Afbeelding
Foto: PR

Aantal werklozen blijft dalen

B2B

REGIO In Gooi en Vechtstreek nam ook in de maand augustus het aantal WW-uitkeringen verder af. Eind augustus verstrekte UWV in de regio in totaal 2.353 WW-uitkeringen. Dat waren 85 uitkeringen minder dan een maand eerder, een daling met 3,5 procent.

Deze daling is iets sterker dan gemiddeld in Nederland: landelijk daalde het aantal verstrekte WW-uitkeringen met 3,1 procent. In bijna alle sectoren nam het aantal WW-uitkeringen in augustus af, met uitzondering van hele lichte stijgingen in de bouw en het bank- en verzekeringswezen. Het WW-percentage, dat wil zeggen het aantal WW-uitkeringen ten opzichte van de beroepsbevolking kwam iets lager uit dan afgelopen maand en zakte naar 1,8 procent. Het landelijke percentage bleef gelijk op 1,6 procent.

In Gooi en Vechtstreek is het aantal vacatures voor medewerker klantcontact in een jaar tijd fors toegenomen (+63 procent). Met name medewerkers klantenservice worden gezocht (82 in het tweede kwartaal van 2022). Het aantal mensen met een WW-uitkering dat geïnteresseerd is in een baan als klantcontactmedewerker steeg begin 2021, maar ligt inmiddels lager dan voor de coronaperiode. De dalende trend lijkt zich momenteel te stabiliseren.

Tekst loopt verder onder de tabel)

Bron: UWV

Oplossingen voor werkgevers

Om de personeelstekorten en de langere wachttijden bij de klantcontactcenters aan te pakken, zijn verschillende strategieën denkbaar. Werkgevers kunnen nieuw talent proberen te werven uit aanpalende sectoren als detailhandel en hospitality. Daarnaast kan het anders organiseren van werk, door techniek op een goede manier in te zetten, voor meer efficiëntie zorgen. Een goede website kan bijvoorbeeld veel klantvragen afvangen. Tot slot is het behoud van personeel belangrijk. Het imago van het beroep/bedrijf maar ook de arbeidsvoorwaarden spelen hierbij een rol.

Afbeelding

Mis niks, lees alles!

Wil je ons steunen en al onze artikelen lezen?
Kies hier je abonnement.

Uit de krant