Bijvoet Sport aan de Achtergracht was dertig jaar geleden groot in de skisport. In de wijde omtrek was geen tweede sportzaak te vinden met een soortgelijke expertise op het gebied van de wintersport en van heinde en ver kwamen wintersportfanaten hier hun ski’s kopen en slijpen, met alles wat daarbij hoort.
Paul Bijvoet groeide op als zoon van de eigenaar Jan Bijvoet en, gezegend met een gezond stel hersens én ondernemerslust, begreep hij al op jonge leeftijd dat hier wat voor hem in zat.

'Wat heb ik er nou aan om honderd Franse woordjes in mijn hoofd te stampen?'

Leren was niet aan hem besteed. "Wat heb ik nou aan het in mijn hoofd stampen van een rijtje met honderd Franse woordjes? Ik zie daar het nut niet van in, Ha, dat klopt, ik heb op school wel leren rekenen en dat kan ik vrij aardig." Maar het ondernemersbloed kriebelde nu eenmaal en vandaar dat hij, ruim dertig jaar geleden, begon met het prepareren van ski’s.

Uitbesteden

"Mijn vader deed dat voor zijn klanten, wij hadden dus al die machines om dat te kunnen doen en ik vond dat leuk werk. Ik heb toen de machines van mijn vader gekocht en ben vervolgens allerlei sportzaken in de omgeving afgegaan om uit te leggen dat ze natuurlijk zelf dure slijpmachines à 100.000 gulden konden aanschaffen, maar dat ze het veel beter aan mij konden uitbesteden. Dat viel goed kan ik je meedelen.”

Wintersporttak

Crystal Glyde werd het bedrijf genoemd en wat in Weesp gebeurde viel al snel buiten de grenzen van de stad op. Inmiddels had Paul de Kweekschool voor de Detailhandel afgerond toen het destijds in watersport gespecialiseerde Kubus Sports uit Naarden de vraag bij hem neerlegde of hij een wintersporttak van dit bedrijf zou kunnen opzetten. Dat leek hem wel wat.

'Wij waren de grootste in de wereld met het prepareren van ski's'

"Ik vond dat natuurlijk een goed idee”, lacht hij. Hij kijkt terug op een mooie tijd, waarbij hij snel wijs werd én waarbij bleek dat het bepaald niet bij het prepareren van ski’s hoefde te blijven. "Wij importeerden als eerste de Bigfoots (die worden tegenwoordig snowblades genoemd-red.) en de zogenoemde Crazy Banana's die beschouwd worden als de eerste snowboards. De meeste producten haalde ik uit Oostenrijk, maar er kwam ook veel uit Duitsland. En dat prepareren van de ski's liep intussen gewoon door. Het aantal sportwinkels, waaronder echt grote jongens zoals Perry Sport, dat ons wist te vinden groeide elk jaar. Sterker, ons idee om op grote schaal ski's te slijpen kreeg navolging. Maar wij waren de grootste in de wereld. We hadden daarvoor inmiddels een aantal robots die de hele dag doorwerkten.”

DHP Sportservice

Paul deed het trouwens allemaal niet alleen. Paul, Hans van der Pouw en Dick Baart richtten in 1989 officieel DHP Sportservice (inderdaad van Dick, Hans en Paul) op en hun kantoor was een grote villa op het terrein aan het Amsterdam-Rijnkanaal waar ook Cees van Vliet woonde. Iedereen werkte kei- en keihard - werkweken van tachtig uur waren eerder regel dan uitzondering – en ze feestten idem dito. 

Samenwerkingen

Ook kwamen er mooie samenwerkingen tot stand met vrienden, zoals met Hans Schulp. "Hans had zomerhandel en wij waren actief met wintersport. Dat kwam mooi uit. Ik had een grote groep medewerkers die zich in de wintermaanden helemaal de blubber werkten, maar in de zomer moest ik ze ontslaan omdat er geen werk was en Hans had hetzelfde, maar dan andersom. Dus 1 en 1 was al snel 2. We hebben alles bij elkaar een jaar of tien samengewerkt, totdat Hans een andere kant op ging. Hij zit nu in de kinderopvang, maar we zijn nog steeds vrienden en gaan elk jaar samen op vakantie.”

Ongeval

De wereld en het leven leken geen grenzen te kennen, maar in september 1992 bleken die er wel degelijk te zijn, en ongenadig hard ook. Bij een ongeval op de Korte Muiderweg kwamen namelijk hun maatjes Frank Schulp (de broer van Hans en Ruud) en Johan Vos om het leven. “Eigenlijk leidde dat ongeval ertoe dat we wat betreft feesten echt vol gas gaven want we beseften opeens, zo jong als we nog waren, dat het leven zo maar afgelopen kan zijn”, kijkt Paul terug op die zwarte dag.

'Het ongeval van Johan en Frank leidde ertoe dat we wat betreft feesten vol gas gingen geven'

DHP Sportservice groeide intussen als kool. Onder andere Carrera, Bjorn Borg en andere grote (ski)merken kwamen met de vraag om importeur te worden in Nederland en het antwoord nee kenden de drie niet. Op een goed moment leidde het ook tot een inzicht dat aan de wieg stond van SINNER, dat als lijfspreuk ‘SINNER. As I am’ heeft. 

Eigen merk

“Ik bedacht dat het allemaal wel heel mooi was, maar dat het veel beter is om een eigen merk met een eigen identiteit in de markt zetten, want daarmee is veel meer mogelijk én dan heb je alles in eigen hand. Dat was in 1996. We hebben toen met z'n drieën een aantal mogelijke namen op een rijtje gezet en uiteindelijk bleek SINNER de beste. Waarom? SINNER betekent 'zondaar' en ik hou wel van mensen die de rafelranden van het leven zoeken.

'Ook handig: SINNER is in elke taal makkelijk uit te spreken'

Vraag je me waar SINNER voor staat, dan antwoord ik: rebels. Vandaar ‘SINNER. As I am.’ Dat is waar, rebels is voor jou heel anders dan voor mij, maar we weten allebei wel wat ermee wordt bedoeld. En weet je wat trouwens ook telde bij het bedenken van de naam? SINNER in elke taal makkelijk uit te spreken en dat is erg handig.”

Op eigen benen

In de begintijd hadden Hans, Dick en Paul het bedrijf nog samen, maar na een jaar of tien stapte Hans eruit omdat hij zich wilde toeleggen op de winkel Bijvoet Sport en Dick Baart is verder gegaan in de telefonie en momenteel een grote man bij Ziggo. Vanaf die tijd staat Paul op eigen benen en bouwt hij voortvarend aan het merk SINNER.

'Mijn talent is dat ik weet wat commercieel goed werkt'

"Mijn talent is dat ik weet wat commercieel goed werkt.” Hij geeft een voorbeeld. “In het begin waren de toen eveneens jonge eigenaar van het zonnebrillenmerk Oakley, dat vooral veel in running doet, en ik de enige twee ondernemers uit het Westen die in China zochten naar mogelijkheden om op grote schaal en tegen niet al te hoge kosten goede producten te maken. Wanneer ik bij een leverancier zat en ik kreeg bijvoorbeeld drie modellen voorgeschoteld, dan zag ik dat de glazen van het ene model, het pootje van het tweede en de kleuren van het derde ontwerp mooi bij elkaar pasten. Daar heb ik niet voor doorgeleerd, maar dat is een gevoel dat ik nu eenmaal heb.”

Displays

Datzelfde geoefende oog staat ook aan de basis van de opvallende displays in de winkels waar SINNER is. "Ik wil dat de SINNER-collectie goed wordt gepresenteerd in de winkels – dat zijn er momenteel rond drieduizend en we zijn actief in 36 landen - waar we aanwezig zijn. Mooie in het oog vallende displays zijn dus noodzaak. Ik heb daar een uitgesproken mening over en door de ervaring die ik inmiddels heb, weet ik wat mooi is en wat niet en vooral wat werkt en wat niet."

'Kassa is massa, daar geloof ik in'

De basis van SINNER is, legt Paul uit, kwalitatief goede producten voor een ‘eerlijke’ prijs. “Kassa is massa, daar geloof ik in. Een goede prijs betekent ook dat er altijd plaats voor je is. Gaat het goed met de economie dan verkoop je twee brillen van elk 50 euro, gaat het minder, dan verkoop je er één. Bij een duur merk denkt de klant twee of drie keer na voordat er überhaupt iets wordt gekocht."

Lifestyle

SINNER begon met sportbrillen voor wintersporters, maar is tegenwoordig meer. Bijvoet legt uit "SINNER is een lifestyle sportmerk en we hebben nu verschillende productgroepen. Voor de winter zijn dat zonnebrillen, handschoenen, mutsen, skibrillen, skihelmen, sokken, rugzakken, petten en accessoires en voor de zomer hebben we eveneens zonnebrillen, hoofdbedekking, tassen, kleding en slippers."

Groeicijfers

Elk jaar kan SINNER mooie groeicijfers overleggen, maar Paul krijgt af en toe ook een fikse tik. In Hudon's Bay bijvoorbeeld heeft Bijvoet een slordige drie ton geïnvesteerd, maar deze winkel gaat Nederland alweer verlaten. Weg investering. En er waren meer zware momenten. Bijvoorbeeld toen zijn boekhouder ging 'rommelen' met bitcoins en daarmee drie ton uit de kas haalde. Dat was ook lekker getimed, want het gebeurde uitgerekend op het moment dat hij een zakenpartner, met wie hij een verschil van mening had, moest uitkopen.

Billen knijpen

“Dat was wel billen knijpen. Net zoals een paar jaar geleden kort achter elkaar Perry Sport, V&D en Aktie Sport omvielen, allemaal winkels waarin we actief waren. Toen zaten we er ook niet lekker bij. Maar dat is nu eenmaal een onderdeel van het ondernemen.” Bovendien hebben zelfstandige retailers het per definitie moeilijk als gevolg van e-commerce, toch?De koek blijft de koek'

Bijvoet: "Iedereen zegt dat wel, maar dat is niet de waarheid zoals ik die ervaar. Natuurlijk, ik zie ook dat in bijvoorbeeld de Benelux elk jaar gemiddeld 25 sportwinkels sluiten. Maar de winkels die overblijven, hebben steeds meer meters waardoor het bruto winkeloppervlakte nagenoeg gelijk blijft. De koek blijft de koek. En wij profiteren natuurlijk mee van e-commerce. Momenteel doen we al de helft van de omzet aan brillen via bol.com, ik bedoel maar. De omzet verschuift, maar blijft op hetzelfde niveau."

Flagshipstores

Inmiddels kijkt Bijvoet verder. Enkele maanden geleden werd aan de Leidsestraat in Amsterdam de eerste zogeheten flagshipstore geopend met de welluidende naam House of SINNER. Bijvoet wil in andere landen meer van dit soort winkels openen. Het zijn ‘belevingswinkels.’ Hij neemt de eerste winkel als voorbeeld: “Op de begane grond is de winkel, op de eerste verdieping is een barbier en in de kelder zit een Fit Boutiq gym, waar je in twintig minuten een volledige work-out kunt doen in een geconditioneerde ruimte waardoor je niet zweet. Ik geloof echt in deze manier van retailen waar fun leidend is."

'Ik geloof in retailen waarbij fun leidend is'

Nieuwe productgroepen

Verder richt Bijvoet zich op nieuwe productgroepen, waarbij hij momenteel onder andere inzet op (sport-)brillen op sterkte die in een mum van tijd klaar zijn. "Wij meten je ogen op, vervolgens zoek je een montuur uit en terwijl je lekker naar de barbier gaat om je te laten knippen en scheren wordt de bril voor je klaargemaakt. Ik snap werkelijk niet waarom dat bij een opticien dagen moet duren. Of laat ik het zo zeggen: wij bewijzen hiermee dat het veel sneller kan en nog betaalbaar ook. Maar als je vraagt of ik van plan ben om me te manifesteren in de wereld van de opticiens dan luidt het antwoord nee. Dat kunnen de Hans Andersens onder ons veel beter en trouwens, daar werk ik ook mee samen. Maar daar waar we mogelijkheden zien, gaan we dat zeker niet uit de weg.”

Marcel van Wees

En er is meer. Onlangs dook een gelikt filmpje van de triatlon op Hawaii van Weesper Marcel van Wees op in de sociale media. Dit was gemaakt door SINNER. “Triatlon is een waanzinnige sport en de prestatie van Marcel vind ik bizar. Ik vond het leuk om daar iets mee te doen, maar ik ben wel van plan om actief te worden in die sport.”

50 jaar

Paul wordt binnenkort 50. Vaak is dat een leeftijd dat de balans wordt opgemaakt en het is ook de leeftijd dat bij velen het heilige vuur begint te doven. Geldt dat ook voor Paul? “Natuurlijk word je rustiger, maar ik blijf wel mezelf. Ik hou nog steeds van avonden die spontaan een beetje, zeg maar, ontsporen. Tijdens de hardzeildagen in Muiden bijvoorbeeld duiken we met een groepje altijd het water in. Dat vinden we leuk om te doen, maar is dat wild? Valt wel mee toch? En we hebben ook altijd te gekke strandfeesten georganiseerd. Iedereen die daar bij is geweest, zal dat beamen. Maar ik ben ook al 26 jaar met dezelfde vrouw getrouwd, dus zo wild ben ik nu ook weer niet. Weet je, laat mij nou gewoon de dingen doen die ik doe, dan laat ik anderen ook de dingen doen die zij willen doen. Dan zitten we elkaar nooit in de weg.”

'Ik hou nog steeds van avonden die spontaan een beetje kunnen ontsporen'

Inmiddels woont hij ook weer in Weesp, op luttele meters van Bijvoet Sport. Wat je noemt: de cirkel is rond. “Ik heb op verschillende plekken gewoond, maar wel altijd in de buurt van Weesp. Om praktische redenen is wonen in Weesp nu een goede keus. Of ik hier ooit nog weg ga? Geen idee wat de toekomst brengt, maar de intentie is wel om hier te blijven.”
 “En waar ik over tien jaar met SINNER sta? We moeten nu laten zien dat ons concept toekomstbestendig is en dat gaat lukken. Ik vind de toekomst alleen maar uitdagend.”