Om als ondernemer je geld te verdienen, moet je blijven inspelen op wat actueel is. Dat gaat verder dan trends en weersomstandigheden. De ondernemer van nu zal ook moeten inhaken op de realiteit van nu: de coronacrisis en de bijbehorende overheidsmaatregelen. Een webshop kan zeker uitkomst bieden, maar veel speciaalzaken moeten het juist hebben van hun persoonlijke service. Daarom doen ze er wat die persoonlijke service betreft nu nog een stapje bovenop. 

Eénrichtingsverkeer

Pronk Kaas en Delicatessen bijvoorbeeld verzendt tegenwoordig bijvoorbeeld een paar keer per week pakketjes kaas via het Pakketpunt. "Vacuümverpakte kaas hoef je niet per se te koelen, dus dat kan prima op de post", legt Joline Pronk uit. "Bestelling op adressen in Weesp en directe omgeving gaan niet op de post, die bezorgen we zelf. Daar wordt steeds meer gebruik van gemaakt. Toch komen er gelukkig ook nog steeds mensen naar de winkel. We hebben aanpassingen gedaan om open te kunnen blijven. Zo is onze winkel nu eenrichtingsverkeer. Klanten komen via de voordeur in de Slijkstraat naar binnen en verlaten de winkel via de achterdeur aan het Achterom. Het is echt een luxe dat dit kan. In de winkel hebben we bovendien vakken gemaakt. Zelfs met zes mensen tegelijk binnen is er voldoende afstand." 

Bij Pronk ga je naar binnen via de Slijkstraat en weer weg via het Achterom

Feest via Facetime

Joline merkt dat veel vaste klanten nu wel wat minder vaak komen, en die keer dat ze er wel zijn meer meenemen. "Ik zou het geen hamsteren willen noemen, maar we krijgen nu vaker dan normaal de vraag om twee dezelfde stukken kaas, met daarbij het verzoek om een van de twee stukken te vacumeren. Ook merk je aan briefjes die mensen bij zich hebben dat ze ook meteen iets voor een familielid of de buurvrouw meenemen." In hoeverre de kaas- en delicatessenwinkel qua omzetderving last heeft van de coronacrisis, kan Joline nog niet zeggen: "Daar is het nog te vroeg voor. Maar we zullen het heus wel merken, want de spontane bezoekjes zijn echt wel een stuk minder. Daarmee bedoel ik de mensen die een rondje Weesp doen en dan ter plekke besluiten om meteen iets lekkers in huis te halen." Niet alleen de winkeliers zijn creatief met oplossingen, de klanten net zo goed - zo merkt Joline: "Laatst hadden we een klant die negen pakketjes met nootjes, olijven en kaas bestelde. Hij was jarig, maar kon nu geen feest geven. Die borrelpakketjes heeft hij vervolgens bij familie en vrienden bezorgd en op de avond van zijn verjaardag zijn ze gaan facetimen. Zo was het toch een beetje feest."  

Handschoentjes

Wie bij boekwinkel Pezzi Pazzi naar binnenstapt, krijgt van eigenaresse Angelique Salvaggio een paar wegwerphandschoenen. "Die heb ik wel eerst moeten bestellen. In afwachting van de levering heb ik de boeken voor de klanten doorgebladerd. Dat is niet ideaal natuurlijk. Mensen willen een boek het liefst zelf vasthouden en doorkijken". Angelique laat maximaal twee klanten tegelijk toe in de winkel: "Mijn boekwinkel is niet heel groot, met twee mensen tegelijk heeft iedereen de ruimte en de rust om veilig en op zijn gemak rond te kijken." Ze is blij dat Pezzi Pazzi nog open is: "Het schommelt heel erg in de boekenbranche, de ene boekwinkel heeft het drukker dan ooit, de ander is tijdelijk dicht." Zelf heeft ze nog redelijk wat aanloop: "Mensen waarderen het dat je maatregelen neemt, misschien dat ze daarom juist blijven komen. En ik lever nu ook veel meer aan huis. Ik ga nu zelfs een uurtje eerder dicht om per fiets alle Weesper bestellingen af te leveren. Dat houdt me fit en het scheelt in de kosten." 

'Een uurtje eerder dicht om zelf per fiets alle bestellingen in Weesp af te leveren'

Lekker wegdromen

"Zo lang het kan, ga ik door", zegt de eigenaresse van Pezzi Pazzi. "Het is een geruststellende gedachte dat het kabinet ondernemers tegemoet komt, maar ik heb nog geen compensatie voor omzetverlies aangevraagd. Ik kijk het nog even aan. Het scheelt dat ik de boekwinkel zelf run, ik hoef geen heel team aan het werk te houden en uit te betalen." Merkt Angelique ook een verandering in het leesgedrag door de coronacrisis: "Boeken over epidemieën zijn heel actueel: 'Liefde in tijden van cholera' van de Colombiaanse Nobelprijswinnaar Gabriel García Márquez en ‘De Pest’ van de Franse schrijver Albert Camus. Verder zie je juist dat mensen behoefte hebben aan lichte literatuur. Dat merk ik ook aan mezelf: er komt zoveel zwaars en ingewikkelds op je af dat het heerlijk is om 's avonds even lekker weg te dromen bij een luchtig verhaal." 

Doos vol kleertjes

Mieke Siewertsen van Hatseflats kinderkleding & meer is laatst met een hele doos vol kinderkleding naar een klant gereden: "ze belde me op om te zeggen dat haar zoontje bijna overal was uitgegroeid, maar dat ze winkelen met de kinderen erbij moeilijk vindt nu. Ik heb toen een paar setjes bij elkaar gepakt, op de foto gezet en via Whatsapp naar haar toegestuurd. Ze vond écht alles leuk, haha. Dus heb ik het 's avonds bij haar afgegeven, sommige items voor de zekerheid ook nog eens in twee maten. Zo kon ze alles rustig passen met haar zoontje en wat ze overhield heb ik weer opgehaald." Coronacrisis of niet: kinderen blijven groeien en seizoenen blijven veranderen. Je zou dus denken dat de vraag naar kinderkleding blijft: "Toch heb ik behoorlijk last van de huidige situatie. De omzet van maart 2020 was veertig procent minder dan de omzet van maart 2019 en het einde is nog niet in zicht. Ik heb die vierduizend euro compensatie dan ook aangevraagd." 

Kinderen blijven gewoon groeien en seizoenen blijven veranderen

Pyjama's online

Ondertussen blijft Mieke zoeken naar manieren om haar klanten tegemoet te komen. Zo merk ik in mijn omgeving dat kinderen nu meer en langer in hun pyjama rondlopen, dus bied ik onze pyjama's  ook via de webshop Allwelove van mijn zus aan. Via hatseflatskinderkleding.nl kun je daar heel makkelijk naar doorklikken. Ook bied ik mensen de gelegenheid tot private shopping en verkoop ik sinds deze week hele leuke stepjes voor kinderen die zich vervelen." Tot slot wil Mieke dit nog kwijt: "Wat ik echt superlief vind, is dat sommige klanten echt speciaal wat komen kopen zodat ik het red. Het is juist in deze tijd heel belangrijk dat mensen zoveel mogelijk lokaal winkelen, zodat al die leuke winkels er na de crisis ook nog zijn." 

Private shopping

Ook Karin Wesselman van de gelijknamige modezaak aan de Nieuwstad biedt haar klanten private shopping als extra service: de hele winkel voor jou alleen, zodat je veilig kunt winkelen: "Maar alleen 's avonds, want ik zou het heel raar vinden om de vrouwen die wel overdag binnenlopen weg te moeten sturen. Dat kan niet". Ook doet ze aan bezorging. Het is een stuk rustiger in haar modezaak sinds de aangescherpte maatregelen: "Niet alleen omdat mensen gehoor geven aan de oproep om zo mijn mogelijk de straat op te gaan, maar ook omdat veel sociale contacten stilliggen. Mensen denken: waarom zou ik iets nieuws kopen als ik toch nergens heen ga? Plus: sommige mensen vinden het nu ook gênant om geld uit te geven aan zichzelf nu de wereld in een crisis verkeert. Maar volgens mij begint daar nu wel weer een kentering in te komen, dat mensen merken dat goed zorgen voor jezelf ook betekent lief zijn voor jezelf. Van de hele dag in een huispak achter de computer zitten, wordt de wereld niet mooier." 

'Mensen denken: waarom zou ik iets nieuws kopen als ik toch nergens heen ga?'

Arbeidstijdverkorting

Karin Wesselman heeft de eenmalige compensatie aangevraagd en de arbeidstijdverkorting moeten inzetten: "Want minder personeel betekent ook meer ruimte in de winkel en voor de medewerkers van dat moment betekent het dat ze bezig kunnen blijven, anders duurt je werkdag wel heel erg lang." Ze houdt de moed erin maar hoopt dat de huidige situatie niet nog maanden gaat duren: "Anders wordt het voor een aantal winkeliers wel heel penibel, vrees ik."

Ook voor veel andere winkels in het centrum is de coronacrisis een grote aderlating. Zij vragen de Weespers zoveel mogelijk lokaal te blijven winkelen, zodat het lokale winkelaanbod de crisis overleeft. Op welkominweesp.nl zijn onder de noemer 'Wees loyaal, shop lokaal' de webshops en websites van vrijwel alle Weesper winkels en horeca te vinden.