Afbeelding
Foto: G.J. Schultz

Ruim duizend huurders in Weesp in financiële nood door hoge energierekening

Algemeen

WEESP Ymere doet dringende oproep aan het Rijk: geef huurders een 13e huurtoeslagmaand
Ruim duizend Weespers die in een sociale huurwoning wonen, hebben last van energiearmoede door de explosief gestegen prijzen voor gas en elektriciteit. Het lukt hen steeds minder goed de financiële eindjes aan elkaar te knopen zonder dat ze in aanmerking komen voor een energietoeslag van €800 van het Rijk. Woningcorporatie Ymere komt voor hen op en pleit samen huurdersorganisatie SHY bij het Rijk iedere sociale huurder mét huurtoeslag een 13e maand extra huurtoeslag te geven.

De energierekening is bij normale prijzen al vaak niet op te brengen door huurders met een zeer laag inkomen. Dat geldt ook voor de huur. Door het voeren van een gematigd huurbeleid houdt Ymere de woningen betaalbaar en biedt Ymere maatwerk als dat nodig is. Maar doordat het inkomen heel laag is, zijn ze hier onvoldoende mee geholpen. Uiteindelijk zal er gekeken moeten worden naar een lange termijnoplossing: de inkomenspositie moet verbeterd worden. En die taak ligt bij de overheid. “Naast betaalbare woningen wil Ymere ook een bijdrage leveren aan een lagere energierekening. Zuinig omgaan met energie is de beste manier om de energierekening te verlagen. En dat gaat makkelijker in een goed geïsoleerde woning. We kijken op dit moment hoe we onze woningen sneller kunnen verduurzamen. Maar deze huurders moeten hun energierekening nu zien te betalen”, aldus Dory Louwerens, Directielid Verhuur & Wonen. Uit onderzoek van corporatie blijkt dat 37 procent van alle Ymere-huurders het steeds meer moeite kost de energierekening te betalen. “Dat is een zorgelijke ontwikkeling.”

Generieke korting is onvoldoende voor een grote groep huurders

Huishoudens met een inkomen tot 120% boven het sociaal minimum krijgen eenmalig een energietoeslag van € 800. Deze komt bovenop de generieke korting die alle huishoudens van het Rijk krijgen. Dory: Huurders die iets meer dan 120% van het sociaal minimum verdienen worden volledig over het hoofd gezien. Deze groep heeft óók de financiële middelen niet om de hoge energierekening op te vangen. De generieke korting is voor hen niet voldoende. Zij hebben extra compensatie nodig. De energierekening is bij normale prijzen al moeilijk op te brengen. De torenhoge energieprijs komt harder aan bij deze groep.

Huurders die wél in aanmerking komen, worden niet bereikt
Wilma van Lijf, voorzitter SHY: “En we vragen ons af of iedereen die wél in aanmerking komt wel wordt bereikt”. Huishoudens die bijstand ontvangen van de gemeenten krijgen het bedrag van € 800 automatisch op hun rekening gestort. Van deze groep is bekend dat ze een laag inkomen hebben. Anderen moeten de toeslag zelf aanvragen. Zowel wijzelf als Ymere hebben huurders geïnformeerd over de energietoeslag en hoe zij dat moeten aanvragen. Maar je bereikt helaas niet iedereen. En de huurders die je wel bereikt, moeten de digitale aanvraagprocedure zien te doorlopen. Wat nou als je minder digitaal vaardig bent en/of laaggeletterd?”

De oplossing: betaal in de maand mei twee keer de huurtoeslag uit
SHY en Ymere zien hiervoor een simpele en doeltreffende oplossing. Het Rijk geeft aan alle mensen die huurtoeslag ontvangen een 13e maand huurtoeslag, naast de generieke korting en extra financiële compensatie van € 800. Dan bereik je álle huurders die weinig inkomen hebben. En ze krijgen het geld direct op hun rekening gestort zonder dat ze het zelf moeten aanvragen of moeten weten dat de regeling bestaat. En het mooie is: het kan simpel en snel. Betaal in de maand mei twee keer de huurtoeslag uit.

Afbeelding

Mis niks, lees alles!

Wil je ons steunen en al onze artikelen lezen?
Kies hier je abonnement.

Uit de krant