Weesp Marketing heeft een citymarketing-onderzoek laten uitvoeren. De resultaten hiervan zijn begin deze week door het bestuur bekendgemaakt. Nu het toerisme door de coronacrisis in de wacht staat, geeft dat de stadsmarketeers van Weesp de tijd om een aantal aanbevelingen al dit seizoen door te voeren. 

Uit het onderzoek komt naar voren dat de kernkwaliteit van Weesp nadrukkelijker naar buiten gebracht moet worden, dat Weesp bekend moet komen te staan als ‘gezellig historisch stadje aan de Vecht’ (zodat de juiste bezoekers naar Weesp komen) én dat Weesp fysiek aantrekkelijker moet worden voor bezoekers. 

To-do-lijstje

Deze inzichten zijn vertaald naar een to-do-lijstje. Daarop staat dat de stadsmarketeers aan de slag gaan met het maken van nieuwe promotiematerialen, een nieuwe folder en nieuwe arrangementen. Ook moeten de website en samenwerkingen met andere partijen worden geoptimaliseerd. Een van die samenwerkingen is die met Citymarketing Amsterdam. In die samenwerking moet de eigen identiteit van Weesp voorop staan. Amsterdamse toeristen moeten niet worden lekker gemaakt en misleid met termen als klein Amsterdam. 

'Een stad met een dorps karakter, groot en interessant genoeg voor een dagje uit'

Want Weesp is géén Amsterdam. En ook als Weesp straks onder Amsterdam valt, dan is Weesp nog steeds Weesp en dat betekent: "Mooi, gezellig en sfeervol en zeker de moeite van het bezoeken waard", zo schrijft Paloma Asaad van Hogeschool Inholland in het rapport dat zij voor Weesp Marketing opstelde. "Weesp heeft haar eigen identiteit: het is een stad met een dorps karakter, groot en interessant genoeg voor een dagje uit." Het probleem is alleen dat Weesp hier volgens Assaad nog onvoldoende om bekend staat. "De huidige bezoeker is ouder en woont veelal in de directe omgeving. Ze zijn vaak gepensioneerd en hebben veel vrije tijd, die ze doorbrengen met fietsen, wandelen en museumbezoek. In die hoedanigheid doen ze Weesp aan. Ook de bootjesmensen zijn over het algemeen wat ouder." Een grotere toestroom van wat jongere toeristen zou Weesp goed doen volgens het rapport: dat brengt levendigheid en bevordert de lokale economie. Volgens Assaad zou de focus moeten liggen op dertig-plussers met een modaal tot bovenmodaal inkomen. Hoewel deze doelgroep door de bouw van Weespsersluis en de fusie met Amsterdam ook al meer permanent deze kant op komt, leidt dat vooralsnog niet direct tot significant meer dagjesmensen in die categorie. 

Pluspunten op een rijtje

De resultaten van het onderzoek geven volgens Weesp Marketing inzicht in de belangrijkste kernwaarden van Weesp. "Weesp heeft het. Wij als inwoners weten dat wel, maar veel mensen in de regio weten dat nog niet." Als je alle pluspunten van Weesp een rijtje zet, zou je inderdaad denken dat het toch mogelijk moet zijn om de (boven)modaal verdienende dertigplusser deze kant op te lokken: 1) Een gezellig klein stadje, met lokale winkels en speciaalzaken en een eigen theater en museum. 2) Een authentiek historisch centrum met veel monumenten en historische gebouwen zoals kerken, forten en molens. 3) Een goede bereikbaarheid en ligging in een natuurlijke en waterrijke omgeving waar je goed kunt fietsen en varen. 4) De Vecht, met veel mogelijkheden voor waterrecreatie en fijne passantenhavens voor overnachting van bootjesmensen. Weesp is tevens middelpunt van een waternetwerk met vaarroutes naar Utrecht, Amsterdam en Muiden. 5) Diversiteit van de horeca met veel restaurants en terrassen aan het water.


Een van de pluspunten van Weesp: de diversiteit van de horeca met veel restaurants en terrassen aan het water.

De toeristische slagkracht van Weesp is op papier groot, stelt Asaad. Volgens haar geldt geldt over het algemeen dat het historische karakter van een plaats bepaalt of deze plek de moeite waard is om te bezoeken. Dat zit in Weesp wel goed. Belangrijk zijn tevens de recreatieve mogelijkheden en ook hieraan voldoet Weesp volgens haar in ruime mate. Een divers winkelbestand speelt ook een grote rol. Hierin zit Weesp in een wat moeilijke positie. "Weesp zit klem tussen de steden met veel winkels, met grote ketens en meer parkeerruimte", zo valt in het stuk te lezen. Volgens haar moet Weesp inzetten op de kracht van speciaalzaken en dat ook uitdragen. Hier vind je ambachtelijke producten, kleine collecties en persoonlijke service. Voor de grote ketens moet je in de grote straten van de grote steden zijn, zoiets. 

Inzetten op de speciaalzaken, voor de grote ketens gaat men wel naar de grote stad

Verschillende leefstijlen

De identiteit van Weesp leidt ertoe dat Weesp vanuit toeristisch en recreatief oogpunt met name interessant is voor mensen die zijn te verdelen in vier verschillende leefstijlen. Asaad beschrijft ze als volgt: Avontuurzoekers die in zijn voor een nieuwe ervaring op het gebied van creativiteit en/of zelfontwikkeling, inzichtzoekers die op het gebied van natuur en cultuur dingen willen leren en ervaren, verbindingszoekers die erg gericht zijn op hun medemens en knusheid en harmoniezoekers bij wie vrije tijd in het teken staat van familie en vrienden. Deze fasering geeft volgens haar sturing aan de boodschap die door Weesp gecommuniceerd moet worden om de mensen te motiveren naar onze stad te komen. Dit betekent het uitvergroten van de kernwaarden van Weesp: "Het is niet wenselijk Weesp te positioneren als ‘klein Amsterdam’. Dit trekt de verkeerde doelgroep aan."

Werk aan de winkel

De meeste mensen in de regio kennen Weesp van naam: "Het is immers een buurgemeente en velen passeren Weesp met de auto of de trein. Dit laat niet zien hoe mooi de binnenstad is en nodigt niet uit om Weesp te bezoeken. Een groot deel van hen heeft niet het idee dat Weesp zo mooi is en er veel te doen is". Kortom er is werk aan de winkel voor Weesp Marketing, die het rapport gaat gebruiken om Weesp nog beter te promoten en profileren. Asaad merkt hier wel bij op dat de uitvoering van de stadsmarketing wordt beperkt doordat er eigenlijk onvoldoende geld en professionele mensen beschikbaar is. Ook wordt er volgens haar nog te veel individueel gepromoot in plaats van dat er collectief naar buiten wordt getreden. Hierdoor versnippert de informatie voor de bezoeker en is de communicatie naar buiten soms niet eenduidig. 

Meer arrangementen

Het rapport sluit af met aanbevelingen waarmee Weesp Marketing de eigen identiteit van Weesp beter in beeld kan krijgen bij de gewenste doelgroep. Naast opmerkingen over het inzetten van social media en de krant en het optimaliseren van de website, brochures en folders wijst ze ook op het belang van goede en complete arrangementen: "Zoals gezegd heeft Weesp genoeg te bieden om bezoekers de hele dag te vermaken. Het samenstellen van arrangementen maakt het makkelijker om als bezoeker ‘ja’ te zeggen tegen een dagje Weesp." Om bezoekers langer te laten blijven wijst ze op de mogelijkheden van een avondprogramma met bijvoorbeeld theater en bijzondere overnachtingen.