Dit jaar is het vijf jaar geleden dat de Laurentiuskerk aan de Herengracht in Weesp 'aan de eredienst werd onttrokken', zoals dat heet. Op 27 april 2014 stroomde de kerk tot de laatste plaats vol om de allerlaatste mis in deze kerk te vieren. Daarna volgde een ceremoniële ontmanteling en sindsdien mag je het in 1876 ingewijde gebouw eigenlijk geen kerk meer noemen in de religieuze zin des woords.

Rozetten

Hoewel de bisschop het liever niet heeft, blijven er in verlaten kerkgebouwen nog wel eens religieuze sporen achter. Het kan een beeld zijn, een ornament of in het geval van de Laurentius: een werkelijk schitterend gesamtkunstwerk aan gebrandschilderd glas in lood. Het meest in het oog springen de twee rozetten in de zijbeuken (transepten). Grote ronde glas-in-loodramen met daaromheen zes kleinere cirkels (medaillons) plus nog eens zes kleine bloemmotieven. Ze stellen de 'geheimen van de rozenkrans' voor, belangrijke gebeurtenissen in het leven van Jezus.

Geboorte van Jezus

Aan de zijde van de Kerklaan zijn dat de blijde geheimen, oftewel zaken die betrekking hebben op de geboorte van Jezus. 

Het gas-in-lood is in 1911 vervaardigd in het atelier van de vermaarde kunstenaar Frans Nicolas in Roermond. Ze zijn dus later pas in de kerk aangebracht. 

Al het gebrandschilderde glas wordt glaasje voor glaasje schoongemaakt, hersteld en waar nodig vernieuwd. Dat gebeurt in het atelier van de Zaansche Glas-in-Loodzetterij in het hartje van de Amsterdamse Jordaan. Met een ongekend oog voor detail werken de vaklieden van dit familiebedrijf aan het herstel van het Roermondse meesterwerk. 

Nieuw stukje

Eén van de glazeniers die zich om het glas-en-lood van de voormalige Laurentiuskerk ontfermt is Jan Rosenboom. We treffen hem als hij met behulp van een overtrekvel uit helder glas een kopie maakt van een gebroken glaasje uit het werk van Frans Nicolas. Uit een tot de nok toe gevulde wandkast met glazen en potten tovert hij de ingrediënten waarmee hij precies het juiste geel mengt om dit vlekje weg te werken. Om de schaduw te krijgen, zwaait, poetst en stampt hij met een wijde kwast. 

'Je mag niet zien wat ik heb gedaan, dan pas heb ik mijn werk goed gedaan'

“Het is niet zo maar wat tamponeren. Ik moet precies het juiste effect van licht naar donker zien te krijgen. Dit nieuwe stukje glas mag straks niet te onderscheiden zijn van de andere stukjes. Je mag niet zien welk stukje gerestaureerd is. Dat is mijn missie. Dan pas heb ik mijn werk goed gedaan.”

Niet alleen de rozetten, maar alle glas-in-loodramen gaan in onderdelen naar het Amsterdamse atelier en komen opgeknapt weer terug. Monnikenwerk dat in 2020 wordt voltooid.

Van dit alles hebben we tot slot een paar mooie beelden. 


De rozet met de geboorte van Jezus.


Het gerestaureerde glas wordt bij de Zaansche Glas-in-Loodzetterij in het lood gelegd.


De glazenier bekijkt glaasje voor glaasje en herstelt alle oneffenheden.


Een van de herstelde ramen keren terug in Weesp. Dit is niet de rozet, maar een van de hoge 'lancetvensters'.


De zon doet zijn schitterende werk.


De rozet met de blijde geheimen van de rozenkrans maakt nu deel uit van de yogastudio Yoga Today van Isolde Zandee.