"Zeg, wanneer gaan jullie hier open?" Voorbijgangers zijn nieuwsgierig als ze op de Achtergracht, tegenover de huidige Kringloper, een vrachtwagen van de organisatie zien waaruit spullen worden geladen. Het is de achterdeur van een winkel aan de Nieuwstad, voorheen de Weesper Boekhandel en alweer een paar jaar leeg. 

In de organisatie van de Kringloper, onderdeel van de Tomingroep, is wel even nagedacht toen het huurcontract van het huidige pand, oud en met de nodige gebreken, weer verlengd moest worden. De locatie in Weesp is de kleinste van de vier vestigingen van De Kringloper, met grote winkels in Almere en Naarden en een middelgrote in Hilversum. "We moeten wel onze eigen broek ophouden, dus de winkel moet voldoende opbrengen", legt Lucia Rebel, manager van de vier Kringloperfilialen, de twijfel uit. Die duurde niet lang. "De conclusie was al snel: We moeten niet weg uit Weesp."

Midden in het centrum

Gelukkig maar, want belangstelling is er genoeg voor de tweedehands spulletjes. Een dag voor het interview met Rebel is de oude vertrouwde winkel aan de Achtergracht na zes weken weer open gegaan. Het is dat door de coronamaatregelen de klanten met niet teveel tegelijk naar binnen mogen, anders stond de winkel vol, veel vaste klanten kwamen meteen weer even struinen.

'Ook stilisten zoeken in onze winkels naar spullen'

Waar kringloopwinkels in andere plaatsen nog wel eens een locatie zoeken buiten het centrum, kiest Kringloper Weesp voor een plek middenin de binnenstad. "Dit pand stond al een tijd leeg en is qua grootte precies goed voor ons. We krijgen er 100 m2 winkeloppervlak bij en alles is gelijkvloers. Dat is ook belangrijk voor onze twaalf medewerkers", vertelt Rebel. Ze heeft er vertrouwen in dat de winkel het goed zal doen. Naast de flinke schare vaste klanten rekent Rebel ook op een nieuwe groep. "Mensen zijn blij met ons en wij zijn blij met de mensen. Er zijn geen andere kringloopactiviteiten in Weesp. En er zit groei in, Weesp breidt enorm uit en bovendien is er de connectie met Amsterdam."

De tijdsgeest zit ook mee. Waar het in het verleden vooral mensen met een kleine portemonnee waren die hun spullen in een kringloopwinkel kochten, past het kopen van tweede-, of derde- of meerderehands spullen nu juist helemaal in de duurzamere samenleving en is helemaal in. "We zien ook wel stilisten in onze winkels zoeken naar spullen om te combineren met nieuwe huisraad", vertelt Rebel.

Selectie

Daar zit ook wat spanning, want de winkelvoorraad van een kringloopwinkel loopt per definitie een beetje achter. Die bestaat namelijk uit de spullen die andere mensen niet meer in hun huis willen. "In economisch goede tijden zie je dat de spullen die we krijgen wat nieuwer zijn, mensen vervangen hun huisraad sneller. Andersom: in slechte tijden houden mensen wat langer vast aan hun inboedel." Niet altijd de nieuwste trend dus, maar dat is niet erg. "Soms zijn spullen uit een bepaalde periode heel populair en een jaar later helemaal niet meer gewild. Kringloop blijft heel onvoorspelbaar."

'Soms zijn spullen uit een bepaalde periode heel populair en een jaar later niet meer'

"We kunnen rekenen op een grote variatie van goederen die ons door klanten worden gegund. Daar zijn we heel blij mee. Toch moeten we een selectie maken. Kringloop is een ander proces dan nieuwe spullen kopen die je vooraf zelf hebt uitgekozen. Mensen denken wel eens dat wij lage kosten hebben, we krijgen immers alles? Maar in het sorteren van de spullen - wat is nog heel, bruikbaar, compleet en schoon - en prijzen van de artikelen gaat veel tijd zitten."

Creatieve teams

"Wij hebben heel creatieve teams die kunnen goochelen en van weinig heel veel weten te maken. Zij presenteren de spullen in de winkels zó dat ze aantrekkelijk zijn. Het gebeurt wel dat een vaasje op de ene plek niemand opvalt en als het dan op een andere plank wordt gezet, meteen wordt verkocht. We verplaatsen de voorraad dus regelmatig en hebben een kleurensysteem: in de vijfde week wordt een kleur afgeprijsd naar 50%. We hebben de filosofie: als het na vijf weken niet verkocht is, zelfs met 50% korting, verkoopt het ook niet in week zes of zeven. Klanten verwachten vaak dat alles wat aangeboden wordt een herbestemming krijgt. Dat is echt niet zo. Sommige artikelen wil niemand meer hebben. Bij steeds nieuwe aanvoer moet je keuzes maken. Dan gaat het de winkel uit. Naar de stort, ja. Hoewel, soms vinden we het echt heel zonde en gaan spullen eerst nog naar een van onze andere winkels." 


Een bekend gezicht achter de nieuwe winkelbalie. Filiaalleider Marja is even de straat overgestoken voor de foto.

Gigatoevoer

In de afgelopen tijd, waarin veel mensen door de coronacrisis thuis waren en hun huis eens goed gingen opruimen, was er een enorme aanvoer van spullen. Zoveel, dat de organisatie moest besluiten de container op het scheidingsstation een tijdje te sluiten. "Een gigatoevoer, terwijl de winkels dicht waren, dus er werd niets verkocht. We konden het niet meer kwijt." Inmiddels is de container weer open. Over de ingeleverde spullen wil Rebel nog wel iets kwijt. "Soms zijn spullen niet verkoopbaar, niet omdat ze niet heel en goed zijn, maar omdat niemand ze meer koopt, denk aan bevlekte, smoezelige kinderzitjes uit auto’s. Wij krijgen ook wel spullen, ongetwijfeld met de beste bedoelingen, die echt niet meer van deze tijd zijn, of niet compleet of zelfs kapot. Daar kunnen wij niets mee. Dan krijgen we boze klanten die een spel gekocht hebben waarin de dobbelstenen missen. Dus als je spullen aanbiedt, bedenk dan of je ze zelf nog zou kopen en als ze incompleet zijn, vermeld het even bij de inbreng, dan kunnen we het beoordelen."

Assortiment

De meeste spullen in de Weesper kringloopwinkel zijn ook in Weesp ingeleverd. Een keer per week komen er spullen bij die in Naarden zijn binnengekomen. En de Kringloper heeft een inboedelservice, die bijvoorbeeld na een overlijden een huis leegmaakt. Voor de nieuwe winkel wordt het aanbod nog eens goed onder de loep genomen. 

'In de nieuwe winkel is wat meer ruimte voor meubels'

"We kijken naar welke spullen het goed doen en welke minder. Sommige producten zijn ook rendabeler dan andere. Op een kopje van 20 cent zit nu eenmaal niet veel marge. Onderdelen lopen niet zo goed en kun je minder goed etaleren. Huishoudelijke apparaten en boeken doen het dan weer heel goed, dameskleding ook. Maar alle soorten artikelen komen in de nieuwe winkel terug", haast Rebel zich te zeggen. "We hebben meer ruimte, dus kunnen er wat meer meubels worden aangeboden dan nu. En we hopen het assortiment van onderdelen uit te breiden. Misschien laten we dan ook spullen komen uit Almere, al blijft wat in Weesp is ingeleverd de basis. De winkelvoorraad blijft een afspiegeling van wat er wordt ingebracht en dus van de plaats waarin de winkel gevestigd is."

Trendy Kringloper

Weesp krijgt straks een 'Trendy Kringloper van deze tijd'. De muren zijn al in een mooie kleur blauw (voor wie nieuwsgierig is, het is Waddenblauw) geschilderd, de kassabalie die in de winkel was achtergebleven is naar voor in de winkel verplaatst. De kasten, zelfgemaakt in het houtbedrijf van de Tomingroep, zijn al gebracht. "We zijn altijd op zoek naar de juiste mix. De afgelopen tien jaar waren er vele wijzigingen, waardoor ook Tomingroep voortdurend haar strategie bijstelt. De Kringloper is een van de divisies die de ontwikkeling van medewerkers mede mogelijk maakt." Er is nog heel wat werk te verzetten voor de winkel aan de Nieuwstad open kan. En dat doen de medewerkers van de verschillende filialen van De Kringloper zoveel mogelijk zelf. "Zo maken we de winkel echt eigen."

Om terug te komen op de vraag aan het begin van dit artikel: wanneer gaat de nieuwe Kringloper open? Rebel: "We hopen in juli, maar pin me er niet op vast."

Mo en Herrold van een ander Kringloperfiliaal helpen de winkel in Weesp opknappen