"Als u hier een kwartier blijft zitten, kunt u een leuk stukje schrijven." Medewerker Ilse de Vink van kaas- en notenwinkel Hugo van der Graaf kan wel lachen om de vraag hoe het eenrichtingsverkeer bevalt in 'coronaproof' winkelcentrum Kerkelanden. Maar al na een minuut kijken is duidelijk dat niet iedereen even goed let op de witte lijnen en pijlen.

De gemeente Hilversum meldde recent dat door de verschillende aanpassingen het winkelcentrum overzichtelijker is en er minder meldingen zijn over mensen die te dicht op elkaar staan.

Plantenbakken

Het concept '6 Feet Retail' - zes feet is anderhalve meter - komt van Cushman & Wakefield. "In nauwe samenwerking met retailers en vastgoedinvesteerders CBRE Global Investors en Syntrus Achmea Real Estate & Finance, is het concept in testopstelling geplaatst in winkelgebied Koopgoot in Rotterdam en in winkelcentrum Kerkelanden in Hilversum", meldt de vastgoedonderneming in een persbericht. "In het concept staat communicatie centraal, zoals eenvoudige, maar duidelijke regels en protocollen, bewegwijzering en optimale routering vanaf de parkeerplaats tot aan de winkels."

'Eenvoudige, maar duidelijke regels en protocollen, bewegwijzering en optimale routering'

Pijlen en aanwijzingen

Wie het winkelcentrum vanaf de parkeerplaatsen binnenwandelt, treft direct de verschillende pijlen en aanwijzingen als 'Deze kant op. Houd rechts aan'. Die aanwijzingen komen vooral van pas bij de ingangen bij Albert Heijn en Lidl. Daar staan immers de meeste mensen en veel mensen gaan tegelijkertijd de supers in en uit. Eenmaal verderop is het overzichtelijker. Plantenbakken zorgen bovendien voor de nodige sfeer. "Die moeten hier blijven", aldus een bezoeker.

Rotonde

Het idee doet een beetje denken aan de openbare weg. Midden in het winkelcentrum is zelfs een rotonde. En wie een winkel verlaat, moet eigenlijk direct naar rechts. Niet iedereen houdt zich daar overigens aan en gaat over de doorgetrokken middenlijn 'gewoon' naar links. Ook maken sommigen een praatje met elkaar. Heel gezellig, maar ze houden de boel wel op. Het 'verkeer' daarachter moet daarom naar de linker-'baanhelft' uitwijken.

Kriskras door elkaar

Toch werken de aanpassingen wel, zeggen verschillende bezoekers. Het winkelend publiek loopt minder door elkaar heen. Opvallend is overigens dan wel weer dat er binnen Albert Heijn nauwelijks richtlijnen zijn en het winkelend publiek hier wél kriskras door elkaar heen loopt. "Voor de Albert Heijn kies ik zeker mijn momenten", zegt een man op een vrij rustige vrijdagmorgen. "Maar verder gaat het hier goed. Ik snap ook wel dat ze dit hier doen."

'Ik merk wel dat niet iedereen zich eraan houdt'

Een andere bezoeker, werkzaam in de zorg, is ook blij met de aanpassingen. "Maar ik merk wel dat niet iedereen zich eraan houdt", zegt zij. "Dat stoort me wel. Ik weet hoe heftig corona kan zijn, hoor veel verhalen."

Werkplek

Ook vanaf haar werkplek ziet Ilse de Vink dat lang niet iedereen zich aan de richtlijnen houdt. "Het moet je ook wel opvallen. En het is wennen", zegt zij. "Ja, en wij zijn die winkel die nu vlak bij de rotonde zit", lacht de medewerker van Hugo van der Graaf. Ook binnen bij haar in de winkel is het één en ander gewijzigd. "De opstelling is iets anders, dat is wel fijn. Het is bij ons ook best druk geweest. Je merkt toch ook dat mensen toch even hier komen om voor thuis iets 'gezelligs' te hebben."

Ouderen

Toch was het in de zaak niet altijd even gezellig, erkent zij. Zo kon niet iedereen het even goed waarderen dat er maar een maximaal aantal mensen in de winkel mocht komen. "Dan lees je wel van alles over jongeren, dat zij zich niet aan de regels houden, maar ik merk vooral dat ouderen het niet altijd even goed snappen. Dan zeggen ze dat ze alleen een doosje eieren komen halen. Heb je steeds die discussie. Dat is niet altijd gezellig. Maar wij kunnen hier ook niets aan doen."

Verschrikkelijk

En zo wordt duidelijk welke winkels in deze zware tijden weten te overleven en welke in zwaar weer verkeren. Want terwijl er bij de foodwinkels genoeg klanten bij de kassa staan, is het bij de kledingzaken aanmerkelijk rustiger. "Voor onze branche is dit verschrikkelijk", vertelt José Kempkes van de gelijknamige damesmodezaak. Opvallend is ook dat er - in tegenstelling tot de winkels - totaal geen belijning is. Is ook niet nodig. "Er mogen vanwege de maatregelen nu acht mensen tegelijk in de winkel, maar die zijn er nu nooit."

Positief

Over de pijlen en het eenrichtingsverkeer in het winkelcentrum is Kempkes wel positief. "Natuurlijk zijn er altijd mensen die het niet zien, maar de meeste mensen ervaren het als prettig. Het is een beetje alsof je op de snelweg zit: als je de winkel verlaat rechtsaf. En heel veel meer dan dit kun je niet doen. En het is fijn dat wanneer je buiten een van de winkels even moet wachten, omdat het binnen vol is, je nog wel binnen staat. Ik zag laatst op de Gijsbrecht dat de mensen buiten in de rij stonden. In de regen. Dat wil je ook niet."