Er is een nieuwe Baantjerfilm in de maak over de jonge jaren van rechercheur Jurre de Cock, met Waldemar Torenstra in de hoofdrol. De film speelt zich af in de jaren tachtig en de filmmakers doen er alles aan om het juiste tijdsbeeld te krijgen. Auto's spelen hierin een belangrijke rol en daar is Henno van Bergeijk van Car Casting Holland voor ingeschakeld. Politieauto's, ambulances, motoren, geldtransportwagens; de Weesper kan alles regelen - tot aan de fraaiste old- en youngtimers aan toe. 

Baantjer in Rotterdam 

Henno is nog aan het nagenieten van de opnames van een spectaculaire achtervolging in Rotterdam. Pardon, waar? De echte Baantjer-fan spuugt nu waarschijnlijk zijn koffie uit. Baantjer is immers Amsterdamser dan Amsterdams. "Rotterdam, ja", bevestigt Henno. "In Amsterdam is het zo moeilijk om dit soort opnames voor elkaar te krijgen, dat de filmmakers voor sommige scenes moeten uitwijken. Maar dat valt in het eindresultaat nauwelijks op". Dat durven we best een beetje te betwijfelen, zeker in het geval van rasechte Amsterdammers die hun stad vaak als hun broekzak kennen. Henno ziet het zelf vast ook wanneer er in de film gerommeld wordt met een auto? "Dat is beroepsdeformatie, maar inderdaad: ik kan geen film kijken zonder daar op te letten."

Tuareg Rally

De Weesper ondernemer weet er alles van. "We hebben net vier oudere, gebruikte motoren op de kop getikt voor de Penoza-film die dit najaar in de bioscoop moet verschijnen." De opnames beginnen eind deze maand. Van de vier wat verouderde motoren gaat Henno vier moderne politiemotoren maken. "Omdat ze in de film onderuitgaan. Zonde om daar nieuwe, dure exemplaren voor te gebruiken." Als de voertuigen van Car Casting Holland hun opwachting maken op de filmset, komt het wel eens voor dat Henno zelf achter het stuur zit. De grotere stunts worden gedaan door een stuntteam, maar in sommige scenes 'dubbelt' de Weesper de acteur. De ondernemer is een ervaren motorcoureur, die meerdere keren meedeed aan de Paris-Dakar reed en komend weekend aan de start staat van de Tuareg Rally in Algerije. "In Baantjer springt een coureur op een Yamaha XT uit een vrachtwagen, dit type motor is mijn grote liefde. Ik reed er in 2006 mijn eerste Paris-Dakar mee, iedereen verklaarde me voor gek." 


Henno heeft al meerdere keren meegedaan aan de Paris-Dakar. 

De offroadmotor uit 1976 is nog steeds te bewonderen in zijn werkplaats, net als vele tientallen andere opvallende voertuigen. Zo zien we onder meer het kleurrijke VW-busje uit Gooische Vrouwen, de snoezige politie-kever die dienstdeed als trouwauto van de burgemeester van Diemen, de geldtransportwagen van de Staatsloterij die nu op televisie te zien is en veel, heel veel hulpdiensten. "Daar is de meeste vraag naar. Ik ben een van de weinigen in Nederland die politieauto's mag namaken." Gaat hij er zelf wel eens mee naar de bakker? "Nee joh, dat mag niet! Je mag er niet mee de weg op. Ik breng ze met een trailer naar de set en daar mogen ze alleen rijden in voor de opnames afgesloten straten. Zo leuk is het vast ook niet om in een politieauto te rijden. Alle andere mensen op de weg gaan dan opeens heel braaf doen." 


Opnames voor een reclamespot voor Nuon langs de A1. 

Baantje, Penoza, The Hitmans Bodyguard 2 en commercials voor onder meer Nuon, Ford Motorcraft, het Ministerie van Defensie en bol.com; Car Casting Holland haalt de ene na de andere mooie opdracht binnen. "De Nederlandse filmindustrie heeft het door de crisis moeilijk gehad, en dat heb ik natuurlijk ook wel gevoeld. Maar de branche is uit het dal en ook bij mij lopen de zaken weer lekker. Het wordt een goed jaar en ik zie de toekomst zonnig in. Ik ga dan ook niet te lang treuren om dit pand." Henno zegt dat omdat hij later dit jaar de Nijverheidslaan moet verlaten. De gemeente, eigenaar van de voormalige Renaultgarage, heeft andere plannen met deze locatie. Weesp wil hier een nautisch kwartier realiseren, gericht op watersporttoerisme.

Gedwongen verhuizing

"Waar ik nu zit, komt misschien een frietkraam. Of een watersportwinkel. Of parkeerplaatsen. Ik weet het niet en ik snap het ook niet. En de woningbouw op de Achmea-locatie - de Weesperwerf - begrijp ik ook niet, zo dicht bij het spoor. Dat de gemeente de boel wil verlevendigen, daar kan ik me wél in vinden. Ik heb zelf eens een balletje opgegooid voor een filmautomuseum, maar daar heb ik nooit meer wat op gehoord."  Henno is al een beetje op zoek naar een nieuw onderkomen, maar vraagt zich af of hij wel in Weesp kan blijven: "Er staat wel het een en ander leeg, maar dat is vooralsnog niet wat ik zoek. Daarom ben ik ook aan het rondkijken buiten Weesp." Terug naar het Domijn, waar het voor Henno ruim twintig jaar geleden begon, is geen optie. "Daar ben ik echt uitgegroeid."