Afbeelding
Foto: WeesperNieuws
Ingezonden

‘Doel laadpalen nog lang niet bereikt’

Natuur en Milieu

Het college van B en W Weesp is tevreden met de 64 oplaadpunten voor elektrische auto’s in Weesp. Hiermee zou Weesp ruim op koers liggen. Daar is lezer Christian Zierleyn het absoluut niet mee eens. Hij schreef daar de volgende ingezonden brief over: 

‘Afgelopen week berichtte het WeesperNieuws dat het college tevreden is over het feit dat er inmiddels 32 laadpalen zijn in Weesp met in totaal 64 oplaadpunten. Doelstelling ruimschoots bereikt! Klus geklaard. We kunnen tevreden zijn. Er zijn volgens het artikel inmiddels 109 volledige elektrische auto’s en 110 plugin hybrides. Dat is allemaal mooi, maar als voormalig raadslid wijs ik iedereen er graag op dat er in 2016 een Nota Duurzaamheid is aangenomen, waarin de volgende officiële doelstelling voor 2025 stond. 

“In 2025 [is] 15% van al het autoverkeer in Weesp elektrisch.” 

Dat was dus 5 jaar geleden. In 2016 was 1% van alle auto’s elektrisch en dat is in 5 jaar tijd gestegen naar 2,64%. Dat is nog een bescheiden aantal en je zou kunnen denken, waar maakt hij zich druk om, maar we zien dat het tij voor elektrische auto’s momenteel aan het keren is. Er komen steeds meer modellen bij, de prijzen dalen en het bereik neemt toe. De voorspellingen verschillen, maar woordvoerders van het IAEA, VW en Nissan hebben bijvoorbeeld al gezegd dat ze verwachten dat vanaf 2024 de prijzen van elektrische auto’s vergelijkbaar zullen zijn met benzine-auto’s. Het is dan ook niet gek als we over 4 jaar die 15% makkelijk gaan halen. Alleen, dan moet de infrastructuur voor laadpalen dat wel bij kunnen benen. En daar maak ik me wel zorgen over.

Het artikel noemt het aantal van 8.280 personenauto’s die in Weesp geregistreerd staan. Maar dan tel je de bedrijfsauto’s nog niet mee. Volgens het CBS zijn er in Weesp momenteel 11.897 wegvoertuigen. Als over 4 jaar daarvan 15% elektrisch rijdt, dan hebben we het over 1784 elektrische voertuigen die allemaal op zoek gaan naar een laadpaal. Een deel daarvan zal kunnen laden op eigen terrein, vooral in Weespersluis en op de bedrijventerreinen, Maar stel dat de helft dat niet kan, dan heb je dus over 4 jaar een kleine 900 auto’s die een openbaar laadpunt nodig hebben. Dat is 9 keer het huidige aantal.

En dat is pas het begin, over 9 jaar kun je in Nederland waarschijnlijk geen nieuwe brandstofauto meer kopen en je kunt dan ook verwachten dat het na 2025 snel verder zal groeien. Met andere woorden, we moeten heel hard aan de slag met het uitbreiden van het netwerk van laadpalen. Wat nodig is, dat is een heldere strategie om dit bij te kunnen houden, inclusief de benodigde financiën. Met andere woorden, het doel is helemaal nog niet bereikt, we staan pas aan het begin van een enorme operatie. Wat je niet wil is dat we over drie jaar tot de conclusie komen dat het aantal elektrische auto’s explodeert, dat daardoor het aantal aanvragen voor laadpalen explodeert en dat we dan tot de conclusie komen dat we daar niet op zijn voorbereid en dat we niet hebben nagedacht hoe we dat gaan financieren.

Het artikel in het WeesperNieuws is wat dat betreft niet erg geruststellend. Ik heb de indruk dat het college er te makkelijk over denkt. Ook lijken de doelstellingen uit de Nota Duurzaamheid inmiddels in vergetelheid te zijn geraakt.

Gelukkig vallen we vanaf 2022 onder de gemeente Amsterdam. Die heeft hier al wel over nagedacht in het strategisch plan laadinfrastructuur 2020-2030 Daarin staat de ambitie om van 9500 laadpunten in 2020 te groeien naar 80.000 laadpunten. Zij verwachten overigens al dat er in 2025 35% elektrische personenauto’s zijn en in 2030 64%. Ze gaan uit van 1 openbaar laadpunt per 4 elektrische auto’s, dus dan weten we dat er in Weesp tot 2030 circa 1800 laadpunten moeten zijn. Dat doel gaan we met het tempo van de afgelopen jaren niet halen.’
Christian Zierleyn

Ook reageren op het lokale nieuws? Stuur uw bijdrage naar redactie@weespernieuws.nl. De redactie beslist of een ingezonden brief wordt geplaatst.

Afbeelding

Mis niks, lees alles!

Wil je ons steunen en al onze artikelen lezen?
Kies hier je abonnement.

Uit de krant