73 portretbeelden. Zoveel heeft fotograaf Brian Elings er gemaakt sinds het begin van WeesperNieuws Extra, dat ook alweer anderhalf jaar geleden is. Hij maakt er altijd veel werk van. De ene keer loopt het vlot en een andere keer moeizamer, maar elke keer weet hij de persoon in treffend beeld te vangen. Bij binnenkomst loert hij naar de opties en praat hij met de persoon om wie het gaat om zodoende te voelen welke opties er zijn. De één is immers wat stijver in zijn voorkomen dan de ander. Er zit niet altijd een dolletje in.

Fotografie is een vak   

En elke keer weer denk je, als je het resultaat aanschouwt 'Fotografie is is inderdaad een vak.' Je kunt nog zo behendig zijn met je smartphone, maar een foto die scherp is op de goede plekken, goed belicht is bovendien en de mens goed weet te vangen zit er gewoon niet in. 

Een babbeltje

Op Facebook plaatst hij de foto's ook, met altijd een plezant 'praatje bij het plaatje' hoe de foto tot stand is gekomen Bij de onlangs geportretteerde Wouter Pfeiffer bijvoorbeeld schreef hij: 'Meer dan een molenaar, fotogenieke Wouter Pfeiffer in een zeer fotogenieke setting Korenmolen De Vriendschap - Weesp. Wat wil je nog meer? 73ste in de fotoreeks 'zaterdagportret' voor WeesperNieuws Extra."

Respect

En nadat hij IV-verpleegkundige Steven Winkel met zijn vriendin en ook verpleegkundige Nickey Mientjes had vastgelegd, schreef hij: "Gisteren heb ik deze twee kanjers voor het WeesperNieuws zaterdagportret mogen fotograferen. Beiden zijn verpleegkundigen. Nickey bij de Spoedeisende hulp in de FZH en Steven Winkel bij de IC in de OLVG. Frontlinie dus. Na een lange dag, genieten ze samen van een wijntje en wat lekkers en vaak gaan ze samen hardlopen. Reden genoeg om ze zo in beeld te brengen. Respect." En zo heeft hij al tientallen inkijkjes gegeven in zijn zielenroerselen.

Sinds de eeuwwisseling

Brian Elings – kind van een Schotse moeder en een Nederlandse vader – noemt zich pas sinds de eeuwwisseling professioneel fotograaf. Voor die tijd fotografeerde hij ook al wel, maar meer als hobby. Maar toen het digitale tijdperk zich aandiende, ja, toen ging de van origine technical servicemanager los.

Canon C2

"De eerste digitale camera op de markt was een Canon C2, een heel kleine camera. Daarmee fotografeerde ik in eerste instantie bruiloften en feesten. Eerst nog aarzelend, maar het ging allemaal goed en in 2004 heb ik een KvK-nummer aangevraagd en richtte ik mijn eigen bedrijf 'The True Light' op. Eerst nog naast mijn baan en dat was prima te doen. In 2009 werd het bedrijf waar ik werkte echter opgeheven, waardoor ik me helemaal kon toeleggen op fotografie. Ik ben eigenlijk naadloos overgegaan van een dienstbetrekking,  via half-zelfstandige naar geheel zelfstandig fotograaf."

Nieuwe wegen

Met bruiloften is hij inmiddels klaar. "Alles bij elkaar heb ik er ruim tweehonderd gedaan, maar vijf jaar geleden ben ik daarmee gestopt. Ik was er wel een beetje klaar mee, vooral ook omdat er steeds meer mensen kwamen die zich ook op die markt begaven. Ik had er gewoon geen zin meer in."

'Met bruiloften ben ik klaar., Ik had er gewoon geen zin meer in' 

Omdat hij dit al zag aankomen, zocht hij nieuwe wegen en hij zag een kans in de bedrijfsfotografie. "Ik ben in 2009 lid geworden van de bedrijfsvereniging IVW en zo kwam ik in contact met Barend Treep (makelaar van Vuurtoren | deMakelaars.nl-red.) en Cor van der Poel (onder veel meer voormalig secretaris van de IVW) en vooral zij hebben mij gestimuleerd me meer op het bedrijfsleven te richten. Van Barend kreeg ik bijvoorbeeld de opdracht om de woningen voor hun advertenties te fotograferen en dat heb ik voor de organisatie Vuurtoren tot en met 2016 gedaan."

Balletje rolt verder

En het balletje rolde als vanzelf verder. "In 2012 werd ik gebeld door de officemanager van de vestiging van Dental Clinics in Weesp. Zij had mijn naam gekregen van Nanko Sieking, die als zelfstandig ICT'er voor veel Weesper bedrijven actief is. Lang verhaal kort: voor alle vestigingen van Dental Clinics in heel Nederland maak ik nog steeds alle foto's van de praktijken en de medewerkers. Toen ik ermee begon, waren er achttien vestigingen en nu zijn er meer dan honderd. Ik reis heel Nederland af en vind het verschrikkelijk leuk werk."

Sail 2010

Inmiddels was hij ook opgevallen bij de redactie van WeesperNieuws en van het zakenblad B2B Weesp. Zijn allereerste fotoreportage, de binnenkomer zeg maar, voor B2B Weesp herinnert hij zich nog als de dag van gisteren. Die was van Frank Wagenmans van Wagenmans Catering & Partyservice. "Ik kende Frank al en in 2010 ging hij met een karrenvracht aan eten en drinken in een bestelbus naar Sail 2010. Ik heb hem toen gefotografeerd op de wal, met een telefoon aan zijn oor en een stoere boot op de achtergrond. Daarna werkte ik nog regelmatig voor Frank.

'Ik hoor wel dat ik gezien word als 'De fotograaf van Weesp'. Leuk toch?'

Via de IVW en B2B maakte hij intussen ook kennis met Hwie-Bing Kwee van Omnimark. "Voor hem fotografeer ik ook vaak, evenals voor Ten Have, Gemeco, Jumo, Smit&Zoon, de gemeente, natuurlijk WeesperNieuws en niet te vergeten nog steeds B2B Weesp. Eigenlijk is elke opdracht die ik nu heb te herleiden tot de IVW, het magazine B2B en WeesperNieuws. Daar heb ik heel veel aan te danken. Weet je, ik hoor wel van mensen dat ik gezien word als 'De fotograaf van Weesp'. Leuk toch?" "

Covers B2B Weesp

Alweer geruime tijd terug maakte hij uit de losse pols een foto van een groot aantal covers van B2B Weesp. Er staan er 55 op, maar inmiddels zijn er veel bij gekomen, want Brian is de huisfotograaf van dit magazine. In de praktijk betekent dat minimaal tien bedrijfsreportages per jaar plus een fotosessie van de jaarlijkse nieuwjaarsbijeenkomst met de gebruikelijke uitreiking van de Onderneming van het Jaar. 

Mensen

Brian is bij dit alles vooral erg 'van de mensen.' "Mensen zijn verreweg het leukst om te fotograferen. Wat de truc is? De kunst is om iemand op zijn voordeligst te fotograferen en ook op een dusdanige manier dat er een goede connectie wordt gelegd met de aard van het bedrijf. Ik heb onder andere dankzij de tientallen bruidsreportages die ik achter de rug heb, verschrikkelijk veel mensen voor de lens gehad en in mijn vorige leven als technical servicemanager heb ik ook heel veel bedrijven bezocht. Dat komt in mijn huidige werkzaamheden allemaal mooi samen. Ik durf inmiddels wel over mezelf te stellen dat ik goed ben in de combinatie mensen-onderneming."

Overleggen

Het vastleggen van een bedrijf in een mooie serie foto's is een kwestie van kijken, kijken en nog eens kijken en vervolgens ook van overleggen met de persoon die op de foto moet. "Het liefst maak ik eerst een praatje met de directeur en vervolgens kijk ik graag rond zodat ik de sfeer van een bedrijf kan proeven. Ik wil met beeld een verhaal maken, dat is waaraan je een foto van mij herkent. En ik wil het anders doen. Er zijn genoeg fotografen, maar ik denk dat ik bovengemiddeld creatief ben. En ik heb meestal maar kort de tijd hè. In een kwartier moet het erop staan."

'Ik wil met beeld een verhaal maken'

Hij merkt daarbij op dat veel ondernemingen beeld beschouwen als een ondergeschoven kindje. "Neem de makelaardij. Hoe vaak zie je geen sfeerloze foto's die ook nog eens slecht zijn uitgevoerd. Ik vind dat een gemiste kans. Je ziet het ook terug op websites van bedrijven. Het lijkt vaak of iemand op het laatste moment heeft gedacht: 'o ja, er moet natuurlijk ook nog beeld bij'  en dan wordt er maar wat gemaakt of gepakt. Vaak is er geen enkel idee wat ze willen. Het gebeurt ook dat ik ergens kom en dan krijg te horen: 'jij bent fotograaf, jij zal het wel weten'. Ja, natuurlijk weet ik hoe van iedereen en van elk bedrijf goed beeld maken, maar als je op een website of in een brochure je bedrijf in de etalage zet, dan moet dat de sfeer van het bedrijf uitademen. Dat is belangrijk."

Zachte macht

Voor hem is het allemaal gesneden koek, maar ook Brian heeft het allemaal moeten leren. "In het begin stelde ik me heel anders op dan nu. Ik heb gaandeweg geleerd dat ik de regie moet nemen. Ik was niet van nature een mensen-mens zoals dat wordt genoemd, maar ik ben het gaandeweg wel geworden en weet hoe ik mensen geruststel en hoe ik ze met respect moet fotograferen."

'Ik ben niet van nature een mensen-mens, maar ik ben het gaandeweg wel geworden'

"Een fotograaf moet, wat ik noem, een 'zachte macht' uitoefenen. Ik durf ook iets van ze te vragen. De mensen hebben vaak geen idee wat ik met ze wil en in het geval van ondernemers zijn het ook vaak mensen die weinig tegenspraak krijgen. Dat is best ongemakkelijk. Ik beschouw het als mijn taak om in de korte tijd die er is een relatie op te bouwen."

Solarclarity

Echte missers maakt hij niet meer, maar Brian weet wel welke foto's in Weesp er wat hem betreft bovenuit steken. Een van zijn mooiste foto's is, vindt hij zelf, van de bedrijfsnaam Solarclarity die op een doek in een frame aan de wand van het bedrijf aan de Hogeweijselaan hangt. "Ik maakte die foto op een moment dat alles klopte. Allereerst zie je een mooie wolkenpartij met een stralende zon. Dat is natuurlijk mooi meegenomen dat je de zon ziet op een foto van een bedrijf dat het van de zon moet hebben. Maar wat de foto nog mooier maakt, is dat er net op het goede moment een zogenoemde sunflare op het beeld te zien is. Dat is die groene stip. Ik zag dat en wist meteen: die is voor mij. Solarclarity is er heel blij mee en gebruikt die foto overal als hoofdfoto van het bedrijf. Dat is toch eer van mijn werk."

Deze foto vindt Brian Elings zelf een van zijn allerbeste.

Mooie fotoreportages

'De fotograaf van Weesp.' Hij vindt het een geuzentitel, maar Weesp is voor hem zeker niet de grens. "Ik zou ook graag meer buiten Weesp willen werken. Ik heb het druk genoeg, dus daar is het niet om, maar Weesp is ook weer niet zo heel groot. Maar mooie fotoreportages maken voor boeiende bedrijven, van de eenmanszaak tot de multinational, dat lijkt me wel wat."