken en stimuleren."


Ondergeschoven kindje

Winkelcentrum Hogeweij is binnen Weesp wel een beetje een ondergeschoven kindje, vindt hij. "De aandacht gaat vooral naar de winkelstraten in het historische centrum. Maar winkelcentrum Hogeweij is ook heel belangrijk voor Weesp en zal met alle woningbouwplannen die er liggen ook alleen maar nóg belangrijker worden." Ooit waren er plannen om het winkelcentrum in oppervlakte uit te breiden, maar die sneuvelden binnen de herontwikkelingsbesluiten die Ymere en de gemeente uiteindelijk namen voor de wijk. "Dat is ook niet zo heel erg", zegt Janmaat nu. "Het huidige aanbod qua winkels is goed en ook gevarieerd genoeg. Maar bijvoorbeeld de Deen zit qua huisvesting wel krap. Wie weet kunnen we in de toekomst aan die kant nog iets doen. Maar echt uitbreiden met meer winkels, zie ik niet snel gebeuren." 

'Uitbreiding is voorlopig niet aan de orde, hoewel de Deen best krap is'

Dat er in het centrum meer te beleven valt, komt ook omdat in die wijk de winkeliersvereniging WDO heel actief is. Zou winkelcentrum Hogeweij gebaat zijn bij een eigen winkeliersvereniging? Niet per se, meent Janmaat. "Ik heb zelf ook in dat soort besturen gezeten en dat je 'verenigd' bent, betekent niet direct dat de neuzen dezelfde kant op staan. Vaak genoeg levert het juist gedoe op." Van Bloemink hoeft het ook niet zo nodig. "De ondernemers zijn heel enthousiast om er samen met ons meer van te maken. Dat is belangrijker dan een comité vormen."