Niet zo dus...
Niet zo dus...

Raad eist brede en lichte nieuwe spoortunnel

Algemeen

WEESP - Onder het spoor door moet een grote, brede tunnel komen. Het liefst twee. Dit om de wijken Leeuwenveld en Weespersluis goed te verbinden met het historische centrum. Zo vindt de gemeenteraad.

Ook mag Weesp zijn functie als watersportstad niet verliezen en moet het stationsgebied levendig worden en blijven. 

Met dit rijtje aan eisen gaat het college van B en W de onderhandelingen over de toekomst van het spoor bij Weesp in. Hoe is nog sterk onduidelijk, maar het Weesper stationsgebied gaat de komende jaren op de schop. Er moeten meer sporen naar Amsterdam komen en het station moet daar flink op worden aangepast of mogelijk zelfs verschoven.

Alle partijen in de Weesper politiek dienden donderdag een voorstel in om hun eisen duidelijk te hebben. Dat zijn:

- Over de tunnel onder het spoor: De voorkeur ligt op een zo kort mogelijke brede tunnel met mogelijkheden tot toetreding van daglicht en weinig hoogteverschillen. Daarbij moet het interwijkverkeer zoveel gecombineerd worden met het reizigersverkeer dat van en naar de perrons loopt. Kortom een brede, veilige, gecombineerde en lichte tunnel die door voetgangers én fietsers als een prettig onderdeel van hun route tussen de 2 delen van de stad wordt beschouwd.

- Een levendig stationsgebied is gewenst met goede aansluiting op de bestaande infrastructuur naar het centrum met ook mogelijkheden tot winkeltjes en/of andere dienstverlening.

- Het belang om bewoners uit het nieuwe gedeelte van de stad te blijven verleiden om op de fiets of lopend naar het winkelcentrum Hogeweij, de middelbare scholen, het centrumgebied en de sportvelden te komen, is heel groot. Naast een integrale tunnel bij het station is een 2e interwijkverbinding( tunnel) meer naar het westen, bijvoorbeeld ter hoogte van het Jan Campertplein, een must voor een goede verbinding tussen de bestaande stad en de nieuwe wijken in Leeuwenveld en Weespersluis.

- Watersport is enorm belangrijk voor Weesp (en ook voor Wijdemeren). De ingreep in het stationsgebied en het spoor mag onder geen beding betekenen dat het vaarverkeer ernstig belemmerd gaat worden. De Vecht is een staande mastroute en moet dat blijven zoals dat ook in landelijk besluitvorming en de visie op waterrecreatie van Provincie Noord Holland wordt weergegeven. De spoorbrug moet in het vaarseizoen regelmatig (meerdere malen per dag)  geopend worden. 
 

Afbeelding

Mis niks, lees alles!

Wil je ons steunen en al onze artikelen lezen?
Kies hier je abonnement.

Uit de krant