Afbeelding

De weg naar resultaatgericht werken

Advertorial

Hoe kan het dat je collega meer gedaan krijgt, ondanks dat jullie evenveel tijd te besteden hebben? In dit artikel vind je praktische tips van timemanagementcoach Björn Deusings die je zullen helpen jouw productiviteit te verhogen en resultaatgericht(er) te kunnen werken.

1. Organisatie
- Probleem: Veel mensen gebruiken zoveel lijstjes en (sub)systemen naast elkaar dat deze hun doel voorbij schieten. In plaats van overzicht te bieden, wordt het systeem juist omslachtig.
- Oplossing: Bewaar al je taken, afspraken en verantwoordelijkheden op één vaste plek; één agenda, één takenlijst.

2. Toestroom
- Probleem: Taken, afspraken en verantwoordelijkheden komen doorgaans op de meest uiteenlopende manieren op je af. Hoe meer plekken je hebt waar informatie binnenkomt, des te lastiger het is om overzicht te bewaren.
- Oplossing: Breng de hoeveelheid verzamelplekken terug en creëer vaste verzamelplekken voor alle digitale, mentale én fysieke informatie.

3. Planning
- Probleem: Een nieuwe vaardigheid aanleren kost tijd én energie. In het begin is dat leuk en interessant, maar deze leerschool daadwerkelijk doorzetten blijkt in de praktijk een stuk lastiger te zijn.
- Oplossing: Begin en eindig de dag structureel met het bijwerken- en bijhouden van je planning. Zo wordt dit vanzelf een gewoonte en kost het telkens minder moeite.

4. Basisopstelling
- Probleem: Bepaalde werkzaamheden komen dagelijks, wekelijks of maandelijks terug. Regelmatig wordt vergeten deze klussen op te nemen in planningen.
- Oplossing: Om tijd over te houden om resultaatgericht aan een project te werken is het cruciaal om de tijdsbezetting van deze terugkerende klussen te bepalen.

5. ‘Mini-scrum’
- Probleem: Mensen overschatten dikwijls hun eigen productiviteit en onderschatten de tijdsbezetting van hun werk. Het gevolg hiervan is dat taken niet voltooid worden, maar telkens worden uitgesteld.
- Oplossing: Om uitstelgedrag te voorkomen kun je grote projecten in kleine, overzichtelijke stukjes opdelen. Zo weet jij precies welke acties je moet doen en welke resultaten je wil behalen. Een mini-scrum biedt hiervoor de uitkomst.

Wil je meer leren over (tijd)efficiënt werken? Overweeg dan eens een timemanagement cursus te doen en ontdek hoe je jezelf effectief kunt wapenen tegen tijdgebrek, onrust en interrupties tijdens een werkdag.

Afbeelding

Mis niks, lees alles!

Wil je ons steunen en al onze artikelen lezen?
Kies hier je abonnement.

Uit de krant