Afbeelding

Welke keuzes maak je als ondernemer voor bedrijfspromotie?

Advertorial

Als ondernemer is het belangrijk dat je voldoende omzet draait om je bedrijf gezond te houden. Ook als de zaken nu goed gaan, dan kan dat door allerlei omstandigheden soms ineens heel anders zijn. Ontwikkelingen in de wereld kunnen ervoor zorgen dat je afzetmarkt ineens een stuk kleiner wordt, of juist ineens enorm toeneemt. Maar ook stijgende kosten zijn van invloed op je bedrijfsvoering. De stijging van de energielasten hebben vanaf 2022 veel ondernemers in de problemen gebracht. Maar ook andere ontwikkelingen kunnen ervoor zorgen dat je je strategie ineens drastisch moet omgooien.

Kies voor lokale sponsoring

Als je bedrijf zich vooral op de lokale markt richt dan is het zeker het overwegen waard om een lokaal evenement of bijvoorbeeld een lokale sportclub te promoten. Je kunt dan tijdens het evenement of bij wedstrijden van de club aanwezig zijn met een stand. Hierin hang je natuurlijk een vlaggenlijn of een paraplu met logo zodat goed zichtbaar is dat jij de sponsor bent. Zorg ervoor dat je materiaal zoals folders of iets dergelijks of op zijn minst visitekaartjes met telefoonnummer of webadres beschikbaar hebt waar geïnteresseerden meer informatie kunnen krijgen

Je bedrijf onder de aandacht brengen

Je kunt je bedrijf op verschillende manieren onder de aandacht brengen. Dat kan bijvoorbeeld door BIC aanstekers te bedrukken met je logo en die uit te delen tijdens een evenement dat door jouw bedrijf wordt gesponsord. Maar als je een bedrijf hebt dat zich richt op gezond leven dan is een balpen of een waterfles misschien een meer geschikt item om mee te promoten. Naast het uitdelen van items met logo zijn er natuurlijk nog talloze andere manieren om ervoor te zorgen dat potentiële klanten aan jou denken als ze op zoek zijn naar de dienst of het product dat jij aanbiedt.

Onderzoek de concurrentie

Het is ook zeker nuttig om te weten wat de concurrentie doet. Loop elkaar niet voor de voeten. Als de concurrent op een bepaalde zaterdagmiddag in de winkelstraat staat om ballonnen uit te delen, zorg dan dat jij er niet ook dan staat met promotie artikelen. Natuurlijk kun je dat niet altijd voor zijn. Maar het is zeker niet vreemd om te overleggen met een concurrent. Die heeft er immers ook belang bij als jullie elkaar niet in de wielen rijden.

Online je bedrijf promoten

Steeds meer bedrijven kiezen voor online promotie. Dat is niet zo vreemd. Steeds meer mensen zoeken online als ze iets willen kopen of als ze op zoek zijn naar een hovenier, een automonteur of een schilder. Zorg er dus voor dat je een goede en duidelijke website hebt. En zorg ervoor dat die goed gevonden wordt. Dat bereik je door teksten met de juiste zoekwoorden op je website te zetten. Die worden opgepikt door de zoekmachines waardoor jouw website hoger in de ranking komt. Daarnaast kun je gebruik maken van online advertenties via Google. Hier betaal je uiteraard voor. Het is belangrijk om voor jezelf af te wegen of dit voor jou wel of niet de moeite waard is. Er zijn verschillende mogelijkheden met bijbehorend prijskaartje.

Afbeelding

Mis niks, lees alles!

Wil je ons steunen en al onze artikelen lezen?
Kies hier je abonnement.

Uit de krant