Op 31 december 2011 stopte bus 49 (GVB) voor het laatst op bedrijventerrein Noord. Werknemers die met de trein komen, moeten vanaf station Weesp anderhalf tot twee kilometer lopen of fietsen om bij hun werk te komen.

De Weesper bedrijvenvereniging IVW trekt hiervoor al meer dan een jaar aan de bel.

"Nu het bedrijventerrein goed gevuld is en we een gezonde vraag en aanbod hebben nemen de parkeerproblemen hier enorm toe. Er is een toenemende spanning tussen de ondernemers aangezien personeel bij elkaar op het terrein parkeert. Men heeft geen ander keuze dan met de auto te komen en er zijn nauwelijks openbare parkeervoorzieningen. 'Het oogt chaotisch met dwars- en dubbelgeparkeerde auto's' Alle ondernemers worden geacht op eigen terrein te parkeren. Aangezien daar beperkte parkeermogelijkheden zijn, oogt het bedrijventerrein wat dat betreft chaotisch met dwars- en dubbelgeparkeerde auto's. De behoefte aan openbaar vervoer is echt groot", schrijft IVW-bestuurslid Ingrid Kikkert.

Ze wijst daarnaast op de transformatie van bedrijfspanden naar appartementen. Ook de nieuwe bewoners van de Amstellandlaan zouden best een bushalte in de buurt willen, wat volgens Kikkert de terugkeer van 'een lusje bedrijventerrein' in een van de huidige busroutes nog meer zou rechtvaardigen.

Pendelbussen

Maar dienstregelingen zijn zeer complex en het opnemen van een halte heeft overal effect op, laat staan het omleggen van een buslijn. Logisch dat zoiets niet snel voor elkaar komt. Het weerhoudt de IVW er echter niet van om tijdens het reguliere overleg met de gemeente telkens het woordje 'bus' te laten vallen. 

Provincie

Weesp moet voor de bus-business weer naar Haarlem. Want buslijnen, daar gaat de provincie over. Op de website van Noord-Holland staat: "In Noord-Holland moet iedereen overal kunnen komen. Provincie: 'In Noord-Holland moet iedereen overal kunnen komen' Op veelgebruikte routes zorgt de provincie voor snel, betrouwbaar en frequent openbaar vervoer. Op andere plekken is maatwerk nodig. Hiervoor werkt de provincie nauw samen met gemeenten, (deel)regio's en vervoerders."

Zo'n nauwe samenwerking leidde op 11 december 2017 tot de terugkeer van bus 106 (Connexxion) in Aetsveld.

IVW-bestuurslid Kikkert hoopt dat dat snel navolging krijgt op het bedrijventerrein. Daarvoor lobbyt ze niet alleen bij de gemeente Weesp, maar ook bij de provincie en in Amsterdamse kringen.