Bij Café-Restaurant Aaltje aan de Herengracht stapten afgelopen woensdag vier oudere dames naar binnen. Ze kwamen speciaal voor de kalfslever, vertelt Jordi Dekker, eigenaar van het restaurant. “Toen ik ze naar hun tafel bracht schrokken ze toch even van hoe ver ze bij elkaar vandaan moesten zitten. Tijdens hun potjes bridge zaten ze dichter op elkaar vertelden ze gekscherend. Maar ja, wij moeten ons aan de regels houden. Uiteindelijk vonden ze het prima hoor. En omdat er minder mensen in het restaurant zitten, konden ze elkaar, ondanks de afstand, toch goed verstaan.”

Even wennen

Dat het voor de meeste mensen even wennen is om te dineren met 1,5 meter afstand, merken meer horeca ondernemers. Er heerst nog veel onduidelijkheid bij de gasten over de regels. Tamara van Stroe, eigenaar van restaurant Il Bocconcino da Rimini aan de Nieuwstad merkt dat ook. “Het is vooral wennen voor mensen die komen eten en niet uit één gezin komen. Stel dat er drie vriendinnen komen eten, dan mogen er twee naast elkaar zitten en de derde moet op 1,5 meter afstand van de andere twee zitten. Wij schuiven in zo’n geval een extra tafel aan zodat je wel het idee hebt dat je bij elkaar aan tafel zit. Ook al zit er dan wat afstand tussen.” 

Dus ook als je niet uit een gezin komt, mag je met twee personen naast elkaar zitten zonder 1,5 meter afstand. Maar hoe groter de groep, hoe ongezelliger. “Als je met vijf personen wil komen eten dan mag je dus twee tweetjes maken en een iemand zit alleen. Dat maakt het er niet gezelliger op. Wij zien dat grotere groepen daarom tot nu toe wegblijven”, vertelt Jordi Dekker. 

Iedereen werkt anders

Overal moet gereserveerd worden maar elk restaurant heeft daarvoor zijn eigen werkwijze 

Bij lunchroom Ons Backhuys in de Nieuwstraat zijn er vier tafels voor maximaal drie mensen te reserveren. Aan de deur worden er vragen over de gezondheid gesteld en moet iedereen zijn handen desinfecteren. “Het is even aanpassen voor de mensen maar iedereen is ontzettend relaxt. Ik werk met een tijdsslot: voor ontbijt en lunch 1 uur en voor een high tea 1,5 uur. Dat werkt prima. Daarnaast heb ik nog twee tafels waarvoor je niet hoeft te reserveren. Bij ons komen namelijk veel mensen even snel een kop koffie doen en wat werken op hun laptop. Voor hen wil ik die mogelijkheid blijven bieden”, vertelt eigenaar Daphne Schilder. 

Gezondheidscheck

Bij Aaltje krijgt men ook een gezondheidscheck aan de deur en moet er bij de reservering aangegeven worden of het gaat om één huishouden of niet. “Als dat niet zo is, dan bellen we de mensen van te voren om uit te leggen hoe ze moeten zitten. Dat blijkt goed te werken want zo zijn ze beter voorbereid op de realiteit van 1,5 meter.”  Ook zij werken met shifts. Je kan reserveren voor 18 uur en voor 20 uur. Dat werkt prima. “Er blijft genoeg tijd over om een praatje met de gasten aan tafel te maken en ze rustig te laten eten. Voor ons is het aantal tafels te behappen en mensen geven veel geld uit. Ik merk dat ze heel blij zijn dat ze weer uit eten kunnen en dus de nieuwe regels accepteren.” 

Rimini heeft de shifts losgelaten. “Wij vonden het zo ongezellig dat onze gasten weer weg moesten omdat de shift bijna was afgelopen en mensen niet de hele avond konden blijven tafelen. Dat strookte niet met ons gevoel van gastvrijheid en dus kunnen mensen bij ons de hele avond blijven zitten.”