Eerst wat inleidende beschietingen. Voor de freaks van cijfers -maar eigenlijk voor iedereen- vissen we een paar leuke getallen op uit de goed gevulde ruif met statistieken van RAI Vereniging (waarbij ook importeurs en fabrikanten van fietsen zijn aangesloten). In 2017 werden 957.000 fietsen verkocht, waarvan 294.000 elektrische fietsen (e-bikes). Daarmee komt het totaal aantal fietsen in Nederland op 22,8 miljoen, waarvan 1,9 miljoen stalen rossen die aan de e-doping zijn. Daarvan worden er trouwens elk jaar steeds minder gestolen, of althans, dit wordt minder vaak geregistreerd. In 2017 wisselden 78.962 fietsen onvrijwillig van eigenaar waar dat er in 2014 110.568 waren.

E-bike

Het aantal verkochte elektrische fietsen of e-bikes stijgt de laatste jaren, en snel ook. In 2014 werden in ons land nog slechts 223.000 e-bikes verkocht, eind 2017 waren dat er 294.000 en eind vorig jaar werd het aantal van 400.000 dik overschreden (410.000 van de 1,1 miljoen verkochte fietsen) en ging de omzet van alle fietswinkels bij elkaar voor het eerst over de 1 miljard euro.

Speed-pedelec

Binnen het e-genre is met name de opkomst van de zogeheten speed-pedelec ongekend. Dit zijn elektrische fietsen die maximaal 45 km/uur mogen rijden en waarop je sinds 1 januari 2017 alleen mag rijden met een helm op. In 2013 nog maar was deze fiets een betrekkelijk onbekend fenomeen (131 stuks verkocht), maar in 2017 gingen er al ruim 4.500 over de toonbank. Vooral onder werknemers die langs de file willen knallen, is de speed-pedelec populair.

Op een e-bike moet je nog wel gewoon zelf trappen

Het gemiddelde aankoopbedrag van een fiets in Nederland kwam mede door de populariteit van de e-bike in 2016 voor het eerst boven de duizend euro uit en is in 2018 verder gestegen naar 1.207 euro. Conclusie: fietsen wordt steeds populairder en dan steeds vaker met een elektrisch trap-ondersteuningssysteem. Want dat is wat een e-bike is: je moet nog wel zelf trappen, de motor neemt het niet over.

Trends

Al deze trends zijn precies wat ze -en zeker nu, met het prachtige fietsweer- elke dag merken bij Van der Linden Tweewielers aan de Groeneweg en Hand-Made aan het Binnenveer. Voor de niet Weespers onder ons en de Weespers die het ook niet weten: beide winkels vallen onder hetzelfde bedrijf dat eigendom is van Wouter van der Linden. "Ja, nou en of we merken dat de elektrische fiets steeds populairder wordt", zegt medewerker en oer-Weesper Mike Mulder, die namens Wouter wat vragen beantwoordt. "Helemaal nu de zon weer schijnt is een proefrit op een e-bike voor ons bijna dagelijks werk. Vanochtend nog een stel gehad dat het wilde proberen, vanmiddag staat er nog een koppel op het programma en zo gaat het maar door. Mooi toch?"

60 procent

Inmiddels beslaan e-bikes bij deze fietszaken volgens Mulder in plaats van de landelijke 40 procent al zo'n 60 procent van de afzet. "Daar gaat het snel heen en het ziet er niet naar uit dat dat gaat veranderen. Het zal eerder de andere kant op gaan. De e-bike is niet meer weg te denken."

Ouderen én jongeren

En dan maken we een denkfout. Wij suggereren dat veel e-bikes 'uiteraard' worden verkocht aan ouderen die het wel lekker makkelijk vinden dat ze worden geholpen bij het ronddraaien van de pedalen. "Dat is niet zo hoor", lacht Mulder.

'Een e-bike voor een jongere moet stoer en mooi zijn'

"Of laat ik het anders zeggen: het is niet meer zo, want de markt is snel veranderd. Wij hebben door de bank genomen twee soorten e-bikes: degelijke stadsfietsen en mooie trendy fietsen, met een mooi kleurtje of juist matzwart, dat soort werk. Ouderen gaan meer voor een degelijke fiets, al vind je ook onder die groep mensen die voor de looks gaan, maar ook onder jongeren wordt de e-bike steeds populairder. Steeds meer scholieren die elke dag op de fiets naar school moeten in Amsterdam, het Gooi of Almere kiezen voor een e-bike en dan moet deze er natuurlijk wel mooi en stoer uitzien. Bij Hand-Made hebben we zelfs elektrische mountainbikes en die zijn ook een groot succes."

Onderhoud en accessoires

Er zijn nog twee prettige bijkomstigheden aan de onstuitbare opmars van de elektrische fiets. Er is meer onderhoud nodig én er worden meer accessoires verkocht.

'Klant e-bike kiest ook voor goede regenkleding en waterdichte tassen'

Mulder: "Op een elektrische fiets zitten nu eenmaal meer onderdelen, inclusief een motor, dan op een gewone fiets en dat betekent logisch meer onderhoud. Wat de accessoires betreft: omdat veel mensen van plan zijn er langere afstanden mee te rijden of om er mee naar school of het werk te gaan, kiezen steeds meer klanten meteen ook voor duurdere regenkleding en bijvoorbeeld goede tassen. Regenkleding moet ademen, lekker zitten en modieus zijn en in een fietstas moet bij voorkeur een laptop kunnen worden vervoerd zonder dat die nat wordt in de regen."


Mike Mulder is fanatiek deelnemer aan de WeesperNieuws Triatlon en hij merkt in de winkel dat dit sportspektakel populair is.

Sportfietsen

Ondanks het elektrische geweld, gaan in deze tijd van het jaar ook 'gewoon' veel sportfietsen over de toonbank. Met onder andere dank aan de WeesperNieuws Triatlon, zegt Mulder. Mulder is zelf fanatiek deelnemer aan de 'Kwart van Weesp' en weet hoe dit in elkaar steekt. "Veel Weespers doen eraan mee of worden er enthousiast door en haken een jaar later aan. En dat merken wij in de winkel. En ook onder de jeugd is de triatlon steeds meer een ding. In Weesp word je als jeugdtriatleet goed begeleid, dat ziet en weet iedereen, en daardoor worden steeds meer kids en jongeren door het triatlonvirus gegrepen."



Bij ALF Tweewielers worden veel e-bikes aan vooral jongeren verkocht.

'We mogen niet klagen en doen dat dus ook niet'

ALF Tweewielers aan de Herensingel bestaat dit jaar vier jaar en eigenaar Ai Bozkurt vertelt tevreden dat het elk jaar drukker wordt. "We mogen niet klagen en doen dat dus ook niet", klinkt een vrolijk antwoord. Ook hij merkt dat de elektrische fiets steeds populairder wordt. "Ik denk dat de afzet aan elektrische fietsen bij ons snel 45 procent is en richting 50 procent gaat."

Jongeren

Bij hem bestaan de klanten vooral uit jongeren. "Onder scholieren wordt de elektrische fiets steeds populairder en dat betekent een bepaald soort elektrische fiets: een transportfiets maar dan met een elektromotor en lekker hip is wat ze allemaal willen." Alf merkt niet dat kleding en accessoires onder deze groep populair is. "Dat is bij ouderen anders. Ouderen die een e-bike kopen, willen juist meer toeters en bellen, zoals een uitgebreid navigatiesysteem of een systeem dat de calorieën bijhoudt."

Alf verhuurt ook fietsen en die zijn erg gewild, met name onder toeristen. "We zijn tot en met half mei volgeboekt", laat hij weten.