Afbeelding

Ansichtkaart voorkomt gedwongen uitzetting

Zorg

WEESP - Een belletje, een bezoekje, een kaartje. Met wat aandacht is in 2016 voorkomen dat er huurders van Ymere op straat zijn gezet. De gemeente en Ymere spreken van een succes. 

Begin 2016 is de samenwerking met Ymere geïntensiveerd. Er is afgesproken dat de gemeente in een eerder stadium contact zoekt met bewoners die dusdanig in de problemen zijn geraakt, dat het ze niet meer lukt om op tijd de huur te voldoen. Het Sociaal Wijkteam wordt nu al ingeschakeld na één maand huurachterstand.

Het Wijkteam neemt  contact op met de inwoners of gaat op huisbezoek. Indien inwoners niet thuis zijn, laten zij een ansichtkaart achter met daarin het verzoek om contact op te nemen. Nadat het contact is gelegd, leiden zij inwoners naar de schuldhulpverlening van Versa Welzijn of worden inwoners aangemeld voor een bewindvoerder. Het Wijkteam ziet er daarna op toe dat de huurder goed geholpen wordt en dat er een passende oplossing gevonden wordt, bijvoorbeeld een betalingsregeling.

Gedaald
In 2016 is het aantal huurders met een huurachterstand bij Ymere met 43% gedaald. Het aantal huurders met een betalingsregeling daalde met 53% en het aantal bewoners die uiteindelijk met een deurwaarder te maken kregen, ging met 39% omlaag.

Wethouder Astrid Heijstee is realistisch maar enthousiast: "Natuurlijk komen we langzaam de crisis te boven en zullen deze cijfers ook deels daarmee te maken hebben, maar het is een keihard feit dat Ymere een duidelijk verschil ziet tussen Weesp en vergelijkbare plaatsen. Van alle Weespers met een huurachterstand komt nu nog slechts 10% in aanraking met een deurwaarder. Regionaal is dit 20%. We boeken dus zeker succes met deze nieuwe aanpak."

Afbeelding

Mis niks, lees alles!

Wil je ons steunen en al onze artikelen lezen?
Kies hier je abonnement.

Uit de krant