Ze zitten in een huis met gigantisch veel achterstallig onderhoud én in een ongezonde situatie. Ze voelen zich geïntimideerd en bedreigd door de nieuwe eigenaren van hun huis aan de Elleboogstraat. Dennis Dekker, Thijs Dolman en Volmer Montsma zitten met hun handen in het haar. "We krijgen een slikken-of-stikkendeal voorgelegd."

Vocht, schimmel, maar geen water

Het ruikt muf in de donkere opgang van de woning. Als het boven aan de trap wat lichter wordt, is de schimmel op de muren duidelijk te zien. De muren zijn zo vochtig dat er geen verf op blijft zitten. Door het hele huis heen staan bakjes op de grond of in de vensterbank. Hierin vangen de drie bewoners de regen op, want het is er zo lek als een mandje. Sporen van lekkages zijn door het hele huis te zien.

Om naar het toilet te gaan of te douchen moeten ze bij vrienden aankloppen

De geiser doet het al maanden niet. Sinds kort zitten ze zonder water. Het is niet voor het eerst dat het vermoeden er is dat de hoofdkraan bewust is dichtgedraaid. Als ze naar het toilet moeten, willen douchen of een was willen draaien, moeten ze uitwijken naar vrienden in de buurt of aankloppen bij goedwillende winkeliers van de Havenstraat.


Niks op papier

Op papier staan geen afspraken. Met de vorige eigenaar hadden ze mondelinge afspraken. Nu willen de mensen die sinds vorig jaar het blok met drie huizen aan de Elleboogstraat 14 gekocht hebben zaken op schrift vastleggen. Dat betekent een dubbele huur en een tijdelijk huurcontact ondertekenen, aldus de drie. In gesprek gaan willen ze best, maar dan moet eerst het pand worden opgeknapt en moeten er onderling fatsoenlijke afspraken gemaakt worden. Sindsdien is het gevoel dat alles erop gericht is ook hen uit het pand te krijgen. Van de elf oorspronkelijke bewoners zijn er nog maar een paar over. "Dit is puur uitrookbeleid", aldus Henk Scheffer van Huurteam Hilversum, dat zich met deze casus bezighoudt.

Andere lezing

Het verhaal van de nieuwe beheerder (Woonhuis) staat haaks op het verhaal van Dekker, Montsma en Dolman. Naar deze lezing traineren de huurders de boel, terwijl de nieuwe eigenaren in hun pand graag aan de slag willen met het achterstallig onderhoud. De huurders willen volgens hen geen sleutel afgeven, zijn niet bereid om afspraken te maken met de beheerder en eigenaren en zijn niet thuis als er een afspraak is gemaakt met een installateur. Vervolgens draait de woningbezitter wel op voor de kosten. Daarom is vanuit hun kant besloten een advocaat in de arm te nemen.

Slot veranderd

"Je denkt toch niet dat we er zelf voor kiezen om tijdenlang zonder water te zitten! Wij moeten de hele tijd reageren op mededelingen, terwijl wij vragen of ze daar met ons afspraken over willen maken", aldus huurder Montsma. Er is sprake van eenzijdige communicatie, melden de drie. Op hun vragen, mails en belletjes komt nooit een reactie. Met eigen geld pakken ze zo goed en zo kwaad zaken aan in de woning.

'Dit is een principezaak geworden'

Dat zij het slot van de voordeur uiteindelijk hebben vervangen, komt volgens hen doordat de eigenaren te pas en te onpas binnenkwamen en zich niet aan afspraken wilden houden. Ze kwamen op plekken waar ze niet zouden komen en zouden aan spullen van de huurders hebben gezeten. De politie, waar ze meerdere keren geweest zijn, kan niets doen, omdat het een civiele zaak is. "We hebben lang geprobeerd om te de-escaleren. We houden er maar rekening mee dat het een proces van de lange adem wordt. Voor ons is dit een principezaak geworden."

Het Huurteam

De verhoudingen tussen verhuurders en huurders raken meer en meer verhard. Zo veel mogelijk geld willen verdienen in het onroerend goed is het credo, zo merkt Scheffer van het Hilversumse Huurteam op. Afgelopen jaar heeft het Huurteam zich met 160 zaken beziggehouden. Daar zijn er 120 van afgehandeld. In 2017 waren er 148 zaken. Scheffer en De Lange merken vooral op dat de problemen complexer worden. "We lopen steeds vaker tegen dit soort toestanden aan. Maar dat is wel een hele erge; een vreselijk ongezonde situatie." Het Huurteam vertegenwoordigt de drie bewoners. Er zijn twee brieven de deur uitgegaan richting de eigenaren en de huurcommissie is ingeschakeld. Daarnaast meldt Scheffer, die samen met Erik de Lange het Huurteam vormt, dat het trio de wijkagent moet bellen als er opnieuw sprake is van intimidatie. Ook is contact opgenomen met Bouw en Toezicht van de gemeente. Tot nu toe heeft het nog niet geleid tot het gewenste resultaat.

Bewijslast is moeilijk

De eigenaren willen een marktconforme huur vragen zonder onderhoud te plegen aan het pand, terwijl de huurders blijven zitten waar ze zitten. Het probleem is volgens Scheffer dat er een mondelinge overeenkomst, die ook bindend is, ligt. Dat maakt de bewijslast moeilijk. Zo spreken volgens hem de eigenaren over kamerverhuur en de bewoners beweren het hele pand te huren. "Dat maakt qua huisvredebreuk verschil uit."