Er hangen biljetten achter de ramen met de tekst Opheffingsuitverkoop. Duidelijker kunnen Peter en Jeroen niet maken dat hun winkel waar ze bijna vijf jaar ziel en zaligheid in legden de deuren gaat sluiten. De uitverkoop is inmiddels begonnen en zaterdag 9 februari valt het doek.

'Ik ben hier heel, heel, heel verdrietig over'

"We gaan proberen het uit te zingen tot eind volgende week. Daarna moeten we de winkel leegruimen en op 1 maart moeten we eruit zijn", vertelt Peter Moen. Hij heeft het er zichtbaar moeilijk mee. Er komen geen tranen, maar die liggen niet diep onder de oppervlakte. Hij geeft dat ook grif toe. "Dit gaat ons niet in de koude kleren zitten, dat kan ik je wel verzekeren", is hij helder. "Maar het ging gewoon niet meer en ik ben daar heel, heel, heel verdrietig over."

Voorspoedig

Terwijl het in de eerste twee jaar allemaal zo voorspoedig liep. De broers Peter, van huis uit bioloog, en Jeroen, voorheen werkzaam in het ziekenhuis op de afdeling Anesthesiologie, hadden als ideaal in Weesp een biologische winkel te beginnen omdat zij er heilig in geloven dat biologische en eerlijke producten een schakel zijn naar een betere maatschappij. "Ik geloof in een wereld zonder bestrijdingsmiddelen en zonder kunstmest", laat de idealist in Peter weten. Ze hadden ook een pracht locatie: in de doorgetrokken panden aan de Nieuwstad waar voorheen apotheek Ballintijn en slagerij Mario Jansen naast elkaar zaten.


Trouwe klantenkring

De formule sloeg aan in Weesp. Er werd vrij snel een trouwe klantenkring opgebouwd en het leek op rolletjes te lopen. Maar na twee jaar kwam sluipenderwijs de klad erin. "We zagen het natuurlijk al langer aankomen. Het verhaal is ook niet heel ingewikkeld. De kosten wegen niet meer op tegen de baten, zo simpel is het", zegt Peter. "Op een gegeven moment werkten we alleen nog maar om de huur te kunnen betalen en dat hou je geen jaren vol. Het is gewoon te stil om te kunnen voortbestaan."

Grote supermarkten

Op zich is het best opmerkelijk dat de winkel het niet heeft gered, want gezond eten is tegenwoordig ongekend populair. Maar laat dat nou net het probleem zijn. Juist omdat iedereen ermee bezig is, duiken de grote supermarkten op deze markt en dan is er voor de kleine winkels, althans voor Moen Mooi Eten, geen houden meer aan. Zo ging het vroeger met de gewone kruideniers en zo gaat het nu met de gespecialiseerde biologische winkels, zegt Peter.

'Toen de vernieuwde Albert Heijn kwam, ging het snel bergafwaarts'

"Gespecialiseerde winkels beginnen ergens mee en bereiden de weg en zodra het een succes wordt komen de grote jongens en dan wordt het steeds zwaarder voor de kleine ondernemers. Vooral toen de vernieuwde Albert Heijn aan de Achtergracht met onder andere een enorm assortiment biologische producten werd geopend, ging het bergafwaarts. Ik heb daar geen oordeel over, maar constateer het slechts. Toen begon het schip water te maken en de averij werd steeds groter. Misschien is er nog plek voor een bepaalde formule, maar niet voor ons."

Landelijke trend

"Weet je wat trouwens best apart is? We hebben niet eens minder klanten, maar de klanten besteden gemiddeld minder. We hebben bij onze inkoopkanalen gevraagd of wij dat nou als enige hebben of dat het een landelijke trend is en dat laatste is het geval."

Negatieve energie

Aan de Nieuwstad wordt het na 9 februari een stuk stiller, zoveel is zeker, want vooralsnog is er geen nieuwe huurder gevonden. En de broers Moen, van wie Peter al een jaar of twintig in Weesp woont, moeten op zoek naar een nieuw inkomen. Maar daar is in elk geval Peter nog helemaal niet aan toe. Ze zitten nog midden in het rouwproces, Peter helemaal. "Dit kost mij zo verschrikkelijk veel negatieve energie dat ik absoluut geen ruimte in mijn hoofd heb om na te denken over de toekomst. Jeroen kijkt wel al om zich heen en dat vind ik heel knap, maar ik kan dat niet."