Dat de Lange Vechtbrug op warme zomerse dagen vast komt te zitten heeft te maken met het sluitmechanisme van de brug. Dat is gemaakt van metaal. Doordat metaal onder hogere temperaturen uitzet, komt het sluitmechanisme klem te zitten als de brug dicht is of past het niet meer als de brug juist weer dicht gaat. Om dezelfde reden wordt de brug doorgaans op warme zomerse dagen gekoeld met koud water. Datzelfde gebeurt vaak met de Roskambrug, die hetzelfde probleem heeft. 

Alleen koelen helpt

Na de problemen van afgelopen weekend laat de gemeente weten vanaf nu preventief te gaan koelen op warme dagen om te voorkomen dat de brug weer stuk gaat. 

Aan andere oplossingen kleven te veel haken en ogenHet is het enige dat de gemeente echt kan doen tegen de problemen. Aan andere oplossingen kleven te veel haken en ogen. "Een permanente oplossing zou kunnen zijn dat we een stuk van het metalen deel afslijpen zodat het meer speling heeft en alles dus niet klem komt te zitten als het metaal uitzet. Maar dat heeft juist op deze brug weer tot gevolg dat er gleuven komen in het wegdek en dat willen we eigenlijk ook niet. Dat zou namelijk weer betekenen dat fietsers klem kunnen komen te zitten of mensen struikelen. Kortom: de brug koelen is het enige dat we echt kunnen doen. De firma Griffioen gaat dat vanaf nu preventief voor ons doen op warme dagen om het probleem voor te blijven."

Dat moeten we ook niet willen

Kortom: met een Lange Vechtbrug die soms vast staat als het warm wordt en de brug nog even niet gekoeld moeten we maar leren leven. En zeg nou zelf: de Lange Vechtbrug vervangen voor een modernere brug zonder problemen. Dat moeten we toch ook niet willen?