Voordat je elektrisch gaat rijden, wil je natuurlijk wel zeker weten dat er in de buurt een laadpaal is. Is die er niet, dan kun je er een aanvragen bij de gemeente. De afhandeling van zo'n aanvraag kan oplopen tot wel een jaar. Maar  - en nu komt het - je kunt de aanvraag alleen doen als je al een elektrische auto hebt.

Maar: we laten de dure Tesla toch niet eerst een jaar met lege accu voor de deur staan?

Of je zegt: ik wacht nog wel even met elektrisch rijden Nee, maar de huidige situatie betekent in de praktijk wel dat je een jaar lang met je gloednieuwe elektrische bolide moet hannesen bij allerlei verder weg gelegen oplaadpunten. Of je zegt: ik wacht nog wel even met elektrisch rijden. Dat laatste is precies het omgekeerde van wat onze overheid wil bereiken.

Het probleem speelt overal. Wie komt met het Ei van Columbus? Nationale of regionale overlegstructuren broeden op een vlotte inruil van fossiele naar elektrische aandrijving, zoals in ons geval de Metropoolregio Amsterdam.

Meer laadpalen?

Het onderwerp kwam ter sprake in ons wekelijks B en W-gesprek, dit keer met verkeerswethouder Léon de Lange (D66).

Kan de gemeente de stap naar elektrisch rijden voor de inwoners niet vergemakkelijken door meer openbare laadpalen over Weesp te verdelen? 
De Lange: "We kijken naar hoe we dit proces kunnen bespoedigen. Dat kan óf door het plaatsen van openbare laadpalen óf door proces voor aanvragen van laadpalen te bespoedigen. Wij staan hier niet alleen in. Ik spreek de projectleider van elektrisch rijden in de Metropoolregio Amsterdam met grote regelmaat. Andere gemeenten hebben hetzelfde knelpunt, we moeten er iets aan doen."

Parkeerprobleem

Fossiele rijders zien het vooral als: wéér een parkeerplaats minder  Onlangs is er verspreid over Weesp een nieuw plukje laadpalen aangesloten. Een volgende lading is onderweg. De Lange zegt daar blij mee te zijn, maar fossiele rijders zien het vooral als: wéér een parkeerplek minder. En het was hier al zo lastig parkeren in de wijk.

De Lange: "Dat gevoel is herkenbaar. We zitten in een overgangsfase. De beleving van mensen die nu benzine rijden is: nou kan ik mijn auto niet meer op die plek kwijt. Ja, dat is dan zo. Maar er is een andere buurtbewoner die zijn auto daar nu kan opladen. En weer andere buurtbewoners zeggen: hé, nu kan ik eindelijk die elektrische auto kopen. In totaal blijft het aantal parkeerplaatsen in de buurt in balans." 

podcast | 'Op een gegeven moment komen er bordjes met: parkeren benzineauto's'