Afbeelding

Weespers krijgen nep-sms’jes en phishingmails van bank

Algemeen

WEESP Begin deze maand van ABN AMRO, vorige week van ING en deze week was het Rabobank: veel Weespers krijgen sms’jes, brieven, mails en telefoontjes van zogenaamd hun bank. Echter, het gaat hier om nepberichten van oplichters.

Bij de Weesper Buurtwacht gonst het van de waarschuwingen. Zo werd een Weespse begin juli zogenaamd door ABN AMRO gebeld. Er zou een valse transactie gaande zijn en ze wilden dit graag samen met haar oplossen door in te loggen en alles na te lopen.

Gelukkig trapte de persoon in kwestie hier niet in en heeft ze direct het nummer van het kantoor van haar bank gebeld. Daar meldden ze dat deze vorm van oplichting spoofing heet.

Nep sms

Ook deze week is het raak. Veel Weesper ontvangen een sms van iemand die zich voordoet als de Rabobank. In de sms staat dat hun pas verouderd is en dat ze een nieuwe pas kunnen aanvragen via een link die ook in het bericht staat. Wellicht een open deur, maar misschien ook niet, daarom zeggen we het liever een keer te vaak: Het openen van deze link en het invullen van inloggegevens van je bank geeft oplichters toegang tot al je gegevens. Niet doen dus.

Wat te doen bij phishing?

Ontvang je een phishing mail of bericht? Klik nooit op de link en geef geen wachtwoord of inlognaam. Banken adviseren om de nepmails en valse sms-berichten die uit hun naam worden verstuurd aan hen door te sturen. Zo kunnen ze de fraudeurs beter opsporen.

Afbeelding

Mis niks, lees alles!

Wil je ons steunen en al onze artikelen lezen?
Kies hier je abonnement.

Uit de krant