We treffen Felicia op een miezerige middag op de Casparuslaan. Op schoot zit haar eenjarige zoontje Brody. De 30 jaar jonge Weespse kijkt erg uit naar dit bustripje. "Ik wil graag met de bus, maar ik durfde eigenlijk niet meer. Bang dat het mij toch niet lukt om in de bus te komen." 

Aanpassing bushaltes

Maar de recente aanpassing van alle bushaltes in Weesp heeft haar nieuwe moed gegeven. Er staan mooie nieuwe abri's, maar voor Felicia is het belangrijkste dat de stoeprand is verhoogd. Daardoor moet het haar nu wel lukken om in de hoge bus te komen. 

Brody kijkt rustig waar de bus blijft. Felicia vertelt ondertussen dat ze erg te spreken is over hoe de gemeente Weesp de toegankelijkheid in Weesp verbetert. "Tijdens mijn vaste rondje door Weesp is er iemand van de gemeente meegelopen. De knelpunten die we tegenkwamen, werden snel opgelost. Ik kan nu overal goed bij", zegt ze enthousiast. 

Nou ja, goed: er staan natuurlijk nog wel eens reclameborden, auto's of vuilniszakken in de weg. De Weespse heeft altijd een briefje in haar zak om bijvoorbeeld onder de ruitenwisser te steken. Er staat op: Niet ik, maar wij. Laat de stoep vrij. "Dat element van 'samen' vind ik belangrijk. Ik probeer het altijd zo vriendelijk mogelijk te vragen." 

Dáár komt de bus. De chauffeur klapt de deuren open. Maar Felicia kan niet zelf de bus in komen. De nieuwe stoep is niet hoog genoeg. 

Ze rolt naar de voorste deur en de chauffeur schiet meteen te hulp. Hij nodigt Felicia uit naar de achterdeur, waar hij een plank laat zakken die de ruimte overbrugt tussen stoep en bus. Nu gaat het betreden van de bus prima. 

Uitstappen

Bij de halte waar Felicia wil uitstappen, moet de chauffeur opnieuw even te hulp schieten met de plank. "Het ging eigenlijk prima", zegt Felicia over dit testritje. Ze is opgelucht en straalt. Nu kan ze vaker met de bus, zeker als het niet al te druk is. "Mijn ouders wonen in Nederhorst den Berg, een mooi stukje om met de bus te doen. Anders moet mijn man mij altijd halen en brengen met de auto. Ik wil niet de hele tijd afhankelijk van hem zijn." 

Obstakels

Eerder dit jaar zette de gemeente Weesp de klachtenlijn open en inventariseerde welke obstakels de toegankelijkheid allemaal in de weg staan. In de top 10 staan kliko's, rondslingerend grof vuil, fietsen (vooral bij het station is het een chaos) en foutgeparkeerde auto's. Dat zijn zaken waar we niet voor naar de gemeente kunnen wijzen: hier moeten wij Weespers zelf bewust van zijn en ons leven beteren. 

Bestrating

Een openbaar toilet is ook een zeldzaamheid in Weesp. Ook dat valt onder toegankelijkheid. Hier ligt een mooie opdracht voor de horeca, want niet elke caféplee is een toonbeeld van rolstoelvriendelijkheid. Natuurlijk zijn er ook zaken waar de gemeente wel haar verantwoordelijkheid moet pakken. Het verhelpen van slechte bestrating bijvoorbeeld. Of toezien dat bij werkzaamheden de vergunningen worden nageleefd als het gaat om hekken en containers op de openbare weg. 

Aflopend stoepje

Weesper ereburger Cor van der Poel heeft als gevolg van een herseninfarct veel van zijn mobiliteit moeten inleveren, maar met een scootmobiel komt hij nog (bijna) overal. Plots ervaarde hij hoe belangrijk een aflopend stoepje kan zijn om bijvoorbeeld aan de overkant van de straat te komen. 

"Er moet veel meer bewustwording uit de samenleving komen voor de gehandicapte mens. In mijn oude wereld was ik ook onwetend over veel dingen op dit gebied, maar hoeveel rollators en scootmobielen zie je tegenwoordig niet?", aldus Van der Poel. 

Rondje maken

Verantwoordelijk wethouder Léon de Lange (D66) pakt dat op. "Mensen die niet in een rolstoel zitten, hebben doorgaans geen idee tegen welke problemen mensen oplopen die wél een beperking hebben. Dat geldt voor burgers, maar ook voor ambtenaren." Dus besteedde hij de zomermaanden om in kaart te brengen welke problemen er zijn. "Gewoon, door een rondje te maken door de wijken en te inventariseren waar iets beter kan." 

Ook komen er bewustwordingscampages. Zo start vandaag 'Houd de lijn vrij', een campagne gericht op het vrijhouden van de blindengeleidestroken in de stad (de geribbelde stoeptegels bij oversteekplaatsen). Ook Felicia de Rooij vindt dat een goed idee.

Nog veel te winnen

De Lange realiseert zich dat er op dit gebied nog altijd veel te winnen is in Weesp. Hij wijst erop dat niet alles in één keer geregeld kan zijn. Het melden van knelpunten of suggesties kan helpen. Daarvoor is het e-mailadres iedereendoetmee@weesp.nl in het leven geroepen. Telefonisch doorgeven kan ook: (0294) 491391. En er is de Fixi-app om klachten door te geven.