De Bouhuijstunnel.
De Bouhuijstunnel.
De Collegekamer

Fietstunnel onder spoor nog niet in zicht

Buurt & Wijk

WEESP - Het gaat jaren duren voordat er in Weesp een nieuwe voetgangers- en fietserstunnel onder het spoor kan komen. Het geld is er al, maar de aanleg is afhankelijk van een complexe spoorpuzzel die ProRail in Weesp moet leggen.

"Het liefst zou ik zeggen dat die tunnel morgen gebouwd gaat worden, maar dat gaat helaas niet", zegt wethouder Astrid Heijstee in onze podcast De Collegekamer. Ze legt uit dat deze voor vele Weespers zo belangrijke infrawerken moeten wachten totdat het Ministerie van Infrastructuur heeft beslist op welke manier het spoor bij Weesp geschikt wordt gemaakt voor 'spoorboekloos rijden'.

Dat is een complexe zaak waarover eind dit jaar meer duidelijkheid wordt verwacht.

Afhankelijk
"Weespersluis groeit en groeit, wij willen de tunnels zo snel mogelijk gerealiseerd zien. Maar wij zijn afhankelijk van de aanpassing van het spoor", aldus Heijstee, die zegt dat dat zomaar nog eens zes à zeven jaar kan duren. Tot die tijd blijft de Bouhuijstunnel de aangewezen route. Ook bij de Hogeweijselaan kun je onder het spoor door, maar dat is in de meeste gevallen mijl op zeven.

Nóg een tunnel
De nieuwe onderdoorgang voor langzaam verkeer zou ter hoogte van het station kunnen komen. Bovendien zou er verderop, richting de sportvelden, nog een nieuwe onderdoorgang kunnen komen voor voetgangers en fietsers. Deze wordt betaald door de ontwikkelaars van Weespersluis. Ook hier geldt dat de aanleg moet wachten tot de spoorverbreding een feit is.

Presentatie ProRail
Regiodirecteur ProRail Kees Rutten geeft dinsdag 17 september een presentatie in de raadscommissie SOB over de voortgang van het project OV Saal. 

Beluister hier de podcast: "Het liefste wil ik die tunnel morgen al" 
Afbeelding

Mis niks, lees alles!

Wil je ons steunen en al onze artikelen lezen?
Kies hier je abonnement.

Uit de krant