Afbeelding

Tour langs de nieuwe snelweg (3)

Algemeen

WEESP - We beëindigen onze tour boven op de nieuwe brug over het kanaal. Toch geen last van hoogtevrees, hè?

Een boog tussen A1 en A9 verbetert straks de doorstroming. Dat betekent dat er nóg een brug nodig is over het Amsterdam-Rijnkanaal. Om de scheepvaart niet te hinderen, is deze gebouwd zonder tijdelijke ondersteuningen. Die methode heet 'vrijevoorbouw' en komt erop neer dat er vanuit één punt steeds aan weerszijden een gelijk stuk wordt uitgebouwd. Deze methode bestaat al 80 jaar, maar het is de eerste vrijevoorbouwbrug in ons land sinds 2001. Dat komt omdat architecten liever kiezen voor eyecatchers met tuien. In dit geval moest het ontwerp liever kalm blijven, omdat al vlakbij twee opvallende bruggen liggen: de spoorbruggen met hoge boog en de Muiderbrug (A1) met hoge pylonen.

Laatste nieuws
Volgens planning wordt het eerste brugdeel op 28 augustus in gebruik genomen. 

Feitjes
- eigenlijk zijn het drie bruggen vlak naast elkaar, anders zou door de schuine ligging het hoogteverschil tussen de binnen- en buitenbocht te groot worden.
- breedte: zuidelijke deel 17 meter (3 rijstroken + vluchtstrook), middendeel 11 meter (wisselbaan met 2 rijstroken), noordelijk deel 21 meter (4 rijstroken + vluchtstrook).
- lengte 354 meter.
- de constructie is van hogesterktebeton (HSB) C70-85.
- de brugdelen zijn hol van binnen. 

Planning 
Gereed december 2016.

Zo was het

Zo is het nu

Filmpje


 

Meer lezen:
WeesperNieuws 10 februari: Vrij baan langs Weesp
DiemerNieuws 3 februari: Met spectaculaire boog langs Diemen
Bezoekerscentrum Rijkswaterstaat

Hier is het

.

Verder kijken op de Gaasperdammerweg?
Kijk hier en hier.

Afbeelding

Mis niks, lees alles!

Wil je ons steunen en al onze artikelen lezen?
Kies hier je abonnement.

Uit de krant