Afbeelding
Foto: André Verheul

Oproep aan ondernemers om Weesper identiteit hoog te houden

B2b Fusie Amsterdam

WEESP Een groep betrokken Weespers roept ondernemers op een bijdrage te leveren aan een initiatief om na de fusie met Amsterdam volgend jaar maart de 14 Weesper kernwaarden hoog te houden. Dat kan door een sponsorpakket af te nemen. Onlangs kregen ondernemers bij het B2B Magazine een brief met een oproep.

De vijf Weespers die hiermee achter de schermen al tijden druk bezig zijn, zijn Jolanda de Rijk (Enter Media), André Verheul (tekstschrijver, voormalig hoofdredacteur WeesperNieuws), Cor van der Poel (o.a. oud-wethouder, -bestuurslid IVW en -voorzitter Weesp 650 jaar stadsrechten), Cor van Alphen (Koninklijke Harmonie De Adelaar) en Cees Pfeiffer (Historische Kring Weesp). 

Fuseert

Weesp gaat hen aan het hart. “Sommige Weespers kijken ernaar uit, andere Weespers juist niet. Donderdag 24 maart 2022, de dag dat de gemeente Weesp fuseert met de gemeente Amsterdam. De toevoeging ‘de gemeente’ is belangrijk, want alleen de bestuurlijke organisatie fuseert. De ‘stad Weesp’, met zijn verenigingen, bedrijven, monumenten, gezelligheid en trotse inwoners, blijft gewoon de stad Weesp. De Weespers zijn gek op hun stad, het is the place to be en dat willen we graag zo houden.”

Kernwaarden

Bij die identiteit horen de 14 zogenoemde kernwaarden die de gemeenteraad in goed overleg met inwoners en verenigingen opgesteld. Daar horen onder andere bij: de historische waarde van Weesp, het open (rivier)landschap en de gemeenschapszin. Maar ook de aantrekkelijkheid als stad voor ondernemers en bedrijven. Amsterdam heeft schriftelijk vastgelegd al onze kernwaarden te zullen behouden en versterken. Er wordt naar verwezen als ‘een nieuw soort stadsrechten’.

Niet ophouden

Maar daarmee mag het niet ophouden. “Voordat je het weet verdwijnen die kernwaarden onderin een la. Wij, de inwoners en ondernemers van Weesp, moeten ze dus levend houden. Om te beginnen moeten we ze eerst zelf goed kennen. Want zeg eens eerlijk, kent u de 14 kernwaarden die Weesp zo kenmerken? Juist daarom vinden we het zo belangrijk om de kernwaarden onder de aandacht van héél Weesp te brengen. Of je nu al je hele leven in Weesp woont, er net naartoe bent verhuisd of alleen maar in Weesp werkt… hoe meer mensen we kunnen bereiken, hoe meer de kernwaarden gaan leven, hoe meer we snappen van onze eigen unieke stadsidentiteit en hoe beter we die kunnen bewaken binnen het mooie grote Amsterdam” laten de vijf oprechte Weespers weten.

Crossmediaal platform

En dus wordt er om te beginnen gestart met het crossmediaal platform ‘de Stad Weesp’, bestaande uit een aantrekkelijk magazine (bewaarnummer, huis-aan-huis), een professionele website en een podcast-serie. Hierin wordt op specifieke manier aandacht besteed aan de kernwaarden, hun (historische) achtergronden, hoe we ervan kunnen blijven genieten en waarom het voor Weespers toch zo belangrijk is om ze te behouden.

Kleinschalige activiteiten

Daarnaast is er een aantal kleinschalige activiteiten, zoals stadswandelingen passend bij dit thema, straatmuziek van de Vechtbloazers, leidend naar een buitenconcert van Koninklijke Harmonie De Adelaar, het laten maken van een oorkonde van de 14 kernwaarden door een Weesper kunstenaar/illustrator, het overhandigen van de oorkonde aan de gemeente, voor een prominente plek aan de muur van de vergaderruimte van de toekomstige Weesper stadscommissie (ze zullen er dagelijks aan herinnerd worden) en een afdruk van de oorkonde voor alle Weespers.

De aftrap vindt plaats op 14 december dit jaar. Die datum is niet toevallig gekozen, want dat is precies 100 dagen voordat Weesp in Amsterdam opgaat.

Bijdrage leveren

Iedere ondernemer wordt nu opgeroepen hier een bijdrage aan te leveren. “Wilt u bijdragen aan onze missie om de 14 kernwaarden van de stad Weesp wijd en zijd bekend te maken, om daarmee de identiteit van Weesp ook onder de Amsterdamse vlag hoog te houden? Schrijf dan in op een sponsorpakket, klein of groot. Daarmee maakt u het ons mogelijk om deze en nog meer initiatieven uit te voeren. We brengen onze sponsors onder de aandacht via het magazine, promotiematerialen en de webpagina. Heeft u zelf een beter idee om aan te haken, dan hangen we aan uw lippen”, staat in de brief.

Iedereen die wil steunen kan een kort mailtje sturen aan jolanda@entermedia.nl waarna er contact wordt opgenomen.

Afbeelding

Mis niks, lees alles!

Wil je ons steunen en al onze artikelen lezen?
Kies hier je abonnement.

Uit de krant