Zeventien jaar geleden ging het nog amper over het milieu en drankjes zonder toevoegingen  waren voorbehouden aan – gechargeerd gezegd – bebaarde hemelbestormers met sandalen aan hun voeten die op GroenLinks en de SP stemden. Toch bestaat JetDrinks al zeventien jaar als bedrijf dat onder andere biologische drankjes levert. 

'We liepen voor de troepen uit' 

“We liepen inderdaad voor de troepen uit en daarom hebben we nu een mooie voorsprong”, zegt Dmitri Peters die samen met Jelle Schmidt JetDrinks oprichtte. 

Obesitas

Hij blikt terug op het begin. “In eerste instantie richtten we ons op drankjes met minder of liever helemaal geen suiker in de strijd tegen obesitas, want dat was toen al wel een issue. Gaandeweg is dat steeds meer verschoven naar biologisch drankjes en producten. Die maken nu ongeveer 70 procent van ons assortiment uit.”

45 merken

Het aanbod zoals dat te zien is in onder andere een trendy brochure, is in de afgelopen jaren behoorlijk uitgebreid naar 45 merken met tientallen variaties. “We begonnen met twee suikerarme drankjes en nu hebben we tientallen soorten dranken, maar ook kokoswater, biologische fairtrade thee en snacks van kikkererwten. Ja hoor, snacks van kikkererwten zijn echt lekker. Kikkererwten zitten in originele humus dat tegenwoordig heel populair is, maar waarover tien jaar geleden niemand had gehoord.”

Horecakanaal

JetDrinks is in de allereerste plaats importeur van drankjes en levert onder andere aan groothandels en het horecakanaal. “We leveren niet rechtstreeks aan de consument, maar bijvoorbeeld weer wel aan Jumbo supermarkten. Albert Heijn? Nee, aan Albert Heijn leveren we nog niet. De kans op succes in het supermarktkanaal is groter als de vraag vanuit de consument komt en daar zijn we hard mee bezig."

Struinen

Om hun assortiment bij de tijd te houden, struinen Dmitri en Jelle onder andere internet en beurzen op de hele wereld af. “Veel drankjes vinden hun oorsprong in de VS en vinden via Engeland de weg naar Europa. Dat wil trouwens niet zeggen dat elk drankje dat in de VS of Engeland populair is ook hier aanslaat. We zitten er wel eens naast, om het zo maar eens te stellen, ook al gebeurt dat niet vaak. Maar het kan gebeuren dat, bijvoorbeeld, een drankje enorm wordt gehypet, maar dan blijkt het achteraf toch niet zo gezond te zijn als wordt geclaimd. Een voorbeeld is cactuswater. Dat werd het nieuwe kokoswater genoemd, maar uiteindelijk is dat helemaal niet het geval en dan verkoop je het niet meer.”

'We zitten er wel eens naast, maar dat gebeurt niet vaak' 

Voor alle biologische drankjes en andere producten geldt dat niet elk drankje klakkeloos in het assortiment van JetDrinks wordt opgenomen. “De limonades moeten onder andere gecertificeerd zijn door de stichting SKAL dat toezicht houdt op biologische producten, en dan van begin tot het eind”, legt Peters uit.

Glutenvrij

En wat inmiddels ook geldt; biologisch is belangrijk, maar is niet het enige dat telt. “Momenteel zie je ook dat andere zaken belangrijk worden, zoals glutenvrij. Daar gaan we natuurlijk in mee.”

Cool, hot en passionate

Op dit moment worden suikervrije, gezonde maar wel lekkere drankjes in de horeca steeds populairder. Zo is bijvoorbeeld ginger beer (wel graag, zoals het meeste, geschreven in het Engels) een doorslaand succes. 

'Een beetje hip horecabedrijf heeft ginger beer op de kaart staan' 

“Een beetje hip horecabedrijf heeft inmiddels een ginger beer op de kaart staan. Wij proberen ook op dit vlak iets bijzonders aan te bieden. Van het merk Luscombe hebben wij bijvoorbeeld drie varianten biologische ginger beers: cool, hot en passionate", zegt Jelle Schmidt daarover.

Naturfrisk

Een ander drankje dat momenteel helemaal hot is, is Naturfrisk, een Deense biologische frisdrank zonder conserveringsmiddelen in acht smaken, waaronder Cola Classic, maar ook Bitterlemon, Mint, flierbloesem (Elderflower) en Raspberry. Peters: “Steeds meer horecabedrijven vernieuwen hun aanbod. Je ziet bijvoorbeeld dat er steeds meer biersoorten komen van kleine bierbrouwerijen. Dat gebeurt onder andere vanwege de smaak en het ambachtelijke vakmanschap dat erachter zit, maar ook vanwege het feit dat ze niet afhankelijk willen zijn van de grote bierbrouwerijen. Dat zoeken ze vervolgens ook met frisdrank en komen dan bij dit soort drankjes uit. Daarmee zetten de bedrijven zich echt op de kaart.”

'Coca-Cola krijgt steeds meer last van lokale initiatieven' 

Hierbij speelt bepaald mee dat het bewustzijn over de inhoud van drinken en ook eten steeds groter wordt. “Vroeger zag je nooit iemand op een etiket kijken, maar dat is tegenwoordig echt anders”, zegt Peters. “Of een merk als Coca-Cola hiervan schrikt? Nou, Coca-Cola kan wel een stootje hebben, maar ik denk wel dat ze steeds meer last krijgen van lokale initiatieven. Twee goede voorbeelden van een lokaal hip drankje zijn Walden Juices uit Nederhorst den Berg en BIMS Kombucha (Kombucha is gefermenteerde drank), dat zijn oorsprong vindt in de Bijlmer.”

Recyclebaar

Naast frisdranken en sappen, biedt JetDrinks ook zogeheten frozen drinks, healthy drinks, bronwater, limonadesiropen, hot drinks, zuivelvervangers en zelfs twee alcoholische drankjes aan. Alles is verantwoord samengesteld en in een aantal gevallen is de verpakking recyclebaar. “Met een PET-flesje kan je tegenwoordig echt niet meer aankomen”, vertelt Peters. “De meeste drankjes zitten in een glazen flesje dat prima te recyclen is, maar er zijn er ook in een afbreekbare verpakking.”

Raar: de drankjes zijn nergens in Weesp verkrijgbaar

Het is een lekker verhaal alles bij elkaar. En natuurlijk komen we dan bij de vraag waar we in Weesp minimaal met één van de limonades onze dorst kunnen lessen? Het antwoord is ontnuchterend: nergens, hoewel het bedrijf is gevestigd op de Rijnkade. “Dat is inderdaad best raar”, bevestigt Peters. “Als een horecaondernemer wil weten wat we allemaal hebben, dan komen we graag langs om ons assortiment te laten zien."