Violiste Simone van der Giessen houdt van het opzoeken van grenzen: ‘Muziek is muziek’

za 6 apr, 06:00 · leestijd 8 minuten Portret Zaterdagportret
EXTRA
Simone van der Giessen en haar mysterieuze altviool. De maker is onbekend, dat komt wel vaker voor, maar men denkt dat het een Engels instrument is, gemaakt rond 1850. Van der Giessen werd verliefd op de klank van de viool, die van haarzelf is.
Simone van der Giessen en haar mysterieuze altviool. De maker is onbekend, dat komt wel vaker voor, maar men denkt dat het een Engels instrument is, gemaakt rond 1850. Van der Giessen werd verliefd op de klank van de viool, die van haarzelf is. Foto's: Brian Elings

Met gehaaste tred komt Simone van der Giessen aangesneld. Lang en tenger, driftig stappend richting haar volgende afspraak. Deze vindt plaats in de Van Houtenkerk, het decor voor het Weesp Chamber Music Festival (WCMF) waarvan Van der Giessen een van de twee creatief directeuren is. 

Hiervoor was ze bezig met opnames voor een video en voordat we in gesprek gaan, mag ze zich - her en der verspreid door de Van Houtenkerk - opstellen op aanwijzing van onze, soms veeleisende, fotograaf. Vlak voor de fotoshoot vraagt ze m..