De hele dag wordt er gebeld met vragen.
De hele dag wordt er gebeld met vragen. Foto: © Bob Awick

Minder telefoontjes bij regionaal callcenter over coronavirus

Zorg Corona

WEESP - Bij het regionaal callcentrum van de GGD Gooi en Vechtstreek komen beduidend minder belletjes binnen van mensen die vragen hebben over het coronavirus.

Woordvoerder Marije Mansfeld heeft twee verklaringen voor het dalend aantal bellers. "We hebben nu eerst een bandje voordat je iemand aan de telefoon krijgt. Dat hebben we gedaan omdat we tot wel 80 mensen aan de lijn kregen die belden uit Brabant. Die verwijzen we nu actief door naar hun eigen GGD. Ook mensen die bellen voor medische vragen verwijzen we via het bandje naar hun eigen huisarts. Dat scheelt al een hoop telefoon. Een andere reden is dat het nieuws rondom het coronavirus wat lijkt ingedaald bij de bevolking. Het begint al een een beetje te 'wennen'."

Minder belletjes
Op het hoogtepunt ontving het callcenter bijna 300 telefoontjes per dag. Dat waren er dinsdag minder dan 100. In totaal zijn er sinds de opening van het telefoonnummer op 2 maart nu 2100 mensen te woord gestaan. Daarbij zijn ook heel veel mensen nog teruggebeld, die cijfers zijn niet bekend.

Veel behoefte
"Wij zijn heel blij dat wij het nummer hebben ingesteld. Er is veel behoefte aan. Het werkt op het gebied van onrustreductie en voor de informatievoorziening," aldus Mansfeld.

Wie vragen heeft over het coronavirus en in de regio Gooi- en Vechtstreek woont kan bellen met het informatienummer op: 035-6926400. 

Afbeelding

Mis niks, lees alles!

Wil je ons steunen en al onze artikelen lezen?
Kies hier je abonnement.

Uit de krant