Afbeelding

Efficiënt en veilig zaken regelen doe je zo

Advertorial

Wil je voor je bedrijf of organisatie op een veilige manier op internet zaken regelen met (overheids)dienstverleners? Dan is een eHerkenning de juiste keuze. Dankzij eHerkenning kan men zich op een betrouwbare manier identificeren en authenticeren bij verschillende overheidsinstanties en dienstverleners, waardoor men toegang kan krijgen tot diverse online diensten. Wil je eerst meer weten? In dit artikel beantwoorden we de vraag “Wat is eHerkenning?” en vertellen we alles wat je moet weten over deze manier van online identificatie.

Wat is eHerkenning?

eHerkenning is een inlogmiddel waarmee men zich online kan identificeren bij verschillende overheidsinstanties en dienstverleners. Het biedt veilige toegang tot een breed scala aan online diensten, waardoor bedrijven efficiënter kunnen opereren en administratieve lasten verminderen. Met eHerkenning kunnen gebruikers inloggen op diverse platforms met één set inloggegevens, waardoor tijdsbesparing en gemak ontstaan. Daarnaast waarborgt het geavanceerde beveiligingsfuncties, zoals multifactor-authenticatie en sterke encryptie, de bescherming van bedrijfsgegevens. E-herkenning is dus een onmisbaar instrument om te voldoen aan wet- en regelgeving en klantgerichte dienstverlening te bevorderen.

Waar kun je het allemaal voor gebruiken?

Inmiddels kun je met e-Herkenning bij ruim 500 verschillende (overheids)dienstverleners inloggen. Je kunt dan denken aan bijvoorbeeld de landelijke overheid, gemeenten, provincies en waterschappen. Verder zijn er ook talloze private organisaties die hier gebruik van maken.

Zo zorg jij voor een veilige online-omgeving voor je bedrijf

Het is goed om te weten dat er verschillende niveaus e-Herkenning zijn. Hieronder zullen we deze kort bespreken.

eHerkenning niveau 2 (EH2)

Met EH2 kun je onder andere omgevingsvergunningen aanvragen, aangiftes doen en toegang krijgen tot gepersonaliseerde portalen. Inloggen gebeurt met een gebruikersnaam en een sterk wachtwoord. Voor de identiteitscontrole is een kopie van een wettelijk identiteitsbewijs voldoende. Belangrijk om te weten is dat EH2 momenteel het laagste niveau is dat beschikbaar is en dat het binnenkort niet meer wordt gebruikt. Vandaar dat er wordt geadviseerd om alleen niveau 2 aan te schaffen als je het slechts eenmalig wilt gebruiken.

eHerkenning niveau 2+ (EH2+)

Net als EH2 biedt EH2+ betrouwbaarheid op basisniveau, met als belangrijke verschil het authenticatieproces. Op niveau EH2+ is er namelijk een extra beveiligingslaag tijdens het inloggen. Om in te loggen op niveau 2+ heb je een sms-code of token nodig, naast je gebruikersnaam en wachtwoord.

eHerkenning niveau 3 (EH3)

Met EH3 zit je op een beveiliging op het één na hoogste en meest toegankelijke niveau. Het verschil met EH2 is dat de persoonsgegevens bij EH3 op de (klant)locatie wordt gecontroleerd, aan de hand van een origineel identiteitsbewijs. Na deze eenmalige face-2-face controle kun je met een gebruikersnaam, wachtwoord en een sms-code of een pincode (via een token) inloggen. Van EH3 bestaat ook een speciale versie waarmee je bij de Belastingdienst kunt inloggen, zodat je onder andere aangiften kunt doen belastinggegevens kunt raadplegen.

eHerkenning niveau 4 (EH4)

EH4 gaat nog een stapje verder: naast de fysieke identiteitscontrole op locatie moeten gebruikers hier inloggen met een zogeheten Public Key Infrastructure (PKI)-certificaat. Hierdoor is EH4 het hoogste en veiligste niveau.

Afbeelding

Mis niks, lees alles!

Wil je ons steunen en al onze artikelen lezen?
Kies hier je abonnement.

Uit de krant