“Ik had wel verwacht dat het ietsjes drukker zou worden, maar het is ietsjes drukker geworden dan we verwacht hadden.” Molenaar Wouter Pfeiffer weet mooie woorden te vinden om uit te leggen dat molen De Vriendschap het momenteel bizar druk heeft. En hij laat het niet bij woorden alleen. Aan het einde van een weekend waarin de verkopen weer sky high gingen, stuurt hij een fraai filmpje dat de drukte perfect weergeeft. Daarop zie je een lange rij mensen die allemaal keurig staan te wachten voordat ze hun bestelling kunnen doen. Wat daarbij opvalt: iedereen houdt anderhalve meter afstand tot zijn voorganger. Als het virus zich verder verspreidt, en dat is momenteel het geval, dan komt dat niet door de klanten van De Vriendschap want die houden zich keurig aan de regels.

Dat is te zien op dit korte filmpje. (tekst gaat daarna verder)

'Klanten van De Vriendschap houden zich keurig aan de regels' 

De molen is alleen op zaterdag open. De 14de begon de drukte en ook afgelopen zaterdag was het weer een gekkenhuis. Pfeiffer duidt een aantal redenen waarom het zo enorm druk is. “Wij leveren heel veel meel aan Ethiopische restaurants en op 14 maart, de dag voordat de horeca op slot ging, kochten zij extra veel in omdat ze niet goed wisten wat er op hen af zou komen. Veel van die restaurants hebben er bovendien een Afrikaanse winkel bij en dat gaat wel gewoon door.”

Gesloten

“Ten tweede zijn verschillende molens in de omgeving gesloten en de klanten daarvan zijn gaan zoeken en bij ons terecht gekomen. Verder kopen onze vaste klanten nu gemiddeld meer meel omdat ook zij niet weten wat ze nog kunnen verwachten. Meel kun je lang goed houden, zeker een maand of drie, dus je loopt er weinig risico mee. Verder zien we opeens mensen die een broodbakmachine hebben die ze nooit hebben gebruikt - dat was destijds een hype - maar die zich opeens beseffen dat ze dat apparaat nog hebben. En veel mensen komen bij ons omdat het brood in de supermarkt op is." Lachend: “ En de laatste reden is dat we gewoon goed meel hebben natuurlijk.”

Voorzorgsmaatregelen

Niet perse omdat de drukte verwacht werd, maar Pfeiffer en zijn maalploeg hadden al wel de nodige voorzorgsmaatregelen genomen. 

'Pinnen graag en bij voorkeur'

“Het valt op dat de mensen zich in principe aan de regels houden, maar onze winkel is niet heel groot waardoor je zag dat men toch te dicht op elkaar stond. Daarom hebben we buiten een provisorische bestel- en uitgifte toonbank neergezet waar iedereen kan bestellen en ook kan betalen. Ik heb daar een bord bij geplaatst met de tekst ‘Pinnen, graag en bij voorkeur’ en dat werkt goed. Ruim 90 procent van de klanten pint gelukkig.”

Complete balen 

Het was wel grappig, vindt Pfeiffer, dat sommige mensen met complete balen van 40 kilo meel weglopen terwijl anderen helemaal niet veel nodig hebben. "Er waren klanten die zich verbaasden over de hoeveelheid meel die mensen soms meenemen en die vroegen: 'Ik wil gewoon wat meel om pannenkoeken te bakken, kan dat eigenlijk wel?' Die mensen helpen we ook wat sneller. Hoeveel broden je kunt bakken van 40 kilo meel? Er gaat ongeveer 500 tot 600 gram meel in een brood, dus reken maar uit."

Niet hamsteren

Pfeiffer adviseert klanten overigens vooral om niet als gekken meel in te slaan. "Ik heb op de website een tekst geplaatst over hoe we erin staan en wat we kunnen bieden. Daar heb ik ook bij gezet dat ik erop reken dat mensen rekening houden met anderen die ook voor meel komen. En ik heb geschreven dat iedereen vooral een paraplu moet meenemen als er regen wordt verwacht. Afgelopen zaterdag was het perfect weer, maar je staat buiten te wachten en als het dan regent word je behoorlijk nat."
Hoe gaat zich dit ontwikkelen? Pfeiffer weet het niet. "Ik heb werkelijk geen idee. Voor hetzelfde geld is het zaterdag voorbij, maar het kan net zo goed zijn dat dit weken aanhoudt. We gaan het allemaal wel zien."