<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5227972&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=weespernieuws.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=138" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Foto: Marieke van Veen

Trein van toen over spoorbrug van nu

  Verkeer

WEESP Precies op deze plek en vandaag precies honderd jaar geleden vond de treinramp van Weesp plaats. Als geotechniek in die tijd al een vak was geweest, had het ongeval waarschijnlijk nooit plaatsgehad. Daar stond het Koninklijk Instituut Van Ingenieurs uit Den Haag vandaag bij stil. 

Op vrijdag 13 september 1918 vond bij Weesp één van de grootste treinrampen uit de Nederlandse geschiedenis plaats. De oorzaak was het wegzakken van de spoordijk vlak voor het Merwedekanaal, nu het Amsterdam-Rijnkanaal. Tientallen mensen kwamen om het leven, nog eens tientallen mensen raakten gewond. De ramp maakte duidelijk dat er meer behoefte was aan geotechnische expertise.

Het vak Geotechniek bestaat hierdoor ook 100 jaar. Het Koninklijk Instituut Van Ingenieurs kwam vandaag naar Weesp om dat te vieren. De gasten mochten mee met een stoomtrein. Op het moment dat de trein de plaats des onheils passeerde (alleen dan wel vanuit tegengestelde richting) klonken indringende stoomfluiten. Sommige passagiers hingen zowat uit het raam. Het programma ging verder in de Grote Kerk van Weesp, met onder meer gastspreker prof. mr. Pieter van Vollenhoven, een scholierenwedstrijd en toespraken. 



De stoomtrein komt aan in Weesp. Op deze plek ging het 100 jaar geleden mis. 

reageer als eerste

<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5227972&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=weespernieuws.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=138" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Elke woensdag het WeesperNieuws per e-mail
Meer berichten
 

WeesperNieuws nieuwsbrief

Elke woensdag het WeesperNieuws per e-mail
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5227974&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=weespernieuws.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=138" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>