Afbeelding

'Dikke 7 dankzij groei en goede speciaalzaken'

B2b

WEESP - Het Weesper winkelgebied doet het beter dan vijf jaar geleden, terwijl in de regio de omzet juist afnam. Dat meldde het WeesperNieuws vorige week naar aanleiding van het koopstromenonderzoek. De redactie vroeg een aantal winkeliers om een verklaring. Het antwoord zou besloten liggen in de uitbreiding van Weesp in combinatie met het grote aanbod in goede speciaalzaken.

"Ik zie steeds meer nieuwe gezichten in de slagerij", zegt WDO-bestuurslid en slager Maarten van Donk. "Ik vraag natuurlijk niet meteen waar ze vandaan komen, maar ik denk dat het nieuwe Weespers zijn die een huis hebben gekocht in Leeuwenveld of een ander nieuwbouwproject. Er is de laatste jaren aardig gebouwd en er komt nog meer aan, zoals de Bloemendalerpolder."


Slager Maarten van Donk

Klein Amsterdam
Weesp is als woonplaats in trek - niet in de laatste plaats vanwege de karakteristieke binnenstad met zijn vele speciaalzaken, stelt de slager. "Ik heb begrepen dat veel mensen die nu voor Weesp kiezen uit IJburg komen. Zij hebben Amsterdam verlaten omdat daar geen betaalbaar huis meer te vinden is. IJburg leek de oplossing, maar gezellig is het daar nog steeds niet. Dus schuiven ze op naar Weesp, met zijn grachten, monumenten en winkels toch een beetje klein Amsterdam."

De ondernemer is trots op de dikke 7 die Weesp krijgt in het onderzoek, maar vindt dat de ondernemers niet tevreden achterover mogen gaan leunen: "Het kan nóg beter, vooral wat samen optrekken betreft. Er zijn binnen de winkeliers in de loop der jaren eilandjes ontstaan en het kost de verjongde WDO veel moeite om de neuzen dezelfde kant op te krijgen." Raar eigenlijk, want je zou denken dat de ondernemers hetzelfde voor ogen hebben: een florerende zaak met toekomstperspectief in een aantrekkelijk winkelgebied.


Bakker Sander Abbekerk

B-supermarkt
Sander Abbekerk nam in 2008 Bakkerij Klercq in de Slijkstraat over. Ondanks de crisis die dat jaar insloeg had hij een goede start. Net als Van Donk ziet Abbekerk zijn klandizie groeien. "Steeds meer Weespers doen hun dagelijkse boodschappen in hun eigen stad. Je kunt hier alles krijgen en tussendoor gezellig ergens koffie drinken of iets eten in een van de vele restaurantjes. Voor speciaalzaken, kwaliteit, service en gezelligheid hoef je Weesp niet uit, en ook belangrijke winkels als Blokker, Kruidvat en Hema zijn hier te vinden. Wie nog wel naar de Maxis of de Bijlmer gaat, doet dat volgens mij puur voor een B-supermarkt. Het zou goed zijn als Weesp ook zo'n goedkopere supermarkt krijgt. Dan zou je nog meer klanten in Weesp houden én nog meer klanten van buiten Weesp hierheen trekken - iets waar alle ondernemers van zouden profiteren. Want eenmaal in Weesp maak je vaak ook een rondje langs andere winkels."


Pronk Juweel in de Slijkstraat

Blauwe zone
Dirk Pronk van Pronk Juweel in de Slijkstraat bevestigt wat zijn collega-ondernemers zeggen: "Met kwaliteit en authenticiteit houd je als speciaalzaak je klandizie vast en bouw je die uiteindelijk ook steeds verder uit." Zijn kaas- en delicatessenwinkel loopt dan ook nog steeds als een trein. Toch heeft ook hij nog wel een tip c.q. wens: "Haal de parkeerautomaten weg en maak van de binnenstad een blauwe zone waar je tot twee uur gratis kunt parkeren. Dat komt de binnenstad en dus uiteindelijk ook de gemeente ten goede."


Supermarkt Deen in Hogeweij. 

Hogeweij
Niet alleen het centrum maar ook winkelcentrum Hogeweij haalt opvallend positieve resultaten in het koopstromenonderzoek. In supermarkt Deen wordt het ook steeds drukker. Assistent-bedrijfsleider Richard Visser kent de situatie van vijf jaar geleden niet - hij werkt er pas twee jaar - maar in die twee jaar is er veel verbeterd, signaleert hij. "Wij hebben in 2015 onze winkel vernieuwd en vorig jaar is het hele winkelcentrum verbouwd. Hogeweij is nu veel aantrekkelijker voor de dagelijkse boodschappen en dat merken wij aan zowel het aantal bezoekers als de goede reacties."

Afbeelding

Mis niks, lees alles!

Wil je ons steunen en al onze artikelen lezen?
Kies hier je abonnement.

Uit de krant