Daphne Schilder zal de eerste zijn om te zeggen dat zij absoluut niet de enige winkelier is met dit probleem. Met wat zij te zeggen heeft, wil ze dan ook een lans breken voor ALLE ondernemers in Weesp die hun klandizie door de coronacrisis in nog geen week tijd schrikbarend hebben zien teruglopen. En dit is nog maar de eerste week. 

Hamsteren

Dat mensen ervoor kiezen om zo min mogelijk de straat op te gaan, kan ze goed begrijpen en vindt Daphne ook verstandig. "Maar hamsteren in de supermarkten doen veel mensen dan weer wel. Als je dan toch de deur uitgaat voor boodschappen, denk dan ook eens aan de lokale winkeliers. Hetzelfde geldt voor bestellen en laten bezorgen, dat hoeft niet perse bij de grote supermarktketens, dat kan ook bij steeds meer winkels in Weesp. Zij hebben deze klandizie hard nodig. De omzetten van de kleine middenstand zijn deze week keihard gekelderd. Dit gaat gevolgen hebben." 

'Als dit zo doorgaat is er na de coronacrisis weinig over het gezellige centrum'

De winkels blijven (vooralsnog) open en als mensen verstandig handelen en zich aan de maatregelen houden, is er geen reden om de lokale winkels volledig te mijden. "Er zijn juist meer redenen om wel naar de lokale winkels te gaan. Als dit zo doorgaat, is er van het centrum van Weesp na de coronacrisis weinig meer over. Zeker als de maatregelen worden verlengd, zal het voor een aantal winkels in Weesp lastig worden om het te redden."

Daphne Schilder van Ons Backhuys. 
Ons Backhuys is een combinatie van horeca en detailhandel. Broodjes en koffie serveren aan de tafeltjes mag Daphne sinds zondag niet meer, omdat de lunchroom onder horeca valt. Maar de bakkerij is gewoon open, voor zowel broodproducten als belegde broodjes, gebak en koffie en thee to go. "Onze vaste klanten hechten veel waarde aan de kwaliteit en pure ingrediënten van onze producten. Die mensen komen voor een deel gelukkig nog steeds, maar er is ook een deel weggevallen. Het is nu vaak angstig rustig in onze normaal zo gezellige zaak. Dan springen me de tranen me soms in de ogen en ook de medewerkers hebben er verdriet en zorgen om."

Werkgelegenheid 

De Weespse is altijd enthousiast en positief ingesteld, maar gisteren moest ze echt even op digitale wijze haar hart luchten: "Daar schrokken mensen van. Om twee redenen: omdat ze me zo niet kennen én omdat ze zich er tot dan toe niet van bewust waren. Dat is ook de reden waarom ik mijn verhaal doe: ik wil de inwoners van Weesp laten weten dat dit speelt, dat hun koopgedrag bepaalt of Weesp straks - als we allemaal ons gewone leven weer kunnen oppakken - nog al die leuke winkeltjes heeft. En of al die mensen die in Weesp in een winkel werken nog een baan hebben. En nogmaals: ik vraag dit niet alleen voor mezelf, maar voor alle winkeliers in Weesp die in hetzelfde schuitje zitten." 

Meer winkels gaan bezorgen: 'kunnen niet de hele dag naar de deur staren'

Daphne's bakkerij bezorgde al (aan bedrijven, maar dat ligt nu op z'n gat) en gaat daar nu vol op inzetten. "Door onze producten ook bij particulieren aan huis te bezorgen, tot onze befaamde ontbijtjes op zondag aan toe, hopen we de inkomsten weer omhoog te krijgen. Onze omzet is nog maar 20% van wat het normaal is. Mijn accountant heeft me geadviseerd om alles op alles te zetten om die omzet naar minimaal 50% te krijgen. Andere winkeliers in het centrum zijn ook (meer) gaan bezorgen, van slagerij Van Donk tot kledingwinkel Chaha. "We moeten wel. Je kunt niet de hele dag naar de deur staren in de hoop dat er weer eens iemand binnenstapt."