Hairstylist Jerry (Chin) dacht vandaag zijn kapperszaak aan de Nieuwstad eens grondig onder handen te nemen. Dan kan hij volgende week in een superschone salon zijn klanten ontvangen. Maar elke keer als hij de dweil pakt, gaat de telefoon weer. 

"Ik kom niet eens aan schoonmaken toe, dat moet dit weekend dan maar." Het was al uitgelekt dat er op kappersgebied goed nieuws op komst was, maar Jerry vond het gisteravond even goed best spannend. "Ik geloofde het pas echt toen ik het de premier op de persconferentie hoorde zeggen. Dat was wel even een mooi moment, ja." Een beetje verwarrend moment ook wel, want hij had echt gedacht de eerste tijd met een mondkapje op te moeten werken: "Ik had ze ook al besteld en ze zijn binnen. Maar goed, het hoeft dus niet en ergens ben ik daar wel blij mee want het lijkt me niet lekker werken. Toch leg ik ze klaar. Als er klanten zijn die het fijn vinden dat ik er eentje draag, dan zet ik 'm op. Geen probleem." 

Herstelwerkzaamheden

De kapper is benieuwd wat hij in zijn stoel krijgt volgende week: "Het zal zal een hoop snoeiwerk worden. En herstelwerk ook. Want er zijn klanten die zelf met een schaar of tondeuse in de weer zijn gegaan. Soms kreeg ik daarna een foto: 'Help Jerry, het is een ravage'." Maar hoe hard ze ook smeekten en hoeveel pijn het soms ook deed aan zijn kappersblik, hij peinsde er niet over om die verwoesting clandestien te fiksen: "Dat kan niet. Regels zijn regels. Dat er vervolgens heus wel klanten zijn geweest die daarna uit wanhoop een thuiskapper hebben bezocht, neemt hij op de koop toe. Hoe zit het eigenlijk met zijn eigen coupe? "Goed, want ik ben kaal. Ik haal altijd alles eraf en dat kan ik zelf. Maar ik denk dat ik mezelf ook zou kunnen knippen als het moest." 

Een vaste klant van het Spiegeltje komt fleurige zelfgemaakte mondkapjes brengen 

Dat moet gevierd

Voor de kapsters van kapsalon het Spiegeltje in winkelcentrum Hogeweij was er vandaag taart bij de koffie. Niet dat ze er veel tijd voor hebben, want de telefoon staat roodgloeiend en klanten die ze zien, kloppen aan om te vragen wanneer ze weer afspraken kunnen maken. Er wordt een lange lijst aangelegd, want de klanten die in week 1 van de gedwongen sluiting een afspraak hadden staan, zijn nu het eerst aan de beurt. Natuurlijk zijn ze heel blij dat ze vanaf maandag weer kunnen starten, zeggen ze tussen de telefoontjes door, maar het moet wel veilig zijn voor de klanten en voor henzelf en dat wordt nu voorbereid. “Er worden vanmiddag stoelen weggehaald zodat we voldoende ruimte tussen de stoelen hebben”, vertelt eigenaar Annette Verhagen. “We laten mensen aan de ene kant van de zaak binnenkomen en aan de andere kant weer naar buiten gaan en we zijn nu aan het bedenken hoe we het beste een afscheiding kunnen maken tussen de wasbakken.” Een vaste klant komt binnen met zelfgemaakte mondkapjes van een fleurig stofje voor de kapsters. Niet verplicht, maar ze hebben met zijn drieën besloten dat ze ze toch gaan gebruiken. “We willen het vooral voor onze klanten zo goed en veilig mogelijk doen.”

Joke Otten bij het 25-jarig jubileum van In Den Blonden Krullebol in 2018. 

Spaargeld is op 

"Normaal als mensen bellen voor een afspraak leg je twee minuten later weer neer, de afspraak staat genoteerd en klaar. Maar als de telefoon nu gaat, hang ik gelijk een kwartier met iemand aan de lijn". Aan het woord is Joke Otten van In Den Blonden Krullebol in de Nieuwstraat. Ze geniet er met volle teugen van. "Je hebt elkaar toch een tijd niet gezien. Sommige vaste klanten komen hier al 25 jaar. Dan wil je wel even weten hoe het nu met iemand gaat. De klanten zijn ook heel lief en belangstellend. 'Ben je er een beetje doorheen gekomen Joke?', vragen ze." En? Is Joke er een beetje doorheen gekomen? "Ik heb veel gefietst en gewandeld en dat was best fijn want normaal gun ik me daar geen tijd voor. Ik heb nog nooit langer dan twee weken vrij gehad. Wat de financiële kant betreft: Ik heb deze salon al 27 jaar dus ik heb gelukkig wat kunnen sparen, maar dat is nu wel op. Als Rutte gisteren had gezegd dat we nog minstens een maand hadden moeten wachten, nou.. dan was het wel heel moeilijk geworden hoor. Ik denk dat ik mijn deuren dan ook gewoon open had gegooid. Dat hoorde je steeds meer ondernemers zeggen. Dat is natuurlijk ook een teken aan de wand, het water staat sommigen echt tot aan de lippen." 

'Naar de kapper gaan is meer dan geknipt worden, het is een moment voor jezelf'

The full package 

Joke gaat maandag weer beginnen. Veel hoeft ze daarvoor niet te doen. "Ja, we houden alles nog schoner dan normaal, maar wat zaken als de indeling betreft: dat is hier niet aan de orde. We knippen al een tijdje nog maar met zijn tweetjes, dus het is gewoon een kwestie van stoelen vrijlaten en opletten waar je loopt." Voor de meeste mensen die voor de komende week een afspraak hebben staan, heeft ze volop tijd ingepland: "Bij mensen die net voor de sluiting zijn geweest, valt het wel mee. Maar voor sommigen kwam hun afspraak door de sluiting te vervallen, die zijn misschien drie, vier maanden niet naar de kapper geweest. Die hebben echt 'the full package' nodig. Wassen, knippen, kleuren, föhnen; we gaan ervoor zorgen dat iedereen weer stralend de deur uitstapt. Wat dat betreft, is deze versoepeling veel meer dan 'eindelijk je haar weer eens laten knippen'. Naar de kapper gaan doen mensen, vooral vrouwen, ook om iets te doen voor zichzelf. Om jezelf te verwennen en je goed te voelen. En daar zijn we wel aan toe toch, na bijna twee maanden lockdown?"