Eerst even voorstellen: BEER Facilitaire Totaal Ontzorging uit Weesp verzorgt facilitaire dienstverlening in het algemeen en facilitair onderhoud, ondersteuning en technische onderhoudsdiensten in het bijzonder. Facilitair bezig zijn - zeg maar ondersteunend - zit het bedrijf dus in de genen en zo bezien is het niet vreemd dat BEER, onmiddellijk is ingesprongen op de kansen die corona biedt op het gebied van hygiëneproducten en beschermingsmiddelen die welkom zijn in deze coronatijd, zoals schorten, beschermingsmiddelen, natuurlijk mondkapjes en ook desinfectiezuilen. Veel van deze producten worden geïmporteerd, waarbij niet over één nacht ijs wordt gegaan. “Zo zijn alle producten die we leveren gecertificeerd en ze voldoen aan de eisen die de RIVM stelt”, licht Arthur Post van BEER toe. En hij laat weten: “De sterfte- en ziektecijfers ten gevolge van COVID-19 zullen zonder de juiste beschermingsmiddelen alsmaar blijven stijgen. Maar niet als het aan BEER ligt. 

Verhaal apart

De desinfectiezuilen zijn in dit verband een verhaal apart. Terwijl de andere producten puur vanwege de huidige coronacrisis opeens ‘runners’ zijn, was BEER ruim voor 15 maart al, met de desinfectiezuilen begonnen. Hierin trekt hij op samen met Michael Kronenburg van De Klop Group. Het viel Post en Kronenburg namelijk al langere tijd op dat veel Nederlanders niet veel op hebben met hygiëne en dat beviel hem maar matig. “Hoe vaak maak je niet mee dat iemand na toiletgebruik zijn handen niet wast? Ik kan daar met mijn verstand niet bij. Maar ook geldt: hoe vaak zie je mensen ergens binnengaan of juist weer weggaan zonder even hun handen te desinfecteren, terwijl dat toch echt aan te raden is. Dat gebeurt eigenlijk nooit.”

Basiseis

BEER en De Klop Group zijn daarmee aan de gang gegaan en hebben een desinfectiezuil ontwikkeld die, vertelt Post, anders is dan andere zuilen of wat daar voor doorgaat (soms zie je een flesje op een tafeltje staan en dat is het dan wel). “Uiteraard, ik vind dat een basiseis, hoef je de zuil die wij hebben ontwikkeld niet aan te raken. Je houdt je handen eronder en er komt vanzelf een nevel uit. Die bestaat voor het leeuwendeel uit alcohol dat zijn reinigende en desinfecterende werking heeft, maar dat daarna snel verdampt waardoor je geen doekje nodig hebt om af te drogen.”

Vijf horecazaken in Weesp kregen een desinfectiezuil van BEER cadeau.

Verschillende maten

Daarnaast biedt BEER de zuil aan in verschillende maten, want, legt Post uit, niet bij elke gelegenheid is evenveel ruimte.

'Deze desinfectiezuil is een verlengde van het bedrijf in plaats van een sta-in-de-weg'

“Verder is belangrijk dat de zuil is voorzien van een display waarop het bedrijf of instelling waar de zuil staat, zijn bedrijfsnaam kan zetten. En ook is er alle ruimte om duidelijk uit te leggen waartoe de zuil dient en hoe je er gebruik van kunt maken. Op die manier wordt dit een verlengde van het bedrijf in plaats van een sta-in-de-weg die er niet uitziet.”

Cadeau

Om de desinfectiezuil te promoten én om de plaatselijke horeca een hart onder de riem te steken (“Die krijgen al genoeg voor hun kiezen”, zegt Post) hebben vijf horecabedrijven in Weesp van BEER een zuil cadeau gekregen. Dat zijn Café ’t Helletje en de restaurants Aaltje, Selene, La Base en Passata. Los daarvan zijn er al zuilen besteld door verschillende ziekenhuizen (onder andere het UMC in Utrecht en Meander in Zwolle) en, om maar eens een grootheid te noemen, door Thérèse en Jonnie Boer, de eigenaars van driesterrenrestaurant De Librije in Zwolle.

Fort Evenementen

Ook bij Fort Evenementen zit de swing er nog steeds in. Fort Evenementen is als evenementenbureau actief op een aantal forten in Nederland, waaronder Fort Uitermeer. Het bedrijf is zes jaar geleden opgezet door Patricia en Robert-Jan Nederbragt uit Muiden, die een passie delen voor historische forten. Bij Uitermeer beschikt het bovendien over een van de plofhuisjes waar een zogeheten escaperoom (de Family Escape Room Experience) in is gevestigd. Kortom, een feestelijk bedrijf, dat net als veel bedrijven stil kwam te liggen door de coronacrisis. Maar de Nederbragts gingen niet bij de pakken neerzitten. 

Puzzelrit

Allereerst zetten ze voor het paasweekend de zogeheten Fort Family Rally uit. Dit is een gezinsautopuzzelrit langs verschillende forten van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Onderweg wordt fortenbingo gespeeld en op de tussenstops moesten verschillende fortpuzzels worden opgelost. Er kwam op sociale media de nodige kritiek op (moet je dat nou wel willen, mensen in hun auto langs verschillende forten sturen terwijl net daarvoor de boodschap was afgegeven: blijf vooral binnen).

Leo Timmermans is blij met de desinfectiezuil van Fort Evenementen.

Soort van paniek

“We zaten toen aan het begin van de corona-crisis en eigenlijk was iedereen in een soort van paniek, maar in onze berichtgeving hebben we duidelijk vermeld dat het uitje RIVM-proof was en ook in overleg met het RIVM is georganiseerd”, zegt communicatieadviseur Lianne Kiela daarover. 

'In onze berichtgeving hebben we duidelijk vermeld dat het uitje RIVM-proof was'

Ze zijn dan ook blij dat de positieve kritieken overheersten én het grote succes heeft ertoe geleid dat er nu wordt gewerkt aan een nieuwe rally, die gestart kan worden op alle forten waar Fort Evenementen actief is.

1,5 Meter Shop

En er is meer. Via een kennis konden Patricia en Robert-Jan aan een partij mondmaskers komen en dat inspireerde hen om de 1,5 Meter Shop te beginnen (www.anderhalf.shop). Online kun je hier mondkapjes en desinfecterende handgel kopen en er worden ook handgemaakte desinfectiezuilen verkocht. FC Weesp was een van de eerste klanten. Toen de jeugdtrainingen onlangs weer van start gingen, vond het bestuur van de voetbalvereniging het een goed idee om een dergelijke zuil, die met de voet kan worden bediend, bij de ingang van het sportterrein te plaatsen. Inmiddels zijn er meerdere verkocht.